آفتاب
تنها سه روز پس از تصمیم تجاری ترامپ صورت گرفت

تلافی چین علیه تعرفه‌های اقتصادی

تلافی چین علیه تعرفه‌های اقتصادی

دولت چین به تلافی اقدام جدید دونالد ترامپ مبنی‌بر افزایش تعرفه کالاهای وارداتی چینی از ۱۰ به ۲۵درصد به ارزش ۲۰۰میلیارد ...

دولت چین به تلافی اقدام جدید دونالد ترامپ مبنی‌بر افزایش تعرفه کالاهای وارداتی چینی از ۱۰ به ۲۵درصد به ارزش ۲۰۰میلیارد دلار، اعلام کرد که از اول ماه ژوئن، بر واردات کالاهای آمریکایی به ارزش ۶۰ میلیارد دلار تعرفه بیشتر اعمال می‌کند. پنج هزار قلم کالای آمریکایی شامل این افزایش تعرفه‌ها خواهد شد؛ بخشی از تعرفه‌های جدید با نرخ ۲۵ درصد بر ۲ هزار و ۴۹۳ قلم از محصولات آمریکایی اعمال می‌شود و مابقی کالاها با تعرفه‌هایی از ۵ تا ۲۰ درصد روبه‌رو خواهند شد.

تنها سه روز پس از آنکه دولت ترامپ تعرفه کالاهای وارداتی چینی را به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش داد، حالا دولت چین نیز اعلام کرد که قصد دارد به تلافی این اقدام آمریکایی‌ها، از تاریخ یکم ماه ژوئن، بر واردات کالاهای آمریکایی به ارزش ۶۰میلیارد دلار تعرفه بیشتر اعمال کند. این بالا گرفتن شعله‌های آتش جنگ تجاری در حالی رخ داده است که در اواخر ماه آوریل انتظار می‌رفت طی چند هفته بعد یک توافق تجاری به امضای طرفین برسد. حالا اما هیچ‌یک از طرفین، نگرانی چندانی نسبت به بالا گرفتن سریع آتش جنگ تجاری نشان نمی‌دهند. تنها دو ساعت پس از آنکه ترامپ توییتی را منتشر کرد مبنی بر اینکه چین نباید دست به اقدام تلافی‌جویانه بزند چون اوضاع بدتر خواهد شد، وزیر دارایی چین در وب‌سایت این وزارتخانه از جزئیات تعرفه‌های جدید پرده برداشت. بر این اساس، در کل ۵ هزار قلم کالای آمریکایی شامل این افزایش تعرفه‌ها خواهند شد که از جمله آنها می‌توان به باتری، اسفناج و قهوه اشاره کرد. براساس بیانیه وزارت دارایی چین، بخشی از تعرفه‌های جدید با نرخ ۲۵ درصد بر ۲هزار و ۴۹۳ قلم از محصولات آمریکایی اعمال می‌شود و مابقی کالاها با تعرفه‌هایی از ۵ تا ۲۰ درصد روبه‌رو خواهند شد.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» به نقل از سی‌ان‌ان، ترامپ روز دوشنبه در اتاق بیضی‌شکل کاخ سفید خطاب به خبرنگاران گفت خوشحال است از اینکه افزایش تعرفه‌ها را اعمال کرده است. او گفت: «عاشق وضعیتی هستم که در آن قرار گرفته‌ایم.» از سوی دیگر، در پکن، جنگ شوآنگ، سخنگوی وزیرخارجه چین در مصاحبه‌ای با مطبوعات اعلام کرد که چین «هرگز در برابر فشارهای خارجی سر خم نمی‌کند.» البته وی در عین حال افزود که امیدوار است آمریکا بتواند بر پایه احترام متقابل با چین همکاری کند تا نگرانی‌های مشترک برطرف شود و یک توافق پرمنفعت حاصل شود.» در پی این افزایش تنش‌ها بار دیگر بازارهای جهانی دستخوش نوسان شدند. تا جایی که برای شاخص سهام استاندارد‌اندپورز و داوجونز آمریکا بدترین روز از تاریخ سوم ماه ژانویه تا کنون رقم خورد.

