آفتاب

5 هزار شهید در وصیتنامه خود به روزه داری تاکید کردند

5 هزار شهید در وصیتنامه خود به روزه داری تاکید کردند

تهران- ایرنا- پنج هزار و 196 شهید در وصیتنامه خود به کلیدواژگان مرتبط با «روزه» و «روزه داری» اشاره کرده یا توصیه‌هایی در این باره داشته‌اند.

به گزارش ایرنا بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام کرده است که بیش از 14 هزار رزمنده در دوران دفاع مقدس در ماه مبارک رمضان به شهادت رسیده اند؛ عملیات رمضان، در تیر ماه 1361 مصادف با 21 رمضان مقارن با شهادت مولای متقیان علی(ع) آغاز شد و تعدادی از شهدای روزه دار در این عملیات به شهادت رسیدند.
طی روزهای گذشته محبوب شهبازی مشاور عالی و دستیار ویژه رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به شهادت بیش از 14 هزار و 700 نفر از شهدای دوران دفاع مقدس در ایام ماه مبارک رمضان، گفت: جای رشک و غبطه دارد که این شهدا با زبان روزه به لقاءالله پیوستند.

* روزه داری با شرایط سخت ولی شیرین
روزه داری در جبهه با سختی و البته شیرینی های همراه بود، به رغم شوق و اشتیاق رزمنده ها برای گرفتن روزه اما بسیاری از رزمنده ها بنا به شرایط کاری خود نمی توانستند روزه بگیرند.
بسیاری از رزمنده ها در ماه رمضان به دستور فرمانده هانشان روزه نمی گرفتند و خیلی ها در چنین شرایطی هم به شهادت رسیدند.
در حکم شرعی همه رزمندگان به عنوان مسافر قلمداد می شدند و عمده آنها و فرمانده هانشان اختیاری از خود نداشتند که در مکان ها و مقرهای مختلف در مناطق عملیاتی قصد 10 روزه کنند و نمازها را کامل خوانده و روزه ها را بگیرند.

* رمضان جبهه در بهار و تابستان دفاع مقدس
حاج جعفر طهماسبی از رزمندگان لشکر 10 سیدالشهدا در خصوص روزه داری رزمنده ها در دوران دفاع مقدس می گوید: در هشت سال دفاع مقدس یعنی از سال 59 که جنگ تحمیلی آغاز شد، شروع ماه رمضان در تیرماه بود و در آخرین سال جنگ یعنی سال 67 ماه رمضان در فروردین و اردیبهشت قرار گرفت و نتیجه اینکه در هشت سال دفاع مقدس، ماه رمضان بین دو فصل بهار و تابستان واقع شد.
وی افزود: البته محدود رزمندگانی بودند که در جبهه روزه دار بودند. من جمله کسانی که در جبهه رانندگی می کردند مثل راننده های کامیون، تانکر آب، راننده وسایل نقلیه سبک که خودرو تحویلشان بود. چون بین مقرهای پشتیبانی و عملیاتی در تردد بودند و به فتوای امام، افراد کثیر السفر یا دائم السفر محسوب می شدند و نباید روزه می گرفتند.
طهماسبی تصریح کرد: رزمندگانی که در پادگان، مقرهای پشتیبانی یا خطوط پدافندی مدت طولانی مستقر بودند و جابجایی نداشتند نیز با اجازه فرمانده هانشان روزه دار بودند.
خلاصه کلام آنکه رزمندگان اسلام، بنده خدا بودند و نه بنده خود و قرار بود در جبهه به دشمن مهلت نفس کشیدن ندهند.

* 14 هزار شهید دوران دفاع مقدس بر روزه داری تاکید کردند
محبوب شهبازی از مسئولان بنیاد شهید با اشاره به توجه شهدا و ایثارگران به ماه مبارک رمضان تصریح کرد: بررسی وصیت‌ نامه شهدا نشان می ‌دهد در این متون بر «روزه ‌داری، تاکید به قرائت قرآن، دعا برای رزمندگان اسلام، آرزوی شهادت و استجابت دعا در ماه رمضان» به صورت ویژه تاکید شده است.
وی در خصوص آداب روزه داری در بین ایثارگران و رزمندگان در جبهه‌ها، افزود: ماه مبارک رمضان در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، جلوه‌های زیبای ایثار و مقاومت را به نمایش گذاشت. شهادت زیباست و به ویژه اگر در شرایط خاصی اتفاق افتد زیباتر و دلنشین ‌تر می‌شود. تصور کنید برخی از شهدای ما با زبان روزه و در حال نماز به لقاءالله پیوستند و چه سعادتی است که انسان‌ها اینگونه به دیدار حق تعالی بشتابند.

