آفتاب

تهیه ویدئویی از عملکرد سلول‌های سرباز برای اولین بار

تهیه ویدئویی از عملکرد سلول‌های سرباز برای اولین بار

تهران- ایرنا- محققان دانشگاه تگزاس برای اولین بار موفق به ضبط ویدئویی از نحوه آموزش سلول‌های T در سیستم ایمنی شدند. این روش در درمان اختلالات خودایمنی از جمله دیابت نوع 1 موثر است.

یکی از مهمترین سلاح های بدن برای مقابله با انواع عفونت ها، سلول‌های T یا سلول‌های سرباز سیستم ایمنی هستند. در بیماری های خود ایمنی، این سلول‌های سرباز به اشتباه به سلول‌ها و بافت‌های سالم حمله می‌کنند. این سلول‌ها در یک اندام تخصصی در سیستم ایمنی به نام تیموس هستند. این غده در پشت جناغ سینه قرار دارد و سلول های T نابالغ در آن بالغ می‌شوند. در واقع سلول‌های T‌در این غده به نحوی آموزش می بینند که فقط به عوامل بیماری‌زا و پاتوژن‌ها حمله کنند.
محققان با استفاده از یک سیستم تصویربرداری پیشرفته، موفق به ضبط نحوه آموزش سلول‌های T در تیموس در مدل های حیوانی شدند. این فناوری با استفاده از لیزرهای توانمندی تولید می‌شود که پالس‌های کوتاهی دارند و هر 15 ثانیه بافت زنده را اسکن می‌کنند و از این طریق می‌توانند حرکت سلول ها، موقعیت و سیگنا‌لهای آنان را بازسازی کنند. این ویدئو نشان می‌دهد که در حین رشد و فرآیند بلوغ سلول‌های T، سلول‌های دیگر به آنان کمک می کنند که تمام پروتئین‌های عادی و مورد نیاز را بشناسند تا بعدا به آنان حمله نکنند. در واقع سلول‌های T به کمک سلول‌های دیگر تحت تمام آموزش‌های لازم برای حمله به عوامل خارجی و دفاع از بدن قرار می گیرند.
این روش برای نظارت بر انواع روش های درمانی ایمنوتراپی و درمان بیماری های خودایمنی موثر است.
نتایج این مطالعه در نشریه Nature Communications منتشر شده است.
علمی **9259**1485
کد N2172469

وبگردی