آفتاب
در گفتگو با مهر عنوان شد:

تشریح آخرین شرایط موزه ملی ورزش یک روز پیش از افتتاح

تشریح آخرین شرایط موزه ملی ورزش یک روز پیش از افتتاح

مدیر موزه ملی ورزش، المپیک و پارالمپیک با تاکید بر اینکه بیش از ۳۰۰ یادبود به این موزه اهدا شده است، در مورد چگونگی چینش کلی آن توضیح داد.

هایده صیرفی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه کار انجام شده در موزه ملی ورزش، المپیک و پارالمپیک کاملاً تخصصی است، گفت: چیدمان موزه بر اساس یک سناریوی مشخص که تاریخ ورزش ایران را مرور می‌کند، انجام شده است. بنابراین هر طبقه از موزه روایتگر بخشی از تاریخ ورزش است.

وی با یادآوری اینکه موزه ملی ورزش، المپیک و پارالمپیک در دو و نیم طبقه افتتاح می‌شود، خاطرنشان کرد: طبقه همکف ورودیه موزه به حساب می‌آید. در طبقه اول هم تاریخ المپیک و پارالمپیک معرفی می‌شود. در این طبقه بخشی با عنوان «گاه شماری المپیک» در نظر گرفته شده است. در این بخش تاریخچه المپیک ورزش ایران از المپیک ۱۸۹۶ آتن تا به امروز که در آستانه المپیک ۲۰۲۰ هستیم، روایت می‌شود. در این میان به المپیک ۱۹۴۸ که اولین حضور کاروان ایران در همین المپیک بود به طور ویژه‌تر پرداخته شده است. در همین بخش به تدریج به بازی‌های پارالمپیک و المپیک جوانان هم پرداخته می‌شود.

مدیر موزه ملی ورزش با بیان اینکه در واقع چیدمان موزه به گونه‌ای است که یک دانشگاه تصویری را پیش روی بازدیدکنندگان قرار می‌دهد، یادآور شد: طبقه دوم موزه ورزش به تاریخ کهن و نوین ورزش ایران اختصاص دارد. ابتدا تاریخ ۱۱ هزار ساله ورزش کهن معرفی می‌شود سپس به تاریخ ورزش نوین کشور پرداخته می‌شود که پیشینه آن به سال ۱۳۰۶ باز می‌گردد. تاریخچه بازی‌های آسیایی هم در همین طبقه معرفی می‌شود.

صیرفی تاکید کرد: در کل موزه ورزش روایتگر تاریخ ورزش ایران است. ترتیب و چینش آن هم به گونه‌ای است که از المپیک باستان آغاز می‌شود و تا المپیک نوین و حضور ایران در ادوار مختلف المپیک ادامه خواهد داشت.

به گفته وی برای هر بخش کارشناسانی تعیین شده‌اند تا به صورت شفاهی هم اطلاعات لازم را در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهند.

مدیر موزه ورزش همچنین در مورد مدال‌ها و یادبودهای اهدایی به این موزه گفت: بیش از ۳۰۰ مدال، کاپ، لباس و در کل یادبود از طرف ورزشکاران و قهرمانان دوره‌های مختلف در اختیار موزه ورزش قرار داده شده است.

وی با بیان اینکه برای هر بخش از موزه کارشناسانی تعیین شده‌اند تا به صورت شفاهی هم اطلاعات لازم را در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهند، تاکید کرد که گروه هدف در این موزه دانش آموزان و دانشجویان هستند.

مدیر موزه ورزش ایران در پایان گفت: بازدید از موزه برای عموم مردم آزاد است. البته قاعدتاً برای بازدید از این موزه همانند دیگر موزه‌ها ورودیه‌ای در نظر گرفته می‌شود. بعد از افتتاح موزه در مورد چگونگی بازدید از آن و ساعت و روزهای تعیین شده برای این کار اطلاع رسانی لازم انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، موزه ملی ورزش، المپیک و پارالمپیک ساعت ۱۸ روز دوشنبه در محل کمیته ملی المپیک و با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور افتتاح خواهد شد.

کد N2172110

وبگردی