آفتاب

ماه رمضان فرصتی برای رونق اقتصاد شب

ماه رمضان فرصتی برای رونق اقتصاد شب

نوشهر - ایرنا - ماه رمضان می تواند فرصت بسیار خوبی برای رونق اقتصاد شب در استان های گردشگرپذیر بویژه مازندران باشد؛ در صورتی که دستگاههای اجرایی با برنامه ریزی دقیق و هدفمند در جذب حداکثری مسافران و گردشگران گام بردارند .

به گزارش خبرنگار ایرنا ، امروزه گردشگری شبانه بخش مهمی از اقتصاد شبانه کشورهای مختلف جهان به شمار می‌رود و بسیاری از شهرهای جهان با برنامه ‌ریزی در حوزه توریسم شبانه و اقتصاد شب، باعث رونق اقتصادی شده اند.
بر این اساس می‌توان به شهر لندن اشاره کرد که حجم اقتصاد شبانه آن در سال به بیش از 26 میلیارد پوند می‌رسد و سبک زندگی این شهر به سمت شب زنده‌داری می‌رود. رستوران‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی، سالن‌های ورزشی، سالن‌های آرایش، کتابخانه‌ها و موزه‌ها همه و همه فرصت‌های اقتصادی شب‌های لندن را رقم می زنند.
در ایران نیز چراغ گردشگری شبانه در برخی شهرهای بزرگ تا حدودی روشن می شود اما در شهرهای کوچک به واسطه برخی مشکلات و موانع با عدم استقبال مردم مواجه هستیم و همین امر باعث شده تا اقتصاد شب در این شهرها از رونق چندانی برخوردار نباشد.
با آغاز ماه مبارک رمضان و اعمال برخی محدودیت ها در روز، این فرصت ایجاد می شود که مردم پس از افطار به گشت و گذار از شهر بپردازند و تا سحر از دیدن مکان های زیارتی و سیاحتی آن لذت ببرند.
البته در ماه مبارک رمضان برخی کشور ها همچون مالزی ، اندونزی ، ترکیه و حتی روسیه سال هاست که اقدام به برگزاری جشنواره های رمضان می کنند که از زمان افطار آغاز می‌شود و با پذیرایی از گردشگران با غذاهای ویژه رمضان و به راه انداختن فرصت های متنوع از جمله بازار خرید و سرگرمی تا هنگامه سحر ادامه دارد اما در کشور ما این اتفاق هنوز روی نداده و تاکنون نتوانسته ایم از این فرصت کم نظیر در جهت رونق اقتصاد و کسب و کار استفاده نماییم.
**رمضان ماه شکوفایی اقتصاد شب
یک کارشناس اقتصاد شهری پیرامون این موضوع به خبرنگار ایرنا گفت : در ایران، برای بسیاری از افراد و خانوارها، گردشگری و فعالیت های مربوط به آن جزء در موارد معدودی، صرفاً در طول روز قابل انجام است و به همین سبب، ساعات شبانگاهی بدون انجام فعالیت خاصی بلااستفاده می باشد.
زهرا مومنی افزود : بسیاری از فضاهای جاذب گردشگری قابلیت استفاده در ساعات شبانه را دارند و حتی تفاوت قابل ملاحظه ای سیما و منظر شبانه بسیاری از فضاها نسبت به روز ، خود به ایجاد جاذبه جدیدی منجر می شود و می تواند برای گردشگران قابل توجه باشد.
وی اظهار داشت : پویایی اقتصاد شهری از طریق افزایش درآمد و ایجاد فرصت های جدید شغلی برای جامعه محلی از پیامدهای مهم گردشگری شبانه است که در مناطق مختلف کشور می توان از این امکان بهره گرفت.
مومنی با اشاره به اینکه فعالیت شبانه شهری برکیفیت محیط و زندگی شهروندان تأثیرگذار است ، افزود : شاید در شهرهای کوچک با کمبود فضا و جاذبه گردشگری در شب مواجه باشیم اما در شهر های بزرگی چون تهران ، اصفهان ، شیراز ، تبریز ، همدان و ... این امکان وجود دارد که متاسفانه هنوز نتوانسته ایم به درستی از آنها استفاده نماییم.
