آفتاب

ترمیم جراحت تحریم با مرهم رونق تولید

ترمیم جراحت تحریم با مرهم رونق تولید

اراک - ایرنا - توانمندسازی، رونق تولید و در نهایت بالندگی و توسعه اقتصادی تنها راه رسیدن به توسعه پایدار و مقابله مقتدرانه با تحریم و تهدیدهای اقتصادی دشمنان است که این مهم از سال های گذشته در استان مرکزی هدفگذاری شده است.

به گزارش ایرنا، مقام معظم رهبری از سال 1378 با تعیین شعارهای سالانه، افق روشنی برای حرکت نظام مشخص کرد و در طول 10 سال گذشته نامگذاری سال ها با محوریت اقتصاد، رونق تولید و حمایت از کالای داخلی نشان از هوشمندی در این حوزه و لزوم بسیج ملی در راستای ترمیم جراحات و نواقص اقتصادی است.
اگرچه امسال با شعار رونق تولید نامگذاری شد اما، این مهم از سال ها قبل در کانون هدف ارکان مهم نظام بوده و اگر رهیافت ها با همت بخش خصوصی و دولتی همراه شود، افق های توسعه پیش روی کشور خواهد بود.
اهمیت تولید و لزوم توجه، حمایت و پشتیبانی هر چه بیشتر از این بخش موضوع مهمی است که سایر بخش ها را متاثر می کند و از این منظر باید کلیدی‌ ترین مولفه‌ها در این راستا مد نظر بوده و در قالب گفتمانی هدفمند برای اصلاح ساختار اقتصادی و رونق تولید تلاش شود چراکه با به گردش درآمدن چرخ‌های تولیدی کشور، بسیاری از مسایل و بحران‌های فعلی اقتصادی جامعه گره گشایی می شود.
فاصله گرفتن از مصرف گرایی و جلوگیری از واردات کالاهای مصرفی غیرضروری موضوعی است که باید بیش از پیش مد نظر باشد تا تولید داخلی توان رقابت و رشد را داشته باشد.
از این رهگذر حفظ و بهبود توان و دانش نیروهای متخصص و نخبه کشور برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی مسئله مهم دیگری است که کالاهای تولید داخل را به سمت کیفیت رهنمون می کندو بستر رقابت پذیری حوزه تولید را در بازار جهانی مهیا می آورد.
استان مرکزی در زمره مناطق پیشگام صنعتی کشور است و وجود صنایع بزرگی همچون ماشین سازی، آلومینیوم سازی، آونگان، هپکو، آذرآب، واگن پارس، پالایشگاه، پتروشیمی و نیروگاه باعث شده تا چهارمین قطب صنعت کشور به عنوان نقطه اتکای صادرات غیرنفتی در کانون توجه توسعه اقتصادی قرار گیرد.
وجود صنایع بزرگ و مادر تخصصی ضمن ایجاد اشتغال پایدار در استان مرکزی به خصوص در شهرستان اراک، ساوه و شازند نقش آفرینی بیش از پیش این استان در ذخیره ارزی، بالا رفتن نرخ بهره وری و تولید ناخالص ملی را به دنبال دارد چرا که بخش عمده ای از تولیدات این استان به نقاط مختلف کشور صادر می شود و این مهم نقش موثری در تقویت بنیه اقتصادی کشور دارد.
در سال های اخیر برخی از واحدهای صنعتی استان مرکزی مانند دیگر نقاط کشور با بحران و در برخی شرایط نیز با رکود مواجه شدند که همکاری دستگاه های ذیربط از قبیل سازمان صنعت، معدن و تجارت، تشکل های بخش خصوصی، گمرکات و دیگر نهادها از این صنایع حمایت کردند و امروز بسیاری از صنایع راکد استان مرکزی به چرخه تولید بازگشته اند.

