آفتاب
مستبصر روسی:

احترام به والدین از اشتراکات قرآن و فرهنگ اصیل روس است

احترام به والدین از اشتراکات قرآن و فرهنگ اصیل روس است

تهران - ایرنا - مستبصر روسی طلبه جامعة المصطفی(ص) العالمیه درنشست «خانواده در روسیه و فرصت‌های فرهنگ قرآنی» گفت: احترام به والدین از اشتراکات قرآن و فرهنگ اصیل روس محسوب می شود که همواره در این کشور رعایت می شود.

براساس اعلام عصر دوشنبه بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، «میخاییل سیمونوف»،گفت: روسیه کشور بزرگی است که دارای فرهنگ‌های مختلفی است، اما در جنوب روسیه، مسلمانان و مسیحیان در کنار هم زندگی می‌کنند که این مسئله زمینه‌ای برای آشنایی من با فرهنگ اسلامی شد.
سیمونوف که هم‌اکنون طلبه جامعة المصطفی(ص) العالمیه در قم است، گفت: در فرهنگ اصیل روسیه احترام به والدین و بزرگان از جایگاه بسیار والایی برخوردار بود، اما پس از فروپاشی شوروی و نفوذ فرهنگ غربی، این مسئله اکنون تا حدودی ضعیف و کم‌رنگ شده است.
این مستبصر روسی در ادامه گفت: در مناطق مسلمان‌نشین روسیه از جمله چچن و داغستان، ارتباط میان خانواده‌ها از صمیمت بیشتری برخوردار است که تا حدودی شبیه ایران است، اما در مناطق مسیحی‌نشین روسیه به‌ویژه سیبری و سن پترزبورگ ارتباط میان بستگان بسیار ضعیف است.
سیمونوف، درگیری فرزندان با والدین و ایستادن در مقابل آن‌ها را از تأثیرات منفی نفوذ فرهنگ غربی بر جامعه روسیه به‌ویژه پس از فروپاشی شوروی دانست و گفت: در فرهنگ قدیم روس احترام به والدین بسیار قوی بود.
این مستصبر روسی در ادامه احترام به والدین و بزرگترها را از اشتراکات قرآن وفرهنگ اصیل روس دانست و گفت: اکنون در منطقه جنوب روسیه ارتباط میان مردم از گرمی و صمیمت بیشتری برخوردار است، اما در سیبری روابط و تعامل میان مردم بسیار سرد است که شاید نشات گرفته از هوای سرد این منطقه است.
وی اضافه کرد: در فرهنگ قدیم روسیه، مسئله طلاق، موضوعی بسیار زشت و ناپسند بود، اما امروز به خاطر میل مردم برای کسب درآمد بیشتر، ارتباطات خانوادگی بسیار ضعیف و بی‌احساس شده و همین مسئله منجر به طلاق در خانواده‌ها شده است.
این مستبصر روسی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا در روسیه مناسبت‌هایی همچون «روز پدر» یا «روز مادر» وجود دارد، گفت: در روسیه روز 8 مارس که روز جهانی زن است، گرامی داشته می‌شود و هدایایی در این روز به زنان داده می‌شود.
وی درباره آداب خانوادگی در روسیه گفت: در منطقه جنوب روسیه معمولا فرزند کوچکتر حتی بعد از ازدواج با پدر و مادر زندگی می‌کند، اما فرزندان بزرگتر پس از ازدواج از والدین خود جدا می‌شوند.
میخاییل سیمونوف گفت: در منطقه جنوب روسیه، مردسالاری حاکم است، اگرچه احترام به دیدگاه و نقطه نظرات زنان وجود دارد، اما در منطقه سیبری و سن پترزبورگ و شمال روسیه به دلیل تأثیرپذیری از فرهنگ غربی، زن سالاری حاکم است.
وی گفت: در جامعه روسیه حساسیت‌هایی در مورد پوشش زنان میان مسلمانان و حتی مسیحیان معتقد به آیین مسیحیت وجود دارد، به‌طوری که برگزاری جام جهانی 2018 در روسیه مخالفانی داشت و مسلمانان معتقد بودند که حضور زنان خارجی با پوشش‌های نامناسب تأثیر منفی بر جامعه دارد.
وی درباره وضعیت کنونی جامعه ایران و مسئله حجاب و احترام به بزرگترها گفت: در ایران مسائلی چون احترام فرزندان به والدین و بزرگترها و پوشش زنان تا حدودی خوب است، اما برخی مسائل همچون شرایط سخت ازدواج و تعیین مهریه بالا چالش‌های در این زمینه است.
سیمونوف در پایان گفت: پدر و مادر من هر دو مسیحی هستند که اکنون جدا از هم زندگی می‌کنند، اما همسر من یک مستبصر اوکراینی است که در مجتمع آموزش عالی «بنت الهدی» قم با وی آشنا شدم و در نهایت ازدواج کردیم.
این مستبصر روس 33 سال سن دارد که تحصیلات خود را در رشته مدیریت در دانشگاه روسیه گذارنده و پس از تشرف به دین اسلام، اکنون برای فراگیری علوم اسلامی در جامعة المصطفی(ص) قم مشغول به تحصیل است.
بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن معنای زندگی» همزمان با ماه مبارک رمضان از 21 اردیبهشت تا 4 خرداد در مصلای امام خمینی (ره) تا 21 رمضان پذیرای علاقه مندان و بازدید کنندگان از این رویداد بزرگ معنوی است.
فراهنگ ** 9211 ** 1355
کد N2173666

وبگردی