آفتاب

پاسخ مجازی به هذیانِ «پایان ایران»

پاسخ مجازی به هذیانِ «پایان ایران»

تهران- ایرنا- انفجار در منطقه سبز امنیتی بغداد آن هم درست چند روز پس از تخلیه سفارت آمریکا از کارمندان غیرضروری، از دید طیفی از کاربران توییتر با سناریویی هدایت شده برای دمیدن بر آتش تقابل آمریکا با جمهوری اسلامی ایران به اجرا درآمده است. مجازی ها همچنین بشدت به تازه ترین تهدید ضدایرانی ترامپ واکنش نشان دادند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، منطقه سبز امنیتی بغداد که محلی حفاظت شده و مقر بسیاری از ساختمان های دپیلماتیک و سیاسی در پایتخت عراق است، یکشنبه شب شاهد انفجار بود. اصابت راکت به ساختمانی در نزدیکی سفارت ایالات متحده آمریکا، به سرعت انگشت اتهام «دونالد ترامپ» را به سوی ایران دراز کرد.
ترامپ در توییتی نوشت: «اگر ایران قصد جنگ دارد، رسما کارش تمام است.» و همچنین افزود «هیچ وقت آمریکا را تهدید نکن!»
تهدید رسمی ایران و به کار بردن عبارت «پایان ایران» در توییت ترامپ واکنش های گسترده ای را در فضای مجازی برانگیخت.
کاربران توییتر با هشتگ هایی چون «#انفجار»، «#ایران»، «#آمریکا»، «#جنگ»، «#ترامپ»، «#پایان_ایران» و .. از زوایای مختلفی محتوا و شکل توییت ترامپ را مورد بررسی و نقد قرار دادند. این گزارش به بررسی تحلیلی واکنش های کاربران به این مساله پرداخته است.

** فضا برای کنشگری طرف سوم مهیا است
برخی کاربران با اشاره به فضای پرتنش و پر از سوءتفاهم در روابط میان دو کشور، زمینه را برای خرابکاری و سوء استفاده طرف های سومی که خواهان تشدید تقابل میان تهران و واشنگتن هستند، مهیا دانستند و نسبت به تحرکات اینچنینی هشدار دادند.
در همین ارتباط، کاربران خواهان هوشیاری تهران در برابر رخدادهای اینچنینی شدند و از لزوم تعیین سیاست های هوشیارانه در رابطه با آمریکا سخن گفتند. کاربری انفجار بغداد را «هشداری جدی» برای تهران دانست؛ هشداری مبنی بر اینکه «ادامه سیاست نه جنگ، نه مذاکره می تواند به درگیری نظامی ایران و آمریکا منجر شود.»
این کاربر با اشاره به نقش طرف های سوم در روشن کردن آتش جنگ نوشت: «در چنین فضایی، طرف سوم می تواند زمان شروع جنگ را با حمله به منافع آمریکا در منطقه طراحی کند.»
برخی هم دوام و بقای این فضا در روابط دو کشور را موجب برخورد میان دو طرف دانستند. در توییتی می خوانیم: «سیاست ایران در برابر آمریکا باید به گونه ای باشد تا این امکان را به طرف سوم ندهد که بتواند با شلیک کور دو طرف را وارد فاز نظامی کند. در غیر این صورت درگیری دو طرف اجتناب ناپذیر خواهد بود.»