*** کارنامه دولت در راه اندازی واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل قابل قبول است
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: بسیاری از واحدهای تولیدی این استان به خصوص شهرستان اراک که در نتیجه واگذاری های غلط در گذشته به حالت تعطیل و نیمه تعطیل درآمده بودند در دولت تدبیر و امید احیا شدند و دولت در این مسیر گام های محکمی برداشت.
آیت الله «قربانعلی دری نجف آبادی» افزود: شرکت صنعتی آونگان با تولید انواع نبشی و دکل های انتقال انرژی یکی از واحدهای با سابقه اراک بود که درسال 1383 به بخش خصوصی واگذار شده و بیش از 10 سال از مدار تولید خارج و به حالت تعطیل درآمده بود.
وی ادامه داد: این واحد تولیدی سال گذشته پس از برگزاری 2 مرحله مزایده به مجتمع حوزوی خاتم الانبیاء(ص) اراک واگذار شد و پس از مدت ها تعطیلی به چرخه تولید بازگشت.
امام جمعه اراک اظهار داشت: جذب بازارهای جهانی با تولید با کیفیت و رقابت پذیر دست یافتنی است و صنایع استان مرکزی باید نگاه ویژه ای به این مهم داشته باشند.
وی ادامه داد: صنایع استان باید علاوه بر بهره گیری از تجهیزات و فناوری روز دنیا در افزایش کیفیت تولیدات، توجه ویژه ای نیز به قیمت تمام شده محصولات داشته باشند چرا که قیمت و کیفیت 2 رکن اساسی رقابت در بازارهای بین المللی است.
امام جمعه اراک اظهار داشت: در سایه تولید با کیفیت، کار و تلاش شبانه روزی می توان ضمن خنثی سازی تحریم های دشمنان، کشور را در مسیر توسعه و بالندگی قرار داد.
وی اضافه کرد: در سال رونق تولید باید به روز رسانی تجهیزات و عوامل تولید، حمایت از شرکت های دانش بنیان و استفاده از فناوری های روز دنیا در راستای بهترین تولیدات در دستور کار صنایع استان و کشور قرار گیرد.

*** صادرات یک میلیارد دلاری استان مرکزی گامی در راستای رونق تولید
استاندار مرکزی نیز در خصوص رونق اقتصادی معتقد است: بیش از یک میلیارد دلار انواع کالاهای غیر نفتی پارسال از استان مرکزی به نقاط مختلف جهان صادر شد که به لحاظ وزن، ارزش و مقصد صادراتی افزایش چشمگیری را نسبت به سال 96 داشته است.
سید «علی آقازاده» بیان کرد: صادرات یک میلیارد و 200 میلیون دلاری برای استان درسال جاری هدفگذاری شده و استانداری مرکزی با تمام توان از تولیدکنندگان و صاحبان تولید هم در بخش صنعت و هم در بخش کشاورزی و خدمات حمایت می کند.
وی بیان کرد: رمز موفقیت در جذب بازارهای هدف کشورهای همسایه از قبیل افغانستان، عراق، ترکیه، پاکستان و حوزه آسیای میانه تولیدات باکیفیت و قیمت های رقابتی است و استان مرکزی به عنوان قطب صنعت ایران باید در این راستا گام بلندی بردارد.
استاندار مرکزی بیان کرد: این استان در حوزه تولید صادرات محور، استعدادهای بالقوه ای دارد که از جمله آن می توان به محصولات صادراتی در بخش های صنایع غذایی، معدنی، نساجی، کشاورزی، شیمیایی، برق و پتروشیمی اشاره کرد که در صورت معرفی این ظرفیت های ارزشمند می توان به راحتی بازارهای منطقه را در اختیار گرفت.
آقازاده افزود: نامگذاری امسال با عنوان رونق تولید از سوی رهبر معظم انقلاب نشان از دغدغه های معظم له در خصوص تقویت بنیه اقتصاد ملی است و آحاد جامعه باید در تحقق منویات معظم له مشارکت گسترده داشته باشند.
وی ادامه داد: شعار امسال کامل کننده اهداف سال گذشته با عنوان حمایت از کالای ایرانی است، بنابراین توسعه کشور وابسته به تولید با کیفیت و صادرات محور است که باید مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد.

