آفتاب

چین، ایستگاه پایانی سفر آسیایی ظریف

چین، ایستگاه پایانی سفر آسیایی ظریف

پکن- ایرنا- انتخاب چین به عنوان ایستگاه پایانی سفر آسیایی «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، نشان می دهد که تهران و پکن غیر از اینکه دارای روابط جامع راهبردی هستند بلکه به عنوان دو کشور دوست، از جایگاه سیاسی بالایی نزد یکدیگر نیز برخوردارند.

به گزارش ایرنا ظریف که قبل از سفر به چین، راهی ترکمنستان، هند و ژاپن شده بود روز گذشته وارد پکن پایتخت چین شد و با 'وانگ یی' وزیر خارجه چین آخرین تحولات در روابط دوجانبه، منطقه ای و بین المللی را مورد مشورت قرار داد.
هدف اصلی از این سفر این بود که رایزنی هایی با مقام های چین صورت گیرد مبنی بر اینکه مسئول اصلی تنش های فزاینده در منطقه آمریکا است و دیگران نباید به ایران خرده بگیرند.
افزون بر این ظریف تلاش کرد تا گام دیگری برای تقویت روابط چین و ایران بردارد وزیر خارجه چین هم از این سفر و این تلاش ها بسیار استقبال کرد و ایران را یک شریک بزرگ و مهم کشورش دانست.
مقام های دو کشور درباره تحولات مرتبط به توافق هسته ای ، روابط دوجانبه ، برنامه راه ابریشم و مشارکت ایران ، اوضاع منطقه ای، سوریه، افغانستان و راهبردهای تنش زای آمریکا بحث و رایزنی کردند.
ظریف در ملاقات خود با وزیر خارجه چین هم همچون دیدار با شینزو آبه نخست وزیر و تارو کونو وزیر خارجه ژاپن تاکید کرد که ایران در یک سال گذشته پس از خروج آمریکا از برجام و به رغم بازگشت تحریم ها بیشترین خویشتنداری را نشان داده است.
از سوی دیگر سفر وزیر خارجه ایران این پیام را برای کشورهای منطقه به همراه داشت مبنی بر اینکه برای نجات برجام لازم است کشورها از بیانیه های سیاسی فراتر بروند او گفت در این میان کشورهای چین و روسیه، حمایت های بیشتری از ایران انجام داده اند اما اروپایی ها کماکان باید برای حفظ برجام تلاش بیشتری بکنند.
سفر وزیر خارجه ایران به منطقه این پیام را در خود دارد که آمریکا مسئول اصلی تشدید تنش ها است، ایران کوشیده است به رغم همه فشارها به برجام پایبند باشد و نجات برجام در آینده به اقدامات عملی دیگر طرف های برجام مربوط است.
وانگ یی وزیر خارجه چین هم تاکید کرد که کشورش شرایط ایران را درک می کند و برای حراست از حقوق مشروع ایران و تبادلات دو کشور از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.
او که کشورش در خط مقدم جنگ تجاری با آمریکا قرار گرفته است، یک بار دیگر یکجانبه گرایی را یک خطر بزرگ برای دنیا دانست و گفت که چین به هیچ وجه با تحریم های آمریکا موافق نیست و این تک روی ها را خطری برای جامعه بین المللی می داند.
وزیر خارجه ایران موفق شد در این سفر آگاهی مسئولان و مقام های کشورهای ژاپن و چین را درباره تنش های منطقه ای بالا ببرد و اینکه شکل و شمایل منطقه ای را به طور دقیق برای آنها تشریح کند.
او ضمن اعلام مواضع ایران به مقام های این کشورها توضیح داد که آمریکا با اعزام ناو هواپیمابر و تجهیزات دیگر به منطقه فقط باعث تشدید تنش می شود و ایران در چنین شرایطی طبیعتا از خود دفاع می کند ولی هرگز خواستار درگیری نبوده است.
در بخش تجاری نیز ایران و چین همچنان درباره گسترش روابط اقتصادی و مبادلات معمول تجاری بحث و تبادل نظر کردند و چین از مشارکت کشورمان در راه ابریشم جدید استقبال نمود.
پیش از این نیز مقام های چین گفته اند که ایران یک گذرگاه مهم و کلیدی در راه ابریشم است و چین کاملا از مشارکت ایران در این مسیر تجاری حمایت می کند و خواستار توسعه روابط دو جانبه است.
ظریف پیش از ترک پکن در گفت و گو با ایرنا از چین به عنوان یکی از مهمترین شرکای سیاسی و اقتصادی ایران یاد کرد و اظهار داشت: با چین دارای روابط جامع راهبردی هستیم و در این سفر گفت و گوهای خوبی با طرف چینی داشتیم.
ظریف با بیان اینکه «در این سفر پاسخ پیام آقای روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران را از مقامات چینی دریافت کردیم»، خاطرنشان کرد: حمایتی هم که روز گذشته وزارت امور خارجه چین در مورد برجام اعلام کرد برای ما بسیار مهم بود.
وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: در مجموع تحولات خوبی در این سفر صورت گرفت و امیدوارم نتایج آن برای مردم ایران و منطقه خیر و نیکی باشد.
آساق**231**1904**
کد N2171635

وبگردی