** انفجار نزدیک سفارت، سناریوی نخ نمای آمریکایی؟
برخی کاربران وقوع انفجار در منطقه سبز امنیتی بغداد را سناریویی آمریکایی برای توجیه و آماده سازی افکار عمومی این کشور و جهان جهت برخورد با تهران دانستند.
در توییتی می خوانیم: «تکرار سناریوهای پوسیده‌ی CIA : اول می‌گویند کارمندان سفارت‌شان از عراق بروند. بعد به شرکت‌ نفتی شان می‌گویند، عراق را ترک کنند. حالاهم یک موشک کاتیوشا نزدیک سفارت شان شلیک و بلافاصله ترامپ ظاهر می شود! آمریکایی ها اندکی خلاقیت هم خرج سناریوهایشان نمی‌کنند.»
در توییتی دیگر آمده است: «ایران آبها را ناامن کرده، پس ناو و جنگنده می‌فرستند، بعد در بندری امن چند کشتی تجاری آسیب می‌بینند. آمریکا کارمندانش را از سفارت‌خانه‌هایش در عراق خارج می‌کند چون ایران تهدید است. ظرف چند روز به ساختمانی متروکه نزدیک سفارت آمریکا کاتیوشا می‌خورد. اندازه‌ی بالیوود واقعی‌ هستند اینها.»
کاربر دیگری هم از لزوم هوشیاری ایران و خودداری از بازی در زمین آمریکا گفت و آورد: «همه این بازی ها از جنگ روانی، حمله ساختگی به نفتکشها و راکت پراکنی در عراق، در راستای معرفی چهره ای جنگ افروز از ایران و عامل ناامنی منطقه است. نیت دشمن ترور مشروعیت و اخلاقیت ایران در منظر افکارعمومی است...البته که در سناریوسازی ذیل جنگ سرد هم ناشی اند و ردپایشان آشکار است.»

** پیامدهای تشدید تنش میان ایران و آمریکا
شماری از کاربران توجه به هویت حمله کنندگان به سفارت را در اولویت چندم قرار دادند و وقوع چنین رخدادی را فی نفسه موجب تشدید تنش میان ایران و آمریکا و توجیه پذیری نظامیگری آمریکا در منطقه دانستند. کاربران به ایران توصیه کردند برای خروج از این وضعیت تنش زا و تنش خیز تدبیری بیاندیشد.
در توییتی آمده است:«مهم نیست که حمله به سمت سفارت آمریکا سناریو واشنگتن بوده یا از سوی دشمنان آمریکا انجام شده است، نکته قابل توجه این است که این نوع حملات با هرقصدی که باشد می تواند به بهانه ای برای توجیه افکار عمومی آمریکا به منظور برخورد نظامی با ایران تبدیل شود. باید از این وضعیت خارج شد.»

** لزوم توجه به بار معنایی «پایان ایران» در توییت ترامپ
طیفی از کاربران خواستار توجه به واژه ها و عبارت هایی شدند که ترامپ در توییت خود علیه ایران به کار برده است. این کاربران توجه به بار معنایی واژه های ترامپ را در درک منظور و نیت او مهم ارزیابی کردند. در توییتی آمده است: وقتی به جای خلیج فارس ازعنوان جعلی استفاده کرد، گروهی ماله دست گرفتند که درجریان نبوده. ساعتی بعد وقتی متن سخنرانی منتشر شد، دیدیم که برایش نوشته بودند خلیج فارس. حالا دوباره ماله به دستان به میدان آمدند. خوب چشمهایتان را بازکنید نوشته پایان ایران خواهد بود؛ تهدید یک سرزمین.»
برخی کاربران اما به جای تمرکز بر عبارت «پایان ایران» که در توییت ترامپ نوشته شده، توجه به پیامدهای جنگ ناخواسته را خواستار شدند. به نوشته کاربری، «عبارت ترامپ از پایان ایران را می توان با عبارت بوش مبنی بر فرستادن عراق به دوران ماقبل تاریخ مقایسه کرد. وقتی جنگی رخ دهد و همه زیر ساخت های یک کشور نابود شود، در دنیای امروز پایان آن کشور و در اینجا ایران خواهد بود. نباید خود را درگیر واژه ها کنیم. باید به خطر جنگ توجه شود.»
گروهی دیگر از کاربران از تاثیرپذیری ترامپ از شبکه «فاکس نیوز» گفتند و انتشار توییت اخیر رییس جمهوری آمریکا اندکی بعد از گزارش تند دیروز فاکس نیوز را مورد توجه قرار دادند. کاربری نوشت: «این بارها در مورد مسایل دیگه هم اتفاق افتاده. ترامپ نشسته شبکه فاکس نیوز می بیند، مخصوصا یکشنبه ها، بعد به آنچه پخش می شود واکنش نشان می دهد. خبری در مورد ایران و تهدیدش ساعت 4:16 پخش شد، 9 دقیقه بعد توییت هشدار نابودی ایران را زد.»