***حمایت از واحدهای تولیدی اولویت اصلی استانداری مرکزی است
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی گفت: حمایت از واحدهای تولیدی، شناسایی و رفع مشکلات آن ها اولویت اصلی استانداری این استان در سال جاری است.
«سعید فرخی» بیان کرد: پایش و شناسایی مشکلات واحدهای تولیدی در بخش کشاورزی و صنعتی باید در دستور کار دستگاه های مربوطه قرار گیرد.
وی ادامه داد: حفظ و ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی تنها با توسعه هدفمند صنایع محقق می شود و باید حمایت از صنایع داخلی جنبه عملیاتی به خود گیرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی بیان کرد: نقش آفرینی فعالان عرصه اقتصاد در ایجاد اشتغال و رونق تولید و توسعه صنعت از سال های گذشته در استان مرکزی آغاز شده و امروز باید با پیش بینی تسهیلات و امکان سنجی بازار فروش، در حفظ و بقای صنایع تلاش کرد.
فرخی اضافه کرد: تامین نیازهای مالی واحدهای تولیدی با استفاده از ظرفیت بانک های دولتی و خصوصی یکی از موارد مهم حمایت از تولید است که بانک ها نیز باید در این مسیر نقش خود را به خوبی ایفا کنند.
وی گفت: جذب سرمایه گذار به خصوص در بخش صنعت فصل جدانشدنی از توسعه اقتصادی پایدار در جامعه است که باید مورد توجه قرار گیرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی بیان کرد: 146 نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید پارسال در استان برگزار شد که 833 مصوبه به دنبال داشت که 551 مصوبه اجرایی و بقیه نیز در دست اقدام و پیگیری است.
فرخی افزود: مهمترین مشکلات واحدهای تولیدی در بخش های مختلف صنعتی، کشاورزی و خدمات با بانک ها، بیمه ها و امور مالیاتی است که انتظار می رود این دستگاه ها در راستای حمایت از تولید با واحدهای تولیدی همکاری کنند.
وی با بیان اینکه نامگذاری امسال با عنوان رونق تولید از سوی مقام معظم رهبری حجت را برای مسئولان تمام کرد، اظهار داشت: مردم و مسئولان باید در راستای تحقق منویات معظم له که عزت و توسعه ایران اسلامی را به دنبال دارد، تلاش کنند.

*** احیای 55 واحد صنعتی شاه بیت راهبردهای اثربخش رونق تولید دراستان مرکزی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز گفت: 55 واحد تولیدی تعطیل این استان پارسال با حمایت مستقیم دولت و تزریق تسهیلات مختلف به چرخه تولید بازگشتند و اکنون در مدار تولید قرار دارند.
«محمدرضا حاجی پور» افزود: با توجه به اینکه سال جاری از سوی مقام معظم رهبری بعنوان سال رونق تولید نامگذاری شده، در سازمان صنعت ،معدن و تجارت استان به همراه دیگر دستگاه های اجرایی تلاش می شود که موانع و مشکلات پیش روی تولید شناسایی و گره گشایی شود چرا که با راه اندازی واحدهای تولیدی و سرمایه گذاری در استان مرکزی می توان به رونق تولید و اقتصاد دست یافت.
وی ادامه داد: استان مرکزی به عنوان قطب چهارم صنعت در کشور شرایط ویژه ای دارد که از نظر تنوع تولیدات در رتبه ی اول کشور و در بحث صنایع بزرگ و مادر رتبه دوم در کشور را داراست و وجود این عوامل حساسیت کار در استان مرکزی را بیشتر کرده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: با وجود تحریم ها و نوسان شدید نرخ ارز و مشکلات تامین مواد اولیه در بخش تولید و صنعت در کشور پارسال استان مرکزی بدون حاشیه و مشکلات اساسی با قدرت از این معبر سخت عبور کرد و حتی احیای شماری از واحدهای مشکل دار نیز رقم خورد.
حاجی پور در ادامه گفت: بر اساس گزارش شورای امنیت کشور و مجموع وزارت اطلاعات، استان مرکزی به لحاظ تجمعات و اعتراضات کارگری که منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی شده بود در رتبه 30کشور را قرار دارد که این امر نشان دهنده وجود برنامه و تیم اقتصادی و مدیریتی قوی در این خطه است.
رئیس سازمان صمت استان مرکزی خاطرنشان کرد: هماهنگی و انسجام مجموعه اقتصادی استان و حمایت های کارگروه ملی وزارت صنعت،معدن و تجارت باعث شد که استان مرکزی حداقل مشکلات را داشته باشد و رونق اقتصادی تا حد ممکن حفظ و احیا شود.
حاجی افزود: 13 هزار و 77 میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید پارسال به بیش از یکهزار و 600 واحد تولیدی صنعتی و کشاورزی پرداخت شد.
وی ادامه داد: تسهیلات رونق تولید در سه بخش نوسازی و بازسازی، سرمایه در گردش و تکمیل طرح های بالای 60 درصد پرداخت شده است و بیش از نیمی از صنایع استان مرکزی از سال 95 تاکنون موفق به دریافت تسهیلات اقتصادی شده اند که ضمن حفظ اشتغال موجود، میزان قابل توجهی اشتغال جدید ایجاد شده است.

