آفتاب

آیا پیام جدیدی از اجلاس جده به بازار نفت مخابره می‌شود؟

آیا پیام جدیدی از اجلاس جده به بازار نفت مخابره می‌شود؟

معاون سابق امور اوپک وزارت نفت گفت: عربستان می‌خواهد به آمریکا لینک بدهد من بازیگر مستقل هستم اما واقعیت این است که هیچ کس از از عربستان نمی‌پذیرد که بتواند قدمی خارج از کمپ متحدین خود از جمله امریکا بردارد.

رضا مدیر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به اجلاس امروز اوپک و غیر اوپک در جده عربستان اظهار داشت: برگزاری اجلاس وزارتی نظارت بر بازار اوپک و غیر اوپک در عربستان از این لحاظ اهمیت دارد که ریاض می‌خواهد علنا اعلام کند کنترل بازار نفت را به عهده دارد و این در حالی است که در سال‌های قبل این وظیفه را به دیگر کشورها محول می‌کرد و خود پشت پرده قرار داشت.

وی افزود: با توجه به ضعف اوپک و تعلیق نفت ایران، لیبی و ونزوئلا به نظر می‌رسد عربستان در صدد است نقش محوری خود را تقویت کرده و کنترل بیشتری بر بازار داشته باشد.

معاون سابق امور اوپک وزارت نفت تصریح کرد: عربستان در برابر یک معضل بزرگ قرار گرفته است، آنها از طرفی راضی به قیمت 70 دلار نیستند چرا که بودجه این کشور با کسری مواجه است و افزایش قیمت نفت به سودشان است و از طرفی ترامپ موضوع افزایش تولید را به صورت غیر دیپلماتیک با مقامات این کشور مطرح می‌کند و این به مذاقشان خوش نمی‌آید که ترامپ دائم خطاب قرارشان دهد و آنها را به عنوان عامل مستقیم خود معرفی کند. این کشور علاقمند است این مراودات مخفی و دیپلماتیک باشد و به عنوان عنصر مستقل معرفی شوند ولی ترامپ پرده دری کرده و عربستان را رسوا می‌کند.

وی ادامه داد: به هر ترتیب عربستان می‌خواهد به آمریکا لینک بدهد من بازیگر مستقل هستم اما واقعیت این است که هیچ کس از عربستان نمی‌پذیرد که بتواند قدمی خارج از کمپ متحدین خود از جمله امریکا بردارد، بنابراین بعید است عربستان در این اجلاس علنا افزایش تولید را اعلام کند قطعا به این بسنده می‌کند که بازار تعادل دارد و عرضه زیادی در کار نیست اما قطعا آمریکا را راضی می‌کند.

مدیر در ادامه گفت: روسیه هم مثل بقیه کشورها به درآمد نفت و گاز و قیمت آن در بازار وابسته است از یک طرف قیمت بالا می‌خواهد و از طرفی به عنوان یک عنصر سیاسی فعال در اوپک پذیرفته شده و می‌خواهد در این سازمان بازیگر باشد و این یک امتیاز سیاسی مثبت برای این کشور محسوب می‌شود. طبعا می‌بیند که اوپک مماشات می‌کند بنابراین بدش نمی‌آید تولید را بالا ببرد زیرا شرکت‌های فعالی دارد که به کاهش تولید تن نمی‌دهند. مارجینی که پوتین و دولت روسیه بازی می‌کنند این است که از لحاظ سیاسی بازیگر فعال بوده و نقش جهانی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: از نظر سیاسی و اقتصادی به نفع روسیه است که در بازی اوپک حضور داشته و به طور ضمنی اعلام کاهش تولید کند ضمن اینکه همکاری زیادی هم نکند، مثلا قول کاهش 300 هزار بشکه را می‌دهد که به نصف آن هم عمل نمی‌کند.

کد N2172012

وبگردی