وی ادامه داد : شهرهای مذهبی همچون مشهد و قم نیز بویژه در ایام ماه مبارک رمضان و محرم و صفر می توانند میزبان هزاران گردشگر باشند که متاسفانه تاکنون برنامه ریزی جهت استفاده از این ظرفیت دینی و مذهبی در این شهرها نشده یا اگر هم شده بسیار ناچیز است.
به گفته این کارشناس ، تقویت تجارت محلی و بهبود ساختار اقتصاد منطقه ای، فراهم کردن زمینه فعالیت های مضاعف برای جامعه میزبان ، کاهش جرایم و فرصت سازی جهت ترویج مباحث دینی و مذهبی از آثار فعالیت های گردشگری شبانه محسوب می شود.
وی یادآور شد : استان مازندران دارای 2 هزار و 800 اثر شناسایی شده تاریخی و فرهنگی است که از این تعداد حدود 600 بنای تاریخی و فرهنگی ثبت ملی شده و می توان با نورپردازی های حرفه ای در شب از مسافران و گردشگران بویژه در ماه مبارک رمضان میزبانی نمود.
**رونق اقتصاد شب نیازمند تغییر نگرش ها
یک کارشناس گردشگری نیز با تاکید بر ضرورت گسترش گردشگری جهت رونق اقتصاد شب ، گفت : گردشگری شبانه شهری امروزه در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا مورد توجه است و در ایران نیز برخی شهرهای پرجمعیت از این امکان برخوردارند اما برای بهره مندی هر چه بیشتر از این موضوع باید بستر و جاذبه لازم برای ورود گردشگران در شب را فراهم نمود.
فرهاد شاهنظری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : نورپردازی های زیبا ، چشم اندازهای شبانه زیبا از آسمان و طبیعت ، فعالیت شبانه سیستم حمل و نقل شهری و شهربازی ها ، باشگاه های ورزشی ، مراکز خرید ، موزه ها ، سینماها و سالن های نمایش می تواند در جذب گردشگران و رونق اقتصاد شب تاثیرگذار باشد.
وی اظهار داشت : در ماه مبارک رمضان نیز باز بودن درب مساجد ، حسینیه ها و بقاع متبرکه از افطار تا سحر بر روی عاشقان اهل بیت (ع) می تواند تلفیقی از گردشگری شبانه و مذهبی را ایجاد نماید .
به گفته این کارشناس ، در ایران مردم با شنیدن بانگ اذان مغرب به سوی منازل خود برای افطار رهسپار می شوند و بعد از افطار نیز پخش سریال های جذاب و متنوع از رسانه ملی آنها را در خانه زمینگیر می کند.
وی برگزاری رقابت های ورزشی در قالب جام رمضان را بهانه خوبی برای بیرون کشاندن جوانان از منازل دانست و افزود : باید از این ظرفیت در جهت رونق گردشگری شبانه در ماه مبارک رمضان استفاده نمود و آن را به سایر اقشار جامعه گسترش داد.
شاهنظری اظهار داشت : در ایام ماه مبارک رمضان آژانس های مسافرتی نیز می توانند برای رونق بخشیدن به کسب کار خود اقدام به برپایی تورهای شبانه درون شهری و برون شهری نمایند و علاقه مندان را به دیدن مکان های تاریخی ، مذهبی دعوت کنند.
وی با بیان اینکه در استان مازندران یک هزار و 222 امامزاده واحب التعظیم وجود دارد ، یادآور شد : باید از این ظرفیت عظیم در جهت رونق بخشیدن به گردشگری مذهبی و به تبع آن رونق اقتصاد شب در ماه مبارک رمضان استفاده نمود.
همچنین در این راستا تعامل و همکاری دستگاه های مربوطه با نیروی انتظامی در ماه مبارک رمضان می تواند در نتیجه بخش تر شدن گردشگری شبانه شهری موثر باشد.
بر اساس اعلام فرمانده انتظامی تهران بزرگ ، در ماه مبارک رمضان واحدهای عرضه کننده غذا از بعد از سحر تا یک ساعت قبل از اذان مغرب اجازه فعالیت ندارند و سینماها نیز از افطار تا سحر می‌توانند فعال باشند .
