آفتاب

فلسطینی‌ها مراقب باشند در مقابله با "معامله قرن" دچار فرسایش نیرو نشوند

فلسطینی‌ها مراقب باشند در مقابله با "معامله قرن" دچار فرسایش نیرو نشوند

یک کارشناس مسائل غرب آسیا با تاکید بر این که باید در مورد طرح معامله قرن محتاطانه عمل کنیم، گفت: آمریکا و صهیونیست‌ها می‌خواهند وضعیت جهان اسلام را بسنجند و فرسایش ایجاد کنند تا موضوع برای جهان اسلام عادی شود.

سید جعفر رضوی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر این‌که راهپیمایی‌های بازگشت بهترین اقدامی بود که فلسطینی‌ها از سال گذشته آغاز کردند، اظهار کرد: اگر بخواهیم شرایط فعلی گروه‌های مقاومت فلسطینی را در نظر بگیریم، آن‌ها با وجود محدودیت‌ها، تمام امکانات موجود خود را به کار گرفته‌اند. به‌عنوان مثال در درگیری‌هایی که در سال گذشته و یا هفته گذشته پیش آمد، آن‌ها نهایت توان خود را به کار گرفتند.

وی با بیان این‌که باید بیش‌ترین اقدام باید از طریق کشورهای اسلامی و سازمان‌های منطقه‌ای و اسلامی صورت گیرد، گفت: در مورد طرح معامله قرن که اعلام کرده‌اند بعد از ماه رمضان اجرای آن را اعلام خواهند کرد، به نظر می‌رسد باید در مقطع کنونی محتاط‌تر عمل کنیم زیرا نزدیک به دو سال است که ترامپ گفته این طرح را اعلام می‌کند اما هنوز اقدامی انجام نداده گرچه بخش‌هایی از آن را عملی کرده است.

این کارشناس مسائل غرب‌آسیا همچنین بیان کرد: بنابراین، بنظر می‌رسد این‌که گفته‌اند بعد از ماه رمضان آن را اجرایی کرده و اعلام می‌کنند، خیلی حقیقت نداشته باشد یعنی همان برنامه‌هایی که تا به حال داشته‌اند و همواره به تأخیر انداخته‌اند، مجدداً این کار را انجام دهند.

رضوی ادامه داد: آن‌ها از یک جهت می‌خواهند تست کنند تا بفهمند جهان اسلام در چه وضعیتی قرار دارد و از طرف دیگر نوعی فرسایش هم ایجاد کنند تا این مساله برای جهان اسلام عادی شود.

وی اظهار کرد: لذا باید صبر کنیم عکس‌العمل‌های جدی را زمانی به خرج دهیم که رسماً اعلام شود، به نظرم اکنون موضع‌گیری شدید در مقابل این مساله در حالی که هنوز بندهایی از آن بیرون نیامده، نوعی فرسایش ایجاد می‌کند.

این کارشناس مسائل فلسطین افزود: جهان اسلام و فلسطینی‌ها به طور کامل با اصل طرح معامله قرن مخالفت دارند، زیرا طرحی است که در قالب طرح سازش و صلح بیرون آمده و قطعاً فلسطین را از آن فلسطینی‌ها نخواهد کرد. بنابراین در شرایط فعلی بدون این‌که بدانیم بندهای این طرح چیست، شروع به فعالیت کنیم، به منزله مصرف کردن انرژی است باید صبر کنیم تا آمریکایی‌ها اصل طرح را اعلام کنند تا به موقع عکس‌العمل جدی نشان دهیم.

وی با اشاره به اظهارات اخیر نخست وزیر تشکیلات خودگردان مبنی بر این‌که ماه‌های آینده برای فلسطینی‌ها سخت‌تر خواهد بود، گفت: در شرایطی فعلی به نظر می‌رسد صهیونیست‌ها به شدت دنبال الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های ۱۹۴۸ هستند، اخیراً هم لیکود این موضوع را در قالب یک لایحه به کنست ارائه کرده تا انتقال شهرک‌های یهودی نشین به کرانه باختری تصویب شود.

رضوی یادآور شد: از سویی صهیونیست‌ها به شدت دستپاچه هستند که طرح‌هایی از این دست را در دوره ترامپ پیش ببرند، چون همین طرح را در دوره اوباما نتوانستند اجرایی کنند.

انتهای پیام

کد N2170302

وبگردی