به گزارش ایرنا، آیین غسل تعمید صابئین مندایی، به مناسبت میلاد حضرت یحیی (ع) و آغاز سال 2022 یحیایی، صبح یکشنبه در ساحل کارون اهواز برگزار شد.
«بهرام عباده اهوازی» عضو انجمن صابئین مندایی درباره آیین های امروز در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: روز میلاد حضرت یحیی (ع) یکی از اعیاد مندائیان به شمار می رود که در آن مراسم غسل تعمید در ساحل رودخانه ها انجام می شود و نوزادی که به دنیا آمده و تا پیش از این عید تعمید نشده اند، نیز در همین روز غسل داده می شوند.
وی افزود: این عید به مدت یک روز در آب جاری رودخانه های جهان که مندائیان در آنجا سکونت دارند، برگزار و آیین غسل تعمید آن بعد از طلوع آفتاب آغاز می شود تا پیش از غروب به پایان می رسد.
عباده اهوازی اضافه کرد: در این روز مندائیان به یکدیگر عید را تبریک می گویند و به دید و بازدید می روند و با بزرگان خود دیدار می کنند، همچنین برای آمرزش مردگان خود غذا درست می کنند.
وی گفت: صابئین مندائی دارای 2 سالنامه هستند که یکی از آنها سال یحیایی و همزمان با میلاد حضرت یحیی (ع) و دیگری 26 تیر مصادف با هبوط حضرت آدم (ع) است که عید بزرگ «دهوا ربا» نامیده می شود که امسال مصادف با سال 445388 است.
عباده اهوازی توضیح داد: صابئین مندایی در سال چهار عید دارند که شامل پنج روز مقدس «بنجه» در اواخر اسفند و اوایل فروردین، میلاد حضرت یحیی، عید بزرگ «دهوا ربا» و عید کوچک «دهوا حمینا» یا آغاز آفرینش زمین است که در آبان برگزار می شود.
وی اضافه کرد: «عید فل» برای پخت غذایی مخصوص از خرما و کنجد و آیین «عاشوریه» نیز برای گرامیداشت غرق شدگان توفان نوح است.
مندائیان که در خوزستان با نام صابئین نیز شناخته می شوند، پیروان حضرت یحیی (ع) تعمید دهنده و یکی از اقلیت های مذهبی ایران، عراق و سوریه هستند.
پیروان مندایی در کنار رودخانه های دجله، فرات و کارون زندگی می کنند و کتاب مقدس آنها «گنزا ربّا» یا گنج عظیم نام دارد که آموزه های حضرت آدم و فرزندش شیتل (شیث در فرهنگ اسلامی) را دربرداشته و حاوی روش ها و قوانین آیین مندایی است.
همه مناسک صابئین مندایی وابسته به آب جاری و اصلی ترین رکن دینی آنها غسل تعمید است.
جمعیت منداییان در عراق50 هزار نفر و در ایران 14هزار نفر برآورد شده است.
واژه صابئین به عنوان یک دین، سه بار در قرآن (سوره بقره آیه 62، سوره انعام آیه 69 و سوره حج آیه 17) آمده است.
9754/6002
«بهرام عباده اهوازی» عضو انجمن صابئین مندایی درباره آیین های امروز در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: روز میلاد حضرت یحیی (ع) یکی از اعیاد مندائیان به شمار می رود که در آن مراسم غسل تعمید در ساحل رودخانه ها انجام می شود و نوزادی که به دنیا آمده و تا پیش از این عید تعمید نشده اند، نیز در همین روز غسل داده می شوند.
وی افزود: این عید به مدت یک روز در آب جاری رودخانه های جهان که مندائیان در آنجا سکونت دارند، برگزار و آیین غسل تعمید آن بعد از طلوع آفتاب آغاز می شود تا پیش از غروب به پایان می رسد.
عباده اهوازی اضافه کرد: در این روز مندائیان به یکدیگر عید را تبریک می گویند و به دید و بازدید می روند و با بزرگان خود دیدار می کنند، همچنین برای آمرزش مردگان خود غذا درست می کنند.
وی گفت: صابئین مندائی دارای 2 سالنامه هستند که یکی از آنها سال یحیایی و همزمان با میلاد حضرت یحیی (ع) و دیگری 26 تیر مصادف با هبوط حضرت آدم (ع) است که عید بزرگ «دهوا ربا» نامیده می شود که امسال مصادف با سال 445388 است.
عباده اهوازی توضیح داد: صابئین مندایی در سال چهار عید دارند که شامل پنج روز مقدس «بنجه» در اواخر اسفند و اوایل فروردین، میلاد حضرت یحیی، عید بزرگ «دهوا ربا» و عید کوچک «دهوا حمینا» یا آغاز آفرینش زمین است که در آبان برگزار می شود.
وی اضافه کرد: «عید فل» برای پخت غذایی مخصوص از خرما و کنجد و آیین «عاشوریه» نیز برای گرامیداشت غرق شدگان توفان نوح است.
مندائیان که در خوزستان با نام صابئین نیز شناخته می شوند، پیروان حضرت یحیی (ع) تعمید دهنده و یکی از اقلیت های مذهبی ایران، عراق و سوریه هستند.
پیروان مندایی در کنار رودخانه های دجله، فرات و کارون زندگی می کنند و کتاب مقدس آنها «گنزا ربّا» یا گنج عظیم نام دارد که آموزه های حضرت آدم و فرزندش شیتل (شیث در فرهنگ اسلامی) را دربرداشته و حاوی روش ها و قوانین آیین مندایی است.
همه مناسک صابئین مندایی وابسته به آب جاری و اصلی ترین رکن دینی آنها غسل تعمید است.
جمعیت منداییان در عراق50 هزار نفر و در ایران 14هزار نفر برآورد شده است.
واژه صابئین به عنوان یک دین، سه بار در قرآن (سوره بقره آیه 62، سوره انعام آیه 69 و سوره حج آیه 17) آمده است.
9754/6002
نظر شما چیست؟
لیست نظرات
نظری ثبت نشده است