آفتاب
نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس:

ایران در تولید واکسن دام و طیور خودکفا شود

ایران در تولید واکسن دام و طیور خودکفا شود

تهران- ایرنا- نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تنها 25 قلم از 65 قلم واکسن مورد نیاز طیور و 15 قلم از 40 قلم واکسن مورد نیاز دام در داخل کشور تولید و بقیه وارد می شود، گفت: ایران باید در تولید واکسن دام و طیور به خودکفایی برسد.

جلال محمودزاده در گفت وگویی با تشریح روند دستورکار امروز کمیسیون کشاورزی افزود: جلسه امروز راجع به وضعیت واکسن مورد نیاز دام و طیور و مشکلات در این زمینه بود که با حضور مسئولان سازمان دامپزشکی کشور، نمایندگان تولیدکنندگان دام و طیور، شرکت تولیدکننده واکسن و بانک مرکزی و بانک کشاورزی بحث و بررسی شد.
وی افزود: براساس گزارش سازمان دامپزشکی 25 قلم از 65 قلم واکسن مورد نیاز طیور در داخل کشور تولید و بقیه وارد می شود، همچنین 15 قلم از 40 قلم واکسن مورد نیاز دام در داخل تولید و بقیه وارد می شود.
نماینده مردم مهاباد درمجلس شورای اسلامی گفت: شرکت تولیدکننده واکسن رازی دارای ظرفیت تولید 75درصدی است که 25درصد آن استفاده می شود؛ از سویی دیگر برای واردات محصولات واکسن با مشکلاتی مواجه هستیم که بخشی به تامین ارز و به بانک مرکزی و بخشی دیگر به نقدینگی و به بانک کشاروزی برمی گردد.
وی ادامه داد: اعضای کمیسیون کشاورزی با توجه به سال رونق تولید ملی بر تولید واکسن دام و طیور و رسیدن به مرز خودکفایی در این زمینه تاکید کرده اند.
نائب رئیس کمیسیون کشاورزی در پاسخ به این پرسش که چه حمایت هایی از تولیدکنندگان قرار است انجام شود، گفت: قرار شد سازمان دامپزشکی و شرکت تولیدکننده واکسن دام و طیور هرکدام یک هفته کارهای تحقیقاتی انجام دهند، اگرچه تا رسیدن به مرز خودکفایی در تولید واکسن دام وطیور فاصله زیاد است اما مجوزهای لازم برای تولید آن باید انجام شود.
وی اضافه کرد: قرار شد سازمان دامپزشکی کشور و شرکت تولیدکننده واکسن ظرف 10 روز برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت خود را برای تولید ارائه و چالش ها و راهکارها را بیان می کنند.
محمودزاده تصریح کرد: شرکت تولید کننده واکسن دام و طیور رازی هم اعلام کند چرا براساس ظرفیت موجود خود کار نمی کند.
وی ادامه داد: مقرر شد شرکت های تولیدکننده مرغ و دام کشور ، مشکلات تامین واکسن را ارائه دهند و بانک مرکزی هم موظف شد میزان ارز اختصاص داده شده برای واردات واکسن دام و طیور در 6 ماه گذشته را ظرف 10 روز ارائه دهد.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: بانک کشاورزی هم موظف شد ظرف همین مدت میزان تسهیلات ارائه شده به تولیدکنندگان واکسن دام و طیور در 6 ماه گذشته را ارائه کند. پس از ارائه گزارش این نهادها و پس از جمع بندی موارد گزارش شده، راهکارهای لازم برای تولید واکسن در داخل کشور ارائه خواهد شد.
محمودزاده گفت: نشست تخصصی پس از استماع گزارش این نهادها در کمیسیون خواهیم داشت و موارد را به سازمان های مسئول ارجاع خواهیم داد و سپس اجرایی شدن آن را پیگیری خواهیم کرد.
سیام**7329**9121
کد N2172659

وبگردی