آفتاب

خرید گندم در خوزستان از 1.1 میلیون تن گذشت

خرید گندم در خوزستان از 1.1 میلیون تن گذشت

اهواز - ایرنا - مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار کشور گفت: خرید گندم به نرخ تضمینی در خوزستان به یک میلیون و 112هزار تن رسید و در 2 روز آینده با ادامه برداشت ، به رقم گندم خریداری شده در سال زراعی گذشته که یک میلیون و 130هزار بود خواهیم رسید.

برداشت گندم در خوزستان با 2 هفته تاخیر که ناشی از بروز سیلاب بود از 26 فروردین شروع شده و اوج (یپک) خرید 40 روز از شروع عملیات برداشت این محصول است.
خدارحم امیری زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه خرید در گندم در همه نقاط خوزستان غیر از مناطق محدودی در شمال شرق این استان ادامه دارد ، روند خرید و انتقال گندم به سیلوها را مطلوب توصیف کرد.
وی پیش بینی کرد با ادامه این روند ، میزان خرید گندم به نرخ تضمینی در خوزستان به رقم یک میلیون و 400 هزار تن برسد که حدود 300هزار تن از پیش بینی قبلی بیشتر است.
خوزستان در سال زراعی 1397-1396 با خرید یک میلیون و 130هزار تن گندم به نرخ تضمینی ، رتبه نخست را در کشور کسب کرد.
به گزارش ایرنا در سال زراعی 1398-1397 حدود540 هزار هکتار در 27 شهرستان خوزستان زیر کشت گندم قرار گرفت که به دلیل بروز سیلاب و آبگرفتگی 158هزار هکتار به شدت آسیب دید و 34 هزار هکتار نیز دچار خوابیدگی شد.
پیش از بروز سیلاب فروردین امسال پیش بینی می شد در سال زراعی جاری حدود 2 میلیون تن گندم برداشت شود ولی به دلیل سیلاب و آبگرفتگی مزارع گندم ، پیش بینی شده تولید گندم خوزستان کاهش 750 هزار تنی داشته باشد.
بر اساس اعلام رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان ، تاکنون حدود 80 درصد گندم آبی و 60درصد گندم دیم در این استان برداشت شده است.
بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان سیلاب اخیر82 هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی و نیشکری خوزستان خسارت وارد کرد.
استان خوزستان سالانه حدود 16میلیون تن محصولات زراعی و باغی با عمل آوری 124نوع محصول تولید می کند که از حیث تولید کمی و تنوع عمل آوری محصول ، رتبه نخست کشوری را دارا است.
در سال زراعی جاری به دلیل رژیم مناسب بارندگی ، نوسانات کم دمایی و عبور از تنش جوی ، گندم زارهای دیم خوزستان بهترین عملکرد را در واحد سطح داشته اند.
چندی پیش گندمکار هفتکلی در شرق اهواز برای نخستین بار در خوزستان ، 5.2تن گندم دیم در هکتار برداشت کرد.
6065/ 6037
کد N2170078

وبگردی