سردار حسین رحیمی افزود : دیگر واحدهای صنفی نیز اگر قصد فعالیت تا سحر را دارند باید مجوز لازم را از پلیس اماکن اخذ نمایند.
همچنین در ماه مبارک رمضان بسیاری از مسافران و گردشگران کشورهای اسلامی به ایران سفر می کنند و این موضوع می تواند در رونق بخشی مضاعف اقتصاد شب تاثیر گذار باشد و لازم است تا دستگاه های مربوطه با برنامه ریزی مناسب نسبت به جذب حداکثری آنها اقدام نماید.
**رونق اقتصاد شب با استفاده از ظرفیت گردشگران کشورهای اسلامی
مدیرکل بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشـگری کشور نیز وجود زیرساخت های مناسب برای اقامت طولانی مدت در شهرهای زیارتی و برگزاری مراسم ویژه ماه مبارک رمضان در شهرهای مختلف در قالب جشنواره ها و برنامه های فرهنگی و قرآنی و اجرای آداب و رسوم خاص این ماه در هر منطقه با ارائه خدمات گردشگری حلال در کشور را فرصتی مناسب برای جذب گردشگران مسلمان کشورهای همسایه به ویژه عراق، آذربایجان، افغانستان، عمان و سایر کشورها برشمرد.
محمد ابراهیم لاریجانی با تأکید بر ضرورت اطلاع رسانی فرصت پیش رو از طریق دفاتر ایرانی مستقر در سایر کشورها، گفت : ضروری است تا وزارت امور خارجه، سفارتخانه ها و نمایندگی کنسولگری های ایران در سایر کشورها، رایزن های فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شبکه های برون مرزی صداوسیما، دفاتر خدمات مسافرتی و دفاتر اطلاع رسانی گردشگری ایران در کشورهای اسلامی، نسبت به تشویق اتباع این کشورها برای سفر به ایران در ایام ماه مبارک رمضان اقدام کنند.
وی افزود : سفر گردشگران مسلمان از سال های پیش در ایران سابقه داشته و در حال حاضر نیز اتباع کشورهایی مثل عراق به دلیل شرایط آب وهوایی کشور خودشـان اقامتگاه هایی را به خصوص در اسـتان های خوش آب وهوای ایران برای یک ماه اجاره کرده و ماه مبارک رمضان را در کشورمان سپری می کنند.
لاریجانی با بیان اینکه برای ارائه خدمات مناسب و بموقع ضروری اسـت تا هتل ها نسبت به پذیرایی در وعده سحر و افطار و آژانس ها نیز برای بسته تورهای ده روزه یا بیشتر اقدام کنند ، اظهار داشت : با اطلاع رسانی به موقع و شایسـته از آمادگی کشور برای پذیرایی از زائران و روزه داران سایر کشورها در راستای همدلی بیشتر، ترویج معنویت و توسعه گردشگری استفاده کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز در این باره گفت : از آنجایی که بازدید از جاذبه های گردشگری در مازندران ، عموما از حوالی ظهر تا نیمه شب انجام می شود، گردشگران اغلب عصرها به بازدید از میراث طبیعی و تاریخی می پردازند و شب ها نیز به سینما یا تئاتر می روند.
سیف الله فرزانه افزود : خرید از مراکز تجاری در شب ها این فرصت را برای گردشگران به وجود آورده که بتوانند خریدهای قابل توجه داشته باشند و در این بخش نیز مازندران دارای فرصت جدید شد.
وی شب های مازندران را به عنوان فرصت نوظهور در اقتصاد گردشگری دانست و اظهار داشت : مراکز زیارتی در شب ها هم حس و حال خوبی داردو این موضوع از فرصت های خوبی برای ماندگاری گردشگران در مازندران می باشد.
این مسئول گفت : باید مردم و مسئولان به عنوان میزبان گردشگران داخلی و خارجی دست به دست هم دهند و شرایط متفاوتی را در مازندران فراهم کنند.
/1602/7513/1654
کد N2167963

وبگردی