** ایران همیشه پا برجا است
برخی اظهارات ترامپ را به اندازه ای به دور از واقعیت دانستند که لفظ «شوخی» بر آن نهادند. در توییت «آذر منصوری» فعال سیاسی می خوانیم: «اگر رئیس جمهور امریکا یا مشاوران او یک بار تاریخ 2500 ساله ایران را خوانده بودند، هیچگاه از پایان ایران سخن نمی گفتند. شوخی بدی بود.»
کاربر دیگری نوشت: «یکی به این تاریخ یاد بدهد؛ تاریخ ایران را، که اسکندر و مغول و عرب و.... آمدند و نه تنها ایران ماند که آنها هم ایرانی شدند. ایران یک رژیم نیست یه سرزمین کهن است که همیشه با وجود بلایا مانده و خواهد ماند و نهایتا اینکه ما ایرانی‌ها از تهدید سرزمینمان خوشمان نخواهد آمد.»
«محسن میلانی» هم خطاب به ترامپ نوشت: «آقای رئیس جمهور، ایران یکی از قدیمی ترین تمدن ها و کشورهای جهان است. شما نمی توانید 'رسما به آن خاتمه دهید' منظورتان هرچه که هست. اسکندر ، چنگیز و سایرین هم سعی کردند ولی در نابودی ایران ناموفق ماندند. تاریخ نشان داده که ایران می داند که چگونه زنده بماند.»
در توییتی دیگر آمده است:« ترامپ از پایان ایران در صورت جنگ سخن گفته است. نه پایان نظام جمهوری اسلامی! اما ما ایرانیان پایان ترامپ و تیم منحط B را خواهیم دید. ترامپ به دلیل دانش محدود، فقدان تجربه سیاسی و شخصیت روانپریش معنی ایران و پایان را نمیداند.»

** توییت ترامپ بخشی از عمیات روانی او است
برخی کاربران اظهارات ترامپ را در چارچوب «عملیات روانی آمریکا» برای تضعیف ایران ارزیابی کردند. کاربری آورد: «تکرار عملیاتهای روانی کوتاه مدت ترامپ این را نشان می دهد که در آستانه یک روز مهم (روز قدس) هجمه و تهدید (پایان ایران) شدت می گیرد و بعد از کسب نتیجه حداقلی فروکش می کند.»
شماری کاربران پیشنهاد دادند کاربران، توییت ترامپ را به خاطر ماهیت به شدت تهدیدآمیز آن ریپورت کنند.
تعدادی دیگر از کاربران با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای اروپایی و قدرتهای بزرگ به این توییت تهدید آمیز ترامپ واکنش نشان نداده اند، از استانداردهای دوگانه قدرت های جهانی در ارتباط با مسایلی اینچنینی انتقاد کردند. از دید کاربران اگر به عنوان نمونه رییس جمهوری ایران یا وزیر امور خارجه کشورمان چنین توییتی زده بود، بسیاری از کشورها اظهاراتش را مورد نقد جدی قرار می داند، ولی در برابر توییت سراسر تهدید ترامپ سکوت می کنند..
کاربری در همین ارتباط نوشت: «احمدی نژاد وقتی گفت اسرائیل از صفحه روزگار محو می شود، جامعه جهانی علیه این اظهارات موضع گرفت، حال ترامپ نیروهای ارتش آمریکا را به خلیج فارس آورده و علنا تهدید به نابودی کل کشور ایران کرده، ولی دنیا سکوت کرده است.»!

** انتقاد شدید از اپوزیسیون حاکمیت
برخی دیگر از کاربران با انتقاد ازمخالفان نظام و براندازانی که از دخالت و حمله آمریکا به ایران حمایت می کنند، مداخلات اینچنینی را موجب متضرر شدن تمام ایران می دانند. درتوییتی می خوانیم: «حالا مواجب بگیرهای صدای آمریکا می گویند منظور ترامپ ایران نبوده جمهوری اسلامی بوده است، چشم کسانی که ساده‌لوحانه می‌گفتند آمریکا حمله می‌کند، نظام عوض می شود و سپس همه در صلح و صفا زندگی می‌کنیم روشن.»
کاربر دیگری نوشت: « این توییت خط تمایزی می کشد بین اپوزیسیون ج.ا. و اپوزیسیون ایران. هنوز هیچی نشده تهدید می‌کند که ایران را نابود می‌کنم.»
پژوهش**9275**9279
کد N2173367

وبگردی