* اندرزگو نخستین شهید انقلاب در ماه رمضان
مشاور عالی و دستیار ویژه رییس بنیاد شهید با اشاره به برخی از شهدای شاخص ماه مبارک رمضان، گفت: شهید حجت‌الاسلام سید علی اندرزگو، شهید حجت‌الاسلام عباس شیرازی، شهید سرلشگر عباس دوران، شهید حسین شهرام فر، شهید محمد نوژه و شهید سید علی لواسانی» در ماه مبارک رمضان به شهادت رسیدند و البته شهید سید علی اندرزگو نخستین شهید روزه‌ دار نهضت امام (ره) است که در روز دوم شهریور سال 1357، مصادف با نوزدهم ماه رمضان مورد اصابت ده‌ها گلوله ساواک قرار گرفت و به فوز عظیم شهادت نائل آمد.

* روزه و عملیات
حبیب الله ابوالفضلی از روایان جنگ و جهاد در خصوص عملیات رمضان سال 61 که مقارن با ماه مبارک رمضان در منطقه عمومی شلمچه در جنوب بصره به وقوع پیوست گفت: در این عملیات رزمندگان اسلام تا رودخانه دجله پیشروی کردند و از آب دجله وضو ساختند. در آن روزهای گرم مرداد ماه تعدادی از رزمندگان با زبان روزه در عملیات شرکت کردند. گرمای طاقت فرسا و مقاومت در مقابل پاتک دشمن و نبود خاکریز مناسب روزگار سختی را برای لشکریان رقم می زد.
اسلحه و آرپی جی ها بر اثر تابش خورشید و شلیک پی در پی چنان داغ شده بودند که از روی لباس هایی که از تن درآورده و به عنوان دستگیره از آن استفاده می کردند قابل تحمل نبود و رزمندگان برای دور ماندن از آسیب شلیک گلوله های مستقیم تانک، خود را به زمین داغ منطقه می چسباندند و به راستی چه سخت بود صحنه های شهادت دوستان و همسنگران یادشان گرامی و راهشان پر رهرو باد.

* حال و هوای رمضان جبهه ها
سید ابراهیم یزدی از رزمندگان دوران دفاع مقدس درباره ماه رمضان می گوید: رمضان در جبهه ها در اوج گرمای تابستان آن هم در منطقه خوزستان حال و هوای ویژه ای داشت. سال 60 ماه رمضان در اوایل مرداد ماه و گرمای بالای 50 درجه خوزستان بسیار طاقت فرسا بود. رزمندگانی که از اقصی نقاط کشور به جبهه می آمدند حکم مسافر را داشتند و کمتر می توانستند یک جا ثابت باشند بعضی از آنها در یک منطقه می ماندند و از مسئول یا فرمانده مربوطه مجوز می گرفتند و قصد 10 روز کرده و روزه دار می شدند.
روزهای طولانی بالای 16 ساعت گرمای شدید و سوزان کار فعالیت نبرد با دشمن حتی در منطقه پدافندی شدت یافتن تشنگی و ضعف و بی حالی از جمله مواردی بود که وجود داشت اما به لطف خدا در ایمان و اراده رزمندگان کمترین خللی ایجاد نمی شد.
یزدی ادامه می دهد: سال 61 ماه مبارک رمضان در تیر ماه واقع شد. عملیات رمضان در همین ماه سال انجام گرفت. شب 19 رمضان در حال و هوای خاصی رزمندگان آماده عملیات می شدند. گرمای شدید باد و توفان شنهای روان و از همه مهمتر نبرد با دشمن آن هم برای کسانی که روزه دار بودند، بسیار سخت بود.
انسان تا در آن شرایط قرار نگیرد، درک مطلب برایش سنگین است. در آن عملیات بسیاری از عزیزان به وصال حضرت حق پیوستند در حالی که روزه دار بودند و لب هایشان خشکیده بود. اما به عشق اباعبدالله الحسین (ع ) و عطش کربلا رفتند و به شهادت رسیدند.

* روزه نگرفتیم اما روزه دار بودیم
عماد الدین پورعلی از رزمندگان لشکر محمد رسول الله در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: قبل از عملیات بیت المقدس 7 که در منطقه عمومی شلمچه انجام گرفت و رزمندگان اسلام تا نزدیکی های شهر بصره و کارخانه پتروشیمی عراق پیش رفتند، ماه رمضان بود و رزمندگان به دلیل اینکه هر زمان ممکن است عملیات کنند و از نقطه ای به نقطه دیگر عزیمت کنند، روزه نگرفتند اما از سحر تا افطار هم لب به غذا نمی زدند و آب هم نمی نوشیدند.
وی افزود: همه چیز مانند ماه رمضان و زمان روزه داری می گذشت نمازهای جماعت صبح، ظهر، عصر، مغرب و عشا، ادعیه ماه مبارک رمضان شب زنده داری و احیا در خط اول و پادگان دوکوهه و همه و همه نشان از ماه رمضان داشت.
پورعلی تاکید کرد: در عملیات بیت المقدس 7 هم بسیاری از شهدا با زبان تشنه از میان ما به ملکوت اعلی پیوستند که یادشان گرامی باد.
اجتمام ** 1095*1834
کد N2168338

وبگردی