آفتاب

وزیر خارجه آلمان: برجام بر امنیت اروپا تاثیر می گذارد

وزیر خارجه آلمان: برجام بر امنیت اروپا تاثیر می گذارد

تهران - ایرنا - وزیر خارجه آلمان با اشاره به اهمیت توافق هسته ای ایران و 1+5 که برغم خروج یک جانبه آمریکا از آن همچنان پابرجا است، گفت: از بین رفتن این توافق بر امنیت اروپا تاثیر منفی می گذارد.

هایکو ماس در گفت و گو با برنامه یکشنبه شب تاگس شاو آلمان(Tagesschau)با اشاره به گفت وگوهایش با وزیر خارجه آمریکا گفت: گفت و گو ها با واشنگتن ادامه دارد و مایک پمپئو اواخر ماه جاری میلادی دوباره به برلین سفر خواهد کرد.
سفر اعلام شده اواسط اردیبهشت ماه جاری وزیر خارجه آمریکا به آلمان به دلیل آنچه که «مسائل امنیتی بین‌المللی» گفته شد، لغو گردید.
ماس یادآور شد که در دیدار روزجمعه خود با سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه نیز بر این نکته تاکید کرده که گفت و گو با مسئولان ایرانی از اهمیت بسیاری برخوردار است تا امکانی فراهم شود که ایران همچنان در برجام بماند.
وزیرخارجه آلمان گفت که ایران اجازه خروج از توافق هسته ای را ندارد، زیرا در غیر این صورت به غنی سازی اورانیوم خواهد پرداخت.
این ادعا درحالی مطرح شده که آژانس بین المللی انرژی اتمی در 14گزارش خود بعد از برجام، اعلام کرده که ایران هیچ تخطی از این توافق نداشته و به آن پایبند بوده است.
ماس ادامه داد:'ما به ایران اعتماد نداریم، چرا که این کشور به دنبال ساخت سلاح اتمی بوده و برجام مانع از این اقدام شده است'.
وزیر خارجه آلمان دلیل پایبندی کشورش به برجام را حفظ امنیت اروپا خواند و گفت : بدون برجام شرایط وخیم تر از وضعیت فعلی خواهد شد و این امر بر امنیت اروپا تاثیر گذار خواهد بود.ما خواستار گفتگو با همه طرف های برجام هستیم و در روزهای آینده خواهیم دید که امکانات لازم و ضروری برای این گفتگو چیست.
آمریکا روز 18اردیبهشت ماه سال گذشته از توافق هسته ای 1+5 با ایران خارج و تمامی تحریم ها را برگرداند.این اقدام با مخالفت و محکومیت سایر کشورها بویژه کشورهای امضاکننده این توافق روبرو شد و آنها اعلام کردند که به برجام پایبند می مانند.
ماس تاکید کرد که آلمان و اتحادیه اروپا در تلاش هستند تا وضعیتی را تغییر دهند که ممکن است از یک ناآرامی به تنشی پرمخاطره تبدیل شود.
وزیر خارجه آلمان در واکنش به اقدام ایران مبنی بر کاهش تعهدات برجامی خود گفت، بدون حضور آمریکا تامین منافع تضمین داده شده برای ایران از برجام و لغو تحریم ها غیرممکن است و ایران نیز از حدود یک سال پیش بر این موضوع واقف بود.باقی ماندن ایران در برجام در یک سال گذشته و پس از خروج آمریکا علاقه این کشور به حفظ برجام را نشان می دهد. از این رو ما از انجام هیچ اقدامی کوتاهی نمی کنیم تا ایران همچنان بر این قرارداد پایبند بماند.'
وزیر خارجه آلمان از عملیاتی شدن ساز و کار مالی برای حمایت از تجارت ایران و اروپا (INSTEX) در روزهای آینده خبر داد.
ماس روز شنبه گذشته نیز در گفتگو با روزنامه بیلد آلمان تنش در منطقه خلیج فارس را جدی خواند و گفت:بایستی همه اقدامات لازم انجام شود تا در این شرایط تنش بیشتری به وضعیت فعلی افزوده نشود.
اروپام**9407**1590
کد N2173564

وبگردی