آفتاب

فرماندار تبریز: اتصال برق دلیل آتش سوزی بازار بود

فرماندار تبریز: اتصال برق دلیل آتش سوزی بازار بود

تبریز - ایرنا - فرماندار تبریز اعلام کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط آتش‌نشانی و نظر کارشناسان دادگستری و اعلام کتبی آنان، اتصال برق دلیل آتش‌سوزی در سرای «ایکی قاپیلار» بازار تاریخی تبریز بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بهروز مهدوی روز جمعه در آیین پرداخت خسارت بیمه‌گذاران زیان‌دیده حادثه آتش‌سوزی سرای «ایکی قاپیلار» بازار تاریخی تبریز افزود: در این حادثه 125 باب مغازه از 50 تا 100 درصد آسیب دیدند که تنها 90 مغازه بیمه کامل داشتند و همین امر ارزش بیمه را نشان می دهد.
مهدوی اظهار کرد: حادثه آتش سوزی بازار تبریز ساعت 22:15 شب به آتش نشانی اطلاع داده شد و بلافاصله آتش‌نشانان و مسئولان ارشد شهری و استانی در محل حادثه حضور یافتند و هم افزایی و همدلی حاکم بر فضا سبب شد که آتش در کمتر از پنج ساعت مهار شود.
وی با اشاره به اینکه تنها نیم درصد وسعت بازار دچار حریق شد، در ارتباط با برگزاری جلسه با نمایندگان بیمه‌ها، تشریح کرد: ساعت 7:30 صبح روز پنج‌شنبه جلسه‌ای با شورای هماهنگی بیمه‌های بازرگانی در فرمانداری برگزار کردیم و خواستار تشکیل پرونده و رسیدگی سریع به موضوع آتش‌سوزی بازار شدیم.
فرماندار تبریز در ارتباط با تصمیمات اتخاذ شده برای کمک به خسارت دیدگان سرای «ایکی قاپیلار» بازار تبریز نیز گفت: واگذاری رایگان مغازه‌های شهرداری تبریز به مدت یک سال، آغاز مرمت بازار از فردا (شنبه)، استمهال اقساط بانکی اصناف، اعطای تسهیلات کم بهره، تعریف ساز‌ و‌ کار برای چک‌های سوخته و توقف دریافت مالیات از جمله تمهیدات اندیشیده شده دراین زمینه است.
وی اضافه کرد: با درس گرفتن از حادثه آتش سوزی بازار تبریز پس از این سازمان صمت در صدور و تمدید پروانه اصناف وجود بیمه را ضروری خواهد کرد؛ همچنین جلسه‌ای با نیروی انتظامی برای تعریف ساز و کار حفاظت از بازار برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: البته خود اصناف برای استفاده از نگهبان در تیمچه‌ها باید اقدام کنند، زیرا در صورت حضور نگهبان، چه بسا آتش‌سوزی سرای «ایکی قاپیلار» بازار تبریز در همان لحظات اول با کپسول آتش‌نشانی اطفا می‌شد.
مهدوی از مسئولان بیمه‌ها نیز درخواست کرد که مدیریت ریسک و ایمنی بازار تبریز را مطالعه و همچنین از آتش‌نشانان که با همت خود مانع سرایت آتش به سراهای دیگر شدند، تقدیر کنند.
عضو هیئت‌ مدیره بیمه ایران نیز در این آیین گفت: معمولا اعلام نتایج حوادثی مانند آتش‌سوزی بازار تاریخی تبریز حدود یک ماه طول می‌کشد، اما با همت مسئولان آذربایجان شرقی این اتفاق در کمتر از یک هفته رخ داد.
سید ناصر مبرقعی، افزود: به لطف خدا و با همت و جانفشانی آتش‌نشانان، این حادثه تلفات جانی نداشت.
مبرقعی یادآوری کرد: این حادثه شناخت ما از مدیریت ریسک اداره بازار تاریخی تبریز را تقویت می‌کند.
در پایان این آیین خسارت بیمه‌گذاران زیان‌دیده حادثه آتش‌سوزی سرای «ایکی قاپیلار» بازار تاریخی تبریز پرداخت شد.
به گزارش ایرنا، ساعت 22:15 دقیقه چهارشنبه 18 اردیبهشت امسال آتش سوزی مهیبی در سرای «ایکی قاپیلار» بازار تاریخی و مسقف تبریز به آتش نشانی اطلاع داده و پس از 5 ساعت خاموش شد.
بازار تاریخی تبریز با داشتن حدود 5 هزار و 500 باب حجره، مغازه و فروشگاه، 40 گونه شغل، 35 باب سرا، 25 باب تیمچه، 30 باب مسجد، 20 باب راسته و راسته‌بازار، 11 باب دالان، 5 باب حمام و 12 باب مدرسه به ‌عنوان اصلی ‌ترین مرکز داد و ستد مردم تبریز و ایران شناخته می‌شود.
این مجموعه با نام مجموعه بازار تبریز در 25 شهریور 1354 با شماره ثبت 1097 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد و در سال 2010 نیز این مجموعه با شماره ثبت 1346 به عنوان یکی از میراث جهانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
گزارش های غیررسمی حاکی است که بر اثر وقوع آتش سوزی 300 میلیارد تومان به مالکان مغازه های سرای «ایکی قاپیلار» بازار تاریخ تبریز خسارت وارد شده است.
اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز میزان اولیه خسارت بر معماری این اثر تاریخی را 20 میلیارد تومان برآورد کرده است.
518
کد N2170636

وبگردی