***311 فرصت شغلی جدید در معادن استان مرکزی
معاون امور معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در گفت و گو با ایرنا، گفت: 311 فرصت شغلی جدید پارسال در معادن نقاط مختلف استان مرکزی ایجاد شد.
«محسن بسارده» افزود: بیش از 570 میلیارد ریال حقوق دولتی معادن پارسال در استان مرکزی وصول شد که نسبت به سال 96 رشد قابل توجهی داشته است.
وی ادامه داد: سرمایه گذاری بخش خصوصی در معادن استان مرکزی در سال گذشته نیز بیش از 515 میلیارد ریال برآورد می شود.
معاون امور معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اظهار داشت: 59 پروانه اکتشاف معدنی جدید و 49 گواهی کشف نیز پارسال در نقاط مختلف استان مرکزی صادر شد و شمار پروانه های بهره برداری معدنی صادره و تمدید شده نیز در این مدت 39 فقره بوده است.
بسارده بیان کرد: ذخیره قطعی معادن استان مرکزی در سال جاری حدود 25 میلیون تن و ظرفیت اسمی معادن نیز بیش از یک میلیون 328 هزار تن ارزیابی می شود.

***سرمایه گذاری 91 طرح اقتصادی در شهرک های صنعتی استان مرکزی
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان مرکزی نیز گفت: 91 طرح تولیدی با سرمایه چهار هزار183 میلیارد ریال در سال گذشته توسط بخش خصوصی در شهرک های صنعتی این استان به بهره برداری رسید.
«مصطفی آمره» بیان کرد: با آغاز به کار این واحدهای صنعتی در مجموع یکهزار و 449 فرصت شغلی پایدار در شهرک ها و نواحی صنعتی در این استان ایجاد شد.
وی توضیح داد: علاوه بر ایجاد این فرصت های شغلی مستقیم شمار زیادی کارسازی در واحدهای تولیدی پایین دستی و همکار این واحدها نیز صورت گرفته است.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان مرکزی بیان کرد: زمینه فعالیت واحدهای تولیدی بهره برداری شده در شهرک های صنعتی استان در سال گذشته درحوزه صنایع فلزی، تولید شمش آلومینیوم، شیشه، انواع صنایع غذایی و مصالح ساختمانی است که در مجموع ارزش سرمایه گذاری آن ها توسط بخش خصوصی چهار هزار و 183 میلیارد ریال است.
آمره اظهار داشت: 335 قرارداد واگذاری زمین در سال گذشته در شهرک های صنعتی این استان منعقد شده است و 162 هکتار زمین به متقاضیان سرمایه گذاری واگذار شده است.
وی افزود: سال گذشته 161 دوره آموزشی از سوی شرکت شهرک های استان مرکزی در شهرک ها و نواحی مختلف استان مرکزی برگزار شد که بیش از چهار هزار و 30 نفر از فعالان این بخش در این دوره های آموزشی شرکت کردند.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان مرکزی اضافه کرد: استقرار 2 واحد نماینده بیمه در شهرک های صنعتی و صدور 67 بیمه نامه برای صنایع کوچک، برگزاری 12 تور صنعتی و شرکت 302 نفر در این تورها، جمع آوری و بررسی 9 عنوان ایده های نخبگان استان از دیگر فعالیت های شرکت شهرک های استان در سال گذشته است.
بیش از 2 هزار و 800 واحد تولیدی کوچک، متوسط و بزرگ در استان مرکزی فعالیت می کنند.
استان مرکزی واقع در قلب ایران دومین جایگاه صنایع مادر تخصصی و رتبه چهارم صنعت کشور را به خود اختصاص داده است.
گزارشگر:مصطفی مجللی
3017/6013/3075/
کد N2171940

وبگردی