آفتاب

جنجال سریال های رمضانی در عراق و واکنش مرجعیت عالی

جنجال سریال های رمضانی در عراق و واکنش مرجعیت عالی

بغداد - ایرنا - اعتراض و جنجالی شدن برخی سریال های تلویزیونی ویژه ماه رمضان در عراق در سطح افکار عمومی و فضای مجازی، به دفتر مرجعیت عالی عراق کشید و واکنش وی را در بر داشت.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، با آغاز ماه رمضان و نمایش چندین سریال تلویزیونی ویژه رمضان که معمولا جنبه طنز دارد، اعتراضات مختلفی در میان افکار عمومی و شبکه های اجتماعی دیده شده است که به آنچه رفتار بر خلاف موازین اخلاقی، عفت عمومی و افراط در نمایش عریانی ها در این نمایش ها، خوانده می شود، واکنش نشان می دهند.
در پی افزایش این واکنش ها و اعتراضات، سازمان رسانه و ارتباطات عراق نیز بیانیه ای روز یکشنبه گذشته از شبکه های تلویزیونی عراق خواست از ادامه پخش چنین برنامه هایی که مغایر حرمت ماه رمضان است خودداری کنند.
این سازمان گفته بود که موارد مختلفی از هتک حرمت ماه رمضان را در سریال های رمضانی برخی شبکه های عراقی رصد کرده است که با حرمت ماه رمضان و نیز قواعد رفتاری و قوانین مربوط به کار رسانه مغایرت دارد.
اکنون رسانه های عراق به نقل از دفتر مرجعیت عالی عراق از اعلام حرمت تماشای چنین صحنه هایی خبر داده است.
به نوشته این رسانه ها، آیت الله سید علی سیستانی مرجعیت عالی عراق در پاسخ به سوالی در خصوص حکم نگاه کردن این نوع نمایش های تلویزیونی که 'هنرپیشه های زن لباس غیر شرعی داشته و گاهی شبه عریان هستند'، گفته است: 'نگاه کردن به چنین صحنه هایی در صورت همراه بودن با لذت شهوانی و یا ترس از افتادن به گناه، حرام است بلکه احتیاط واجب آن است که نگاه به این صحنه ها نکنند حتی اگر همراه با این موارد (لذت شهوانی و ترس از افتادن در گناه) نباشد. مومنان بویژه مسئولان امر باید نسبت به آنچه در تلویزیون ها و شبکه های ماهواره ای پخش می شود، هوشیار و مراقب باشند و برنامه هایی را برای تماشای فرزندانشان انتخاب کنند که به صلاح دنیا و آخرت آنها باشد و ایشان را از مواردی که فطرت پاکشان را آلوده می کند یا اخلافشان را فاسد می کند دور نگه دارند'.
این در حالی است که امامان جمعه کربلای معلا که نمایندگان آیت الله سیستانی هستند و در خطبه دوم نمازجمعه که بعنوان خطبه مرجعیت معروف است، مواضع حوزه نجف بویژه مرجعیت عالی عراق را منعکس می کنند، بارها نسبت به استفاده بی ضابطه برخی رسانه ها از آزادی های اجتماعی، رسانه ای و همچنین عدم توجه برخی خانواده ها به چارچوب های قانونی و اخلاقی و نیز نحوه فعالیت برخی افراد در شبکه های اجتماعی و انتشار اخبار نادرست و تخریب دیگران هشدار داده اند.
خاورم**10**380*
کد N2168312

وبگردی