آفتاب
معضل بزرگ پا برجاست؛

طرح احداث پارکینگ مجموعه انقلاب در «پارکینگ»/ یکسال از وعده گذشت!

طرح احداث پارکینگ مجموعه انقلاب در «پارکینگ»/ یکسال از وعده گذشت!

احداث پارکینگ در مجموعه ورزشی انقلاب که طرح آن یک سال پیش توسط مدیریت شرکت توسعه مطرح شد هنوز وارد فاز اجرایی نشده و حتی مجوز قانونی برای آن هم گرفته نشده است. 

خبرگزاری مهر - گروه ورزش : مراجعه روزانه هزاران نفر به مجموعه ورزشی انقلاب، این مجموعه را به پُر رفت و آمدترین مجموعه ورزشی پایتخت تبدیل کرده است. از طرفی تردد این افراد که عمدتاً از قشر متمول جامعه هستند و با خودروهای شخصی و تک سرنشین به مجموعه رفت و آمد می‌کنند، معضل بزرگی برای تردد خودروها ایجاد کرده است.

این موضوع با شروع فصل گرما و گرایش بیشتر افراد به تفریحات ورزشی نمود بیشتری پیدا می‌کند به طوری که حتی در اولین ساعات روز هم تعداد خودروهای پارک شده یا در حال تردد در محوطه مجموعه ورزشی انقلاب بیشتر از هر مورد دیگری به چشم می‌آید اما در کل، این مجموعه همیشه و در طول سال با معضل خودروها و تردد بیش از حد آنها مواجه است آنقدر که فضای آن از حال و هوای ورزشی خیلی دور شده است.

این معضلِ همیشگی بهانه خوبی بود برای مدیریتی که تازه وارد گود ورزشی شده بود و قصد داشت خود را به واسطه برنامه‌هایش بیشتر مطرح کند. به همین دلیل از آن و راه کار ارائه شده برای مقابله با آن استفاده کرد تا خود را مدیری آگاه به امور و با برنامه نشان دهد اما با گذر زمان ثابت شد که در این بخش هم، مدیریت بر پایه حرف است نه عمل.

یک سال برای وعده ۶ ماهه کافی نبود؟
مجموعه ورزشی انقلاب که تاریخچه آن به ۲۰ سال پیش از انقلاب (سال ۱۳۳۷) باز می‌گردد، یکی از پرطرفدارترین مکان‌های تفریحی و ورزشی به حساب می‌آید. البته تردد در این مجموعه هزینه‌های بالایی را روی دست مراجعه کنندگان می‌گذارد اما این مسئله مانع ادامه رفت و آمد آنها به این مکان ورزشی که به لحاظ جغرافیایی در موقعیتی ویژه در شمال تهران قرار دارد، نمی‌شود. با این شرایط طبیعی است بهترین راهکار برای حلِ مشکل تردد بیش از حد خودروها در مجموعه ورزشی انقلاب، احداث پارکینگ ویژه برای آنها است.

اتفاقاً ساخت و بهره برداری از چنین پارکینگی در برنامه‌های مدیریت جدید شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی قرار گرفته اما مشخص نیست چرا بعد از گذشت یک سال، وعده‌های او هنوز به سرانجام نرسیده است.

حسین کریمی مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در اولین نشست خبری خود که نیمه اردیبهشت ماه سال گذشته و چهار ماه پس از ورودش به این شرکت برگزار شد، به صراحت اعلام کرد که مجموعه ورزشی انقلاب به پارکینگ تبدیل شده است و اینگونه ضمن مطرح کردن انتقاد خود از شرایط نابسامان این مجموعه، از برنامه‌های پیش بینی شده‌اش برای برطرف شدن مشکلات خبر داد.

