آفتاب

تغذیه مناسب در ماه رمضان تضمین کننده سلامتی

تغذیه مناسب در ماه رمضان تضمین کننده سلامتی

زاهدان - ایرنا - روزه داران که در ماه مبارک رمضان ساعات طولانی را از خوردن و آشامیدن اجتناب می کنند می توانند با رعایت اصول صحیح تغذیه ای و استفاده از غذا و آشامیدنی های مناسب در وعده سحری و افطار سلامتی خود را تضمین کنند.

به گزارش ایرنا تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان کمک بسزایی به حفظ و ارتقاء سلامت جسمی افراد دارد و در کنار فضایل معنوی به سلامت جسمی انسان کمک شایان توجه ای می کند.

** تغذیه وعده افطار
کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: معده خالی در هنگام افطار تحمل غذای خشن را ندارد لذا خوردن غذاهای سبک و سهل الهضم ، کم حجم و پر کالری و تقریبا نرم برای افطار مناسب تراست.
مسعود فیروزکوهی افزود: ضروری است روزه داران روزه خود را با یک نوشیدنی گرم یا ولرم افطار کنند و سفره افطار را با خرما، پنیر، نان و سبزی و یک غذای سبک گرم مانند سوپ یا شله زرد، آش، حلیم یا فرنی زینت بخشید.
وی ادامه داد: افراد سعی کنند از هریک از مواد غذایی موجود در سفره افطار مقداری اندک میل کنند زیرا مصرف آب یا چای یا نبات داغ دهان و مری را برای عبور غذا آماده می کند و مقداری مواد قندی نیز به بدن می رساند.
این کارشناس تغذیه افزود: مصرف سوپ یا آش که ترکیبی از مواد مختلف شامل کربوهیدرات ، پروتئین و به ویژه املاح و ویتامین را به بدن می رساند در وعده افطار توصیه می شود.
فیروزکوهی بیان کرد: مصرف خرما، مواد قندی مفید و طبیعی و کمی املاح و ویتامین را به بدن روزه دار می رساند و مقداری انرژی سریع جذب را تامین می کند.
وی گفت: مصرف زولبیا و بامیه ضروری نیست اما در صورت تمایل از آن به مقدار محدود و کم استفاده شود زیرا حاوی روغن، نشاسته و قند های ساده مثل شکر است که مصرف زیاد آن جای اشکال دارد.
کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: مصرف خرما و توت خشک در وعده افطار توصیه می شود زیرا چربی نداشته و قند آن طبیعی بوده و علاوه بر آن دارای املاح و ویتامین نیز است.
وی تاکید کرد: افراد روزه خود را با آب سرد یا همراه یخ افطار نکنند زیرا اختلال در جذب و هضم مواد غذایی، کاهش مصرف غذای اصلی و ورم معده و خلق تنگی می شود.
فیروزکوهی توصیه کرد: افطاری بایستی به اندازه مصرف شود زیرا با توجه به کوچک شدن معده به یکباره حجیم شده و باعث حس بد و آزار دهنده در روزه دار می شود.
وی بر پرهیز افراد از مصرف چای زیاد و غذاهای پر چرب تاکید کرد و گفت: توصیه می شود از نان های کامل مانند نان سنگک و جو که منابع خوب فیبر هستند استفاده شود.
کارشناس تغذیه اظهار داشت: خوردن چند دانه انجیر تازه یا خشک بعد از افطار یا شام توصیه می شود.

