آفتاب

نقبی به فرهنگ کهن جامعه در «از یادها رفته»

نقبی به فرهنگ کهن جامعه در «از یادها رفته»

تهران - ایرنا - یک کارشناس سبک زندگی معتقد است که سریال «از یادها رفته» بر خلاف سایر مجموعه‌های تاریخی که جریان‌های سیاسی را روایت می‌کنند، بیشتر مسائل فرهنگی جامعه را در بوته نقد و بررسی قرار داده است.

حجت‌السلام حمیدرضا مظاهری‌سیف از کارشناسان فرهنگی و سبک زندگی روز یکشنبه درباره اینکه سریال‌های تاریخی مثل «از یادها رفته» چه تأثیری در معرفی تاریخ معاصر ایران دارد و چقدر با این فکر که گفته می‌شود تمام سریال‌های تاریخی شبیه یکدیگرند موافقید به ایرنا، گفت: اگر بگوییم تمام سریال‌های تاریخی شبیه یکدیگر ساخته می‌شود، نوعی برداشت سطحی صورت گرفته است و به اصل داستان نگاه نکردیم.
وی با اشاره به سریال‌های چون «کیف انگلیسی» و «کلاه پهلوی»، افزود: ممکن است یک نفر این سریال‌ها را ببینند که در آن فضا و ماشین‌ها قدیمی هستند و فکر کند تمام سریال‌های تاریخی شبیه یکدیگرند، اما این یک شباهت سطحی است، اما متن و هدف داستان و سطح کارگردانی و بازیگری یکی نیست.
این کارشناس فرهنگی، ادامه داد: «کیف انگلیسی» با «کلاه پهلوی» خیلی متفاوت بود و جنبه‌های سیاسی قوی داشت، اما جنبه فرهنگی و اجتماعی «کلاه پهلوی» چشمگیرتر بود و در مجموعه تازه پخش شده «از یادها رفته» نیز جنبه های فرهنگی نمود بیشتری پیدا کرده است.
وی با ارائه پیشنهادی درباره سریال‌های تاریخی، گفت: این مجموعه ها اگر نشان دهند چه کانون‌هایی درباره مسائل اجتماعی و فرهنگی تصمیم می‌گیرند و با چه برنامه‌هایی تغییرات فرهنگی در جامعه اعمال شود، تأثیر بیشتری دارد.
مظاهری‌سیف با بیان مثالی، توضیح داد: اگر روند تغییرات اجتماعی را در خلال یک داستان عاشقانه نشان دهند و برای مثال مشخص شود که نام آزادی زن و برای برداشتن حجاب چه فشاری روی زنان وجود داشت، اثر بخشی روایت داستان بیشتر می شود، همچنین اگر توجه به فضای نشر و فرهنگ مطالعه در ایران شود.
این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه می توان سریالی دربارۀ نقش موسسه فرانکلین در زمان پهلوی ساخت، خاطرنشان کرد: متاسفانه این موسسه ادامه آن پس از انقلاب که به صورت یک انجمن مخفی ولی با فعالیت های آشکار در میدان فرهنگی کشور حضور دارد همچنان نقش آفرین است که باید مورد توجه، دقت و نقد قرار گیرد.
سریال «از یادها رفته» به سراغ وقایع قصه زندگی خسرو و مهربانو رفته که به شکل یک رمان روایت می‌شود و در آن به موضوعاتی تاریخی مثل کشف حجاب و کشت و تولید تریاک پرداخته شده است.
حسین یاری، بیتا فرهی، هلیا امامی، کامران تفتی، حبیب دهقان‌نسب، علیرام نورایی، رضا یزدانی، میترا حجار، سیما تیرانداز، لیلا بلوکات، مهدی فقیه، رسول نجفیان، یوسف مرادیان، پوریا پورسرخ ، سیدمهرداد ضیایی، مهدی سلوکی ، ارسلان قاسمی، حسین پاکدل به عنوان بازیگر در این سریال حضور دارند.
مجموعه «از یادها رفته» به تهیه‌کنندگی اکبر تحویلیان و کارگردانی بهرام بهرامیان هر روز از شبکه 5 سینما در ایام ماه مبارک رمضان پخش می شود.
فراهنگ ** 9246 ** 1355
کد N2172298

وبگردی