آفتاب
با کلیک وزیر ارتباطات چهار طرح مهم ارتباطی افتتاح شد ؛

دژ ایمن دور امنیت ارتباطی کشور

دژ ایمن دور امنیت ارتباطی کشور

تهران-ایرنا- به مناسبت روز جهانی ارتباطات، از چهار طرح مهم رونمایی شد؛ پروژه هایی که با هدف «رونق تولید و گسترش خدمات دیجیتال» طراحی شده و به نتیجه رسیدند. گام‌های مهمی که وزارت ارتباطات امسال برمی‌دارد در راستای رسیدن به همین هدف، تعریف شده که شعار امسال وزارتخانه نام گرفته است.

محمدجواد آذری جهرمی، امروز یکشنبه در مراسم گرامیداشت روز جهانی ارتباطات که در سالن شهید قندی وزارت‌ ارتباطات برگزار شد، با چند کلیک چهار پروژه مهم ارتباطی کشور را افتتاح کرد.

** اتصال بیش از 7200 روستا به پهن باند
پروژه دسترسی به خدمات پهن باند شبکه ملی اطلاعات در بیش از 7200 روستای کشور انجام شده است. این طرح با اعتبار چهار هزار میلیارد ریال و با اهداف تامین زیرساختهای مورد نیاز به منظور توسعه و ترویج آی سی تی، دسترسی بدون تبعیض آحاد مردم از خدمات پایه ای ارتباطات و فناوری اطلاعات و تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در حوزه ارتباطات روستایی به بهره برداری رسیده است. با اجرای این طرح دسترسی به خدمات چهارگانه الکترونیکی شامل خدمات بانکی، پزشک، آموزشی و کشاورزی روی گوشی های تلفن همراه در روستاهای بالاتر از 20 خانوار کشور فراهم می شود.
با توسعه این خدمات در نقاط روستایی کشور خدمات ارتباطی یکسان و بدون تبعیض برای روستاهای کشور فراهم شده و روستاییان را به ماندن یا بازگشت به دیار خویش ترغیب می کند. با توسعه های اخیر بیش از 80 درصد روستاهای کشور این امکان فراهم شده که مردم بتوانند روی گوشی های تلفن همراهشان از خدمات بانکی، آموزشی و دیگر خدمات که در شهرها قابل دسترس است، استفاده کنند.

** دژفا؛ سپر امنیتی شبکه ملی اطلاعات
مردم ایران از دیرزمان برای مصون ماندن از خطرات، اطراف شهرها را حصار می کشیدند و مراقب مرزهای خویش بودند. حالا با توسعه فناوری دژهای مجازی محافظ کسانی هستند که در این فضا فعالیت می کنند. پروژه سپر امنیتی شبکه ملی اطلاعات خدمات امنیتی مورد نیاز کسب و کارهای مردمی و حاکمیت را برای ارائه خدمات و تعامل متقابل فراهم می کند. این طرح با هدف محافظت از تداوم فعالیت کسب و کارها و حمایت از حریم خصوصی مردم در مقابل کلاهبرداری، نشست اطلاعات و حریم خصوصی اجرایی شده است.
البته این طرح اکنون دربرگیرنده 10 زیر پروژه است. سامانه «تله افزار» برای شناسایی و جمع آوری بدافزارها. سامانه بومی «کاوشگر» برای پویش فایلهای مشکوک با 30 ضد بدافزار، سامانه بومی «سمات» برای مقابله با از کاراندازی توزیع شده برای تشخیص و کاهش اثر حملات DDOS، سامانه بومی «بینا» برای جمع آوری متمرکز بات‌ها و آسیب پذیری‌ها در فضای IP کشور، سامانه بومی «چکاپ» برای سنجش امنیت گواهی SSL، سرور DNS و مودم اینترنت، سامانه بومی «سایمان» برای آموزش و شبیه سازی تست نفوذ سامانه‌های وب، سامانه بومی «دانا» برای پویش اطلاعات کل فضای IP کشور، سامانه بومی «سینا» برای ارایه سرویس ارزیابی امنیتی خودکار بر بستر وب و سامانه بومی «سدید» تشخیص نفوذ در شبکه های صنعتی مبتنی بر زیمنس. این طرح با مبلغی بالغ بر 200 میلیارد ریال به اجرا رسیده است.
این پروژه هفت زیر مجموعه دیگر دارد که در آینده نزدیک از آنها رونمایی خواهد شد.

** سروا؛ بازگشایی قفل‌های داده‌های دولتی
داده ها سرمایه دوران جدید اقتصادی هستند. داده هایی که هم رفاه شهروندان را بیشتر و هم از رونق تولید کسب و کارها حمایت می کنند. سروا درگاهی است که کسب و کارها از طریق آن می توانند از داده های دولتی استفاده کنند. داده هایی که امکان عرضه خدمات جدید را فراهم می کند.
این دسترسی به داده های ملی بر پایه استانداردهایی است که از حریم خصوصی شهروندان نگهبانی می کند. سروا سکویی میان شبکه های دولتی و شبکه اینترنت است. درگاهی که شبکه ملی اطلاعات را هم از نظر زیرساختی رشد می دهد هم امکان توسعه خدمات را برای کسب و کارهای ایرانی فراهم می آورد.
شهروندان از این طریق می توانند خدمات دولتی را روی اپلیکیشن های امن دریافت کنند. از طریق این درگاه عرضه خدمات دولت الکترونیکی بر روی اپ های غیر دولتی نیز امکان پذیر می شود. سروا در فاز نخست به صورت پایلوت با اعتبار 26 میلیارد ریال راه اندازی شده است.

** توسعه زیرساختهای مخابراتی
در این مراسم همچنین طرح توسعه زیرساخت های مخابراتی با استفاده از تجهیزات کاملا بومی در چهار استان کشور توسط شرکت مخابرات ایران، با سرمایه گذاری 316 میلیارد تومانی و با استفاده از تجهیزات تولید داخل، افتتاح شد.
علمی **9207** 1055
کد N2172706

وبگردی