**وعده شام
این کارشناس تغذیه بیان کرد: مهمترین مساله در برنامه غذایی به ویژه شام مصرف غذاهای متنوع است و رعایت آن در طول ماه مبارک رمضان بسیار حائز اهمیت است.
فیروزکوهی توصیه کرد: ضروری نیست افراد در ماه مبارک رمضان حجم زیادی از غذا را در وعده های افطار و سحر مصرف کنند بلکه رژیم غذایی سبک و ساده در سه وعده افطار، شام و سحر کافی است.
وی گفت: در مورد نوجوانان و کودکانی که در سن رشد هستند باید توجه کرد که وعده افطار و شام به عنوان 2 وعده جدا تلقی و تغذیه شود و نباید آن ها را در یک وعده خلاصه کرد.
فیروزکوهی بیان کرد: در طول ماه مبارک که میزان سوخت و ساز بدن کاهش می یابد نیازی به مصرف غذاهای چرب و پر کالری نیست و میزان کم چربی که معمولا در گوشت و غذاها وجود دارد برای تامین اسیدهای چرب ضروری و مورد نیاز بدن کافی است.
کارشناس تغذیه گفت: توصیه می شود شام حدود 2 تا سه ساعت بعد از افطار و به صورت مختصر باشد و سعی شود در هنگام صرف شام آب استفاده نکنند یا خیلی کم مصرف کنند.
وی توصیه کرد: افراد در وعده شام مصرف سالاد یا سبزی و ماست را فراموش نکنند زیرا سبزی منبع خوبی از فیبر غذایی نامحلول، آنتی اکسیدان ها و ویتامین های گروه A و Cهستند.
وی گفت: همچنین سعی شود افراد یک لیوان شیر یا ماست را حتما در یکی از این سه وعده مصرف کنند زیرا این گروه منبع خوبی از کلسیم و ویتامین های گروه آ ، دی ، ب 12 و ب 2 هستند.
کارشناس تغذیه گفت: مصرف کله پاچه ، سیرابی و شیردان که موجب احساس تشنگی زیاد در طول روز می شود به مقدار اندک توصیه می شود.
وی بیان کرد: افراد برای جلوگیری از یبوست ناشی از کم شدن مصرف آب در ماه مبارک حتما از سبزیجات پخته و خام ، خورش های آلو و کرفس و میوه ها استفاده کنند.

** سحری
کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اظهار داشت: در سحر نیز افراد غذای مختصری میل کنند زیرا پرخوری نه تنها از احساس گرسنگی در ساعات انتهایی روز نمی کاهد بلکه در ساعات ابتدایی بعد از سحر فشار زیادی را به معده و دستگاه گوارش وارد می کند و باعث بروز علائمی نظیرسوء هاضمه ، درد و نفخ معده می شود.
فیروزکوهی گفت: بیدار نشدن برای سحری کاملا اشتباه است زیرا در طولانی مدت سبب ضعف و بی حالی روزه دار خواهد شد.
وی افزود: افرادی که سحری نمی خورند از ظهر به بعد دچار افت بازده کاری می شوند و گاه سردرد، سرگیجه، افت قند خون و افت فشاردر آنان دیده می شود.
کارشناس تغذیه گفت: مهمترین منبع سوخت و انرژی برای فعالیت مغز گلوکز است که از غذاهای دارای کربوهیدرات نظیر برنج ، ماکارونی و نان تامین می شود.
وی اظهار داشت: ضروری است افراد در سحر از مواد غذایی پروتئین دار مانند تخم مرغ ، حبوبات ، لبنیات و گوشت استفاده کنند و بجای نوشیدن آب زیاد میوه های آب دار میل کنند.
فیروزکوهی گفت: رژیم غذایی سحر بهتر است شامل مواد غذایی متنوع باشد و این موضوع به ویژه برای نوجوانان اهمیت زیادی دارد که مواد غذایی کربوهیدراتی، پروتئین دار و پر انرژی استفاده کنند.
وی افزود: افراد در وعده سحر سعی کنند غذاهای خشک نظیر کوکو، کتلت، کباب ، جوجه کباب و ماهی که موجب احساس تشنگی می شود کمتر مصرف کنند.
کارشناس تغذیه گفت: مصرف لیمو در وعده سحر می تواند در کاهش ایجاد حس تشنگی موثر باشد.
وی بیان کرد: همچنین مصرف چای زیاد یا غلیظ در وعده سحری مشکلاتی نظیر رقیق شدن شیره معده شده ، مختل کردن هضم و جذب غذا، محدوده کردن جذب آهن مواد غذایی، تکرر ادرار و ایجاد کم آبی و بروز احساس تشنگی شدید را به همراه دارد.
فیروزکوهی خاطر نشان کرد: روزه داران با پیروی از تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان می توانند به اهداف سلامتی مانند افزایش سوخت و ساز چربی ها، کاهش وزن در افراد چاق، کاهش فشارخون، درمان بیماری های دستگاه گوارش، کاهش کلسترول خون و ورم مفاصل و حتی بهبود سلامت روان دست یابند.
7316 **6081
کد N2169390

وبگردی