احداث پارکینگ برای ممانعت از ورود خودرو به داخل مجموعه انقلاب و تردد در محوطه داخلی با استفاده از دوچرخه و ماشین برقی بخش اصلی این برنامه بود. مهم اینکه کریمی با مطرح کردن این برنامه‌ها اعلام کرد که تا ۶ ماه آینده چهره دگرگونی از مجموعه انقلاب خواهید دید اما با گذشت یک سال هنوز این دگرگونیِ موردنظر ایجاد نشده است.

در کش و قوس مجوز قانونی
به گزارش خبرنگار مهر، مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی به قدری با اطمینان از تغییر ۶ ماهه ظاهرِ مجموعه ورزشی انقلاب به واسطه احداث پارکینگ و رسیدگی به معضل تردد بیش از حد خودروها خبر داد که گویا تمام اقدامات پیش نیاز برای آن انجام شده و فقط مانده بود کلنگ زنی و آجرچینی اما بعد از یک سال مراحل ساخت و راه اندازی این پارکینگ هیچ پیشرفتی نداشته و حتی مجوز آن هم گرفته نشده است.

محمد لاله مدیرعامل مجموعه ورزشی انقلاب در گفتگو با خبرنگار مهر و در تشریح میزان پیشروی برنامه‌ها برای ساخت پارکینگ به این مسئله اشاره کرد. وی در این زمینه گفت: چند سرمایه گذار طرح پیشنهادی خود را ارائه کرده‌اند. این موضوع باید در هیأت مدیره و معاونت جذب مشارکت‌های مردمی در شرکت توسعه مطرح و یکی از آنها نهایی شود. بعد از آن باید مجوز قانونی کار را بگیریم تا بتوانیم اجرای طرح را آغاز کنیم.

وی همچنین به موارد دیگری اشاره کرد مثل اینکه پارکینگ مورد نظر در ضلغ غربی مجموعه ورزشی انقلاب - حد فاصل جاده تندرستی و کمیته ملی المپیک - در فضایی به وسعت سه هکتار ساخته می‌شود. گنجایش این پارکینگ برای ۹۰۰ خودرو (همزمان) است. ضمن اینکه ساخت لاکر در کنار محوطه پارکینگ هم در برنامه است چرا که پیش از این افرادی که قصد استفاده از جاده تندرستی را داشتند یا با لباس ورزشی به مجموعه می‌آمدند یا اینکه در داخل خودرو اقدام به تعویض لباس می‌کردند که شایسته و در شأن نبود.

البته اینها اطلاعات جدیدی در رابطه با ساخت پارکینگ مجموعه ورزشی انقلاب و برطرف کردن معضل این مجموعه نیست چرا که در گزارش سال گذشته خبرگزاری مهر با عنوان «معضل شهر به مرکز تفریحی - ورزشی سرایت کرد / مجموعه پارکینگ انقلاب» نیز محمد لاله به این موارد اشاره کرده بود.

با این اوصاف این سوال مطرح می‌شود که «چرا بعد از گذشت یک سال از طرح اولیه ساخت پارکینگ در مجموعه ورزشی انقلاب و درحالیکه عنوان شده بود نتیجه این طرح ظرف مدت زمان ۶ ماه مشخص می‌شود، هنوز اقدام رو به جلویی صورت نگرفته است و حتی اطلاعات جدیدی هم برای ارائه نیست؟»

اینکه شرایط اقتصادی کشور تأثیر خود را روی ورزش هم گذاشته و حتی ساخت و سازهای این بخش را با محدودیت‌هایی مواجه کرده، قابل انکار نیست اما وعده‌های مدیران که هیچ درایت و منطقی پشت آنها نیست هم انکار ناپذیر است. وعده‌هایی که در مقاطعی در راستای برخی جریانات و برای فروکش کردن آنها مطرح می‌شود، گاهی هم ابزار مدیریتی است برای مطرح شدن و مورد اقبال قرار گرفتن مانند احداث پارکینگ در مجموعه‌ای قدیمی و تاریخی که اتفاقاً تغییرات ظاهری گسترده در آن، خود انتقادات زیادی را ایجاد کرده است.

کد N2171371

وبگردی