آفتاب
در نشست روز ملی جمعیت مطرح شد

آخرین فرصت به فاقدین کارت هوشمند/۵ استان دارای بیشترین ولادت

آخرین فرصت به فاقدین کارت هوشمند/۵ استان دارای بیشترین ولادت

سخنگوی سازمان ثبت احوال با اشاره به اینکه تمامی کارت های ملی قدیمی فاقد اعتبار هستند، گفت: از اول خرداد ماه با رسید کارت هوشمند ملی می توانند خدمات بگیرند.

به گزارش خبرنگار مهر، سیف الله ابوترابی در نشستی که امروز به مناسبت روز ملی جمعیت در سازمان ثبت احوال برگزار شد، گفت: در سال ۹۷ یک میلیون و ۳۶۶ هزار و ۵۱۹ ولادت به ثبت رسیده که ۷۰۴ هزار و ۶۰۷ نوزاد پسر و ۶۶۲ هزار و ۴۵۲ نوزاد دختر به ثبت رسیده است و نسبت جنسیت به ازای هر ۱۰۶.۳ پسر ۱۰۰ دختر به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به اینکه نسبت ولادت برای ساکنین شهرها ۷۷ درصد است، گفت: ۹۸.۷ درصد ولادت‌ها در مهلت قانونی ۱۵ روزه به ثبت رسیده است.

ابوترابی گفت: میزان عمومی ناخالص ولادت در کشور ۱۷.۱ در هزار است.

وی با اشاره به استان‌هایی که بالاترین میزان ولادت را داشته‌اند، گفت: استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان، خراسان رضوی، هرمزگان و خراسان جنوبی دارای بیشترین ولادت و استان‌های گیلان، مازندران، مرکزی، البرز و سمنان کمترین آمار ولادت را داشته‌اند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: میزان میانگین سن پدر در زمان تولد اولین فرزند ۳۳.۷ و سن مادر ۲۷ سال ثبت شده است.

وی در مورد چندقلو زایی گفت: ۱۹ هزار و ۹۱۱ دوقلو زایی، ۶۴۶ مورد سه قلو زایی، ۲۱ مورد چهار قلو زایی (پنج مورد در اصفهان، سه مورد فارس، سه مورد خوزستان، دو مورد آذربایجان غربی و یک مورد در آذربایجان شرقی، اردبیل، ایلام، تهران، خوزستان، سمنان، گلستان و همدان) دو مورد پنج قلو زایی در اصفهان و مرکزی به ثبت رسیده است.

ابوترابی در مورد فراوانی نام‌های نوزادان با بیش از ۱۰ هزار گفت: امیرعلی، محمد، علی، امیرحسین، حسین، ابوالفضل، امیرعباس و محمد طاها نام‌های پسران با فراوانی ۱۰ هزار مورد بوده است و همچنین فاطمه، زهرا، حلما و زینب نام‌های دختران با فراوانی ۱۰ هزار مورد بوده است.

وی در مورد کارت هوشمند نیز گفت: بر اساس تفاهم نامه‌ای که با دستگاه‌های اجرایی به امضا رسیده و به صورت بخشنامه امضا شده است از اول خرداد ماه افرادی که رسید ثبت نام کارت هوشمند خود را دارند می‌توانند با همان رسید از دستگاه‌های مختلف خدمات بگیرند.

وی گفت: در ۲۰۰ هزار نقطه به صورت برخط احراز هویت هموطنان انجام می‌شود و دستگاه مکلف است احراز هویت را انجام دهد.

ابوترابی تصریح کرد: از اول خرداد ماه افراد فاقد کارت هوشمند که در سامانه تکمیل ثبت نام را انجام داده‌اند می‌توانند از خدمات دستگاه‌ها با همان رسید بهره مند شوند و رسید آنها تا زمان رسیدن کارت هوشمند اعتبار دارد.

وی تاکید کرد: پس از دو مرحله که اعتبار کارهای قدیم تمدید شد از فروردین سال ۹۸ تمامی کارت‌های نمونه قدیم از درجه اعتبار ساقط شدند و دیگر تمدید نخواهند شد به همین دلیل این جمعیت ۸ تا ۱۰ میلیونی فاقد کارت هوشمند ملی باید برای دریافت خدمات از دستگاه‌ها برای ثبت نام کارت مراجعه و رسید و یا کارت داشته باشند.

ادامه دارد…

کد N2173239

وبگردی