شینهوآ، خبرگزاری دولتی چین، در مجموعه‌ای از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های خود با قدرت به مردم اطمینان داده است که اقتصاد چین می‌تواند حتی در برابر تعرفه‌هایی بیش از آنچه در روز جمعه گذشته از سوی دونالد ترامپ اعمال شد، نیز بایستد. یکی از سرمقاله هایی که به‌طور مشترک در خبرگزاری دولتی شینهوآ و روزنامه خلق چین، تریبون حزب کمونیست، منتشر شد، آمده است در شرایطی که آمریکا برای «حرص و تکبر» می‌جنگد، چین برای دفاع از «حقوق و منافع مشروع» خویش می‌جنگد. در این سرمقاله همچنین آمده است:‌ «جنگ تجاری در آمریکا زاییده یک نفر و دولتش است که کل مردم کشورش را در چنگال خود گرفته است. درحالی‌که کل کشور و همه مردم چین مورد تهدید او هستند. برای ما این به واقع یک «جنگ خلق» است.»

در شرایطی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بارها تاکید کرده است که تعرفه‌های وضع شده توسط چین تاثیر چندانی بر اقتصاد آمریکا وارد نمی‌کند، در آمریکا، تنها یک محصول سویا که سال گذشته مورد هدف تعرفه‌های چینی قرار گرفت، روز دوشنبه شاهد افت قیمت خود به پایین‌ترین سطح طی ۱۰ سال گذشته شد که علت آن ترس از افزایش تنش‌های طولانی مدت جنگ تجاری بود. در برابر اظهارات ترامپ، فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان آمریکایی بارها اذعان داشته‌اند که فشار تعرفه‌ها نه بر دوش دولت آمریکا که بر دوش شرکت‌ها و اهالی کسب‌وکار آمریکا قرار دارد و بر عکس ادعای ترامپ که می‌گوید: «توسط چین به آمریکا پرداخت خواهد شد»، تعرفه‌ها همچون مالیاتی هستند که آمریکایی‌ها تاوان آن را می‌پردازند.

در شرایطی که ترامپ خود به تازگی تعرفه بر ۳۰۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی وارداتی وضع کرده است، به چین هشدار می‌دهد که اقدامات تلافی‌جویانه خود علیه اقدامات آمریکا را محدود سازد. به گزارش بلومبرگ، دونالد ترامپ که قرار است ماه آینده میلادی در اجلاس بین‌المللی گروه ۲۰ با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین دیدار کند، اما همچنان اظهار امیدواری می‌کند که هنوز شانس دستیابی به یک توافق تجاری وجود دارد. روز دوشنبه ترامپ اعلام کرد که طی سه یا چهار هفته آینده مشخص خواهد شد که آیا مذاکرات تجاری با چین موفقیت‌آمیز پیش رفته است یا خیر. ترامپ در میهمانی افطاری که در کاخ سفید برپا شد گفت:‌ «نمی‌توانید این موضوع را واقعا بفهمید. درست است؟ اما من احساس می‌کنم که مذاکرات خیلی موفقیت‌آمیز پیش‌می‌رود.» براساس فرآیند اعلام شده از سوی مقامات آمریکایی، افزایش جدید تعرفه‌ها توسط آمریکا تا اواخر ماه ژوئن اعمال نخواهد شد و می‌تواند درست وقتی اعمال شود که شی جین‌پینگ و ترامپ در اجلاس گروه ۲۰ در روزهای ۲۸ و ۲۹ ژوئن در اوزاکای ژاپن با یکدیگر ملاقات می‌کنند. روز دوشنبه ترامپ پس از انتشار خبر تلافی چینی‌ها به آنها هشدار داد که در کار تلافی اقدامات آمریکا زیاده‌روی نکنند. ترامپ روز دوشنبه در دیدار خود با ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان در کاخ سفید در رابطه با تصمیم تلافی‌جویانه چین رو به خبرنگاران گفت:‌ «می‌تواند کمی تلافی در کار باشد اما نمی‌تواند خیلی اساسی باشد.»

کد N2168636

وبگردی