آفتاب
مقام مسول افغانستان:

«آرین بانک» ایرانی نیست

«آرین بانک» ایرانی نیست

کابل - ایرنا - سخنگوی بانک مرکزی افغانستان اعلام کرد آرین بانک ایرانی نیست، بلکه تنها سهامدار ایرانی دارد و مجوز آن بر اساس نقض قوانین بانکی این کشور لغو شده است.

«ایمل هاشور» روز یکشنبه در پاسخ به این سوال ایرنا که ' مسوولان آرین بانک معتقدند تصمیم شما در لغو مجوز بانک خارج از قانون بانکداری و رویه های بین المللی بوده است، گفت: بانک مرکزی افغانستان به عنوان مرجع صدور مجوز بانک ها مقرراتی دارد که باید اجرایی شود.
این مقام مسوول افغان افزود: بانک مرکزی قوانین و مقرراتی دارد که بانک ها هنگام دریافت مجوز ، متعهد به انجام آن می شوند.
هاشور ادامه داد: آرین بانک توصیه های تکراری، اخطاریه و جریمه های بانک مرکزی را نادیده گرفته و از آن سرپیچی می کرد.
سخنگوی بانک مرکزی افغانستان به ایرنا گفت: آرین بانک برا ساس تعهدات اولیه خود، نتوانست نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور ایفا کند.
«فعالیت اش تنها یک بخش کوچک را در بر می گرفت و سبب شد تا بانک مرکزی برای تحکیم نظام مالی کشور تصمیم لازم را بگیرد.»
این مقام دولتی افزود: در نهایت بانک مرکزی این کشور تصمیم گرفت که جواز آرین بانک را لغو اعلام کند.
هاشور در پاسخ به این سووال که 'بانک مرکزی اعلام کرد مراودات تجاری ایران و افغانستان از طریق آرین بانک بوده این در حالی است که حدود 99 درصد این مروادات توسط صرافان انجام می شود گفت: ما هیچ وقت ادعا نکردیم که تمام مراودات مالی بازرگانی بین دو کشور تنها از مسیر آرین بانک صورت می گرفت.
این مقام افغان اضافه کرد: میزان مبادلات دو کشور سالانه به سه میلیارد دلار می رسد که بخش اعظم آن واردات است و هیچ آماری وجود ندارد که آرین بانک این مبلغ را انتقال داده باشد.
وی ادامه داد: پول که به ایران انتقال داده می شود در مقابل آن کالای بازرگانی وارد می کنیم و ما هم ادعای این رقم مبادلات توسط ارین بانک را نداریم .
هاشور در پاسخ به این سووال ایرنا که ' با توجه به روابط دوستانه دو کشور، بانک مرکززی نمی توانست تصمیم بهتری در این خصوص بگیرد؟ ' گفت: آرین بانک ایرانی نیست.
وی تاکید کرد: آرین بانک افغانی است و در ایران هیچ بانک مادری به نام آرین بانک وجود ندارد.
این مقام دولتی اظهار داشت: آرین بانک به نام افغانی مجوز گرفته و تنها سهامدار آن ایرانی بود و بر اساس قوانین بانک مرکزی بعنوان بانک داخلی مجبور به رعایت قوانین این کشوراست.
آرین بانک در سال 2004 میلادی با سرمایه 10 میلیون دلار مجوز فعالیت دریافت کرده است.
آساق*291* 1518
کد N2172359

وبگردی