آفتاب
مدیرکل دفتر زیستگاه‌های سازمان محیط زیست:

سازمان محیط زیست مجوز تله کابین در تنگ تکاب را نداده است

سازمان محیط زیست مجوز تله کابین در تنگ تکاب را نداده است

تهران- ایرنا - مدیر کل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست درباره شایعاتی مانند ویلا سازی، هتل سازی و مجوز تله کابین در منطقه تنگ تکاب گفت: سازمان به هیچ عنوان اجازه ساخت تله کابین را نداده و اصلا بحث ویلاسازی و هتل سازی نیز مطرح نیست.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، رضا اقتدار در جلسه توجیهی منطقه گردشگری تنگ تکاب که با حضور دبیر شورای هماهنگی شبکه سازمان های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور برگزار شد، افزود: فقط اجازه ساخت 75 اکولاژ با ظرفیت هر اکولاژ 4 نفر داده شده است و به هیچ عنوان بحث ویلا سازی و هتل سازی نیست و صاحبان این منطقه نیز این شروط را قبول کرده اند.
وی اظهارداشت: آن چیزی که در رابطه با تنگ تکاب صحبت می شود، خیلی فراتر از چیزی است که در واقع اتفاق افتاده، در این منطقه بعد از استعلام سازمان محیط زیست مشخص شد که پروژه در مستثنیات 32 هکتاری در اختیار یکی از اهالی آن محل است که از سازمان درخواست مجوز کرد.
مدیر کل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: پس از بررسی های به عمل آمده و تنظیم اساسنامه، سازمان شرایطی را آماده کرد و در اختیار آنها قرار داد از جمله اینکه سرمایه گذار مکلف به اجرای مدیریت یکپارچه در محدوده مستثنیات خود بوده و حق تفکیک سند و فروش عرصه و اعیان را به هیچ عنوان ندارد، ظرفیت برد طرح 300 نفر در روز است و به هیچ عنوان نباید بیشتر از 300 نفر وارد محدوده شوند.
اقتدار گفت: همچنین سرمایه گذار موظف به احداث آبشخور در محدوده پیرامونی مستثنیات با نظر کارشناسان محیط زیست و همچنین اقدامات حفاظتی دیگر شده است.
همچنین محمد الموتی دبیر شورای هماهنگی شبکه سازمان های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور مسائل و دغدغه های سمن ها را بیان کرد و گفت: در بحث تنگ تکاب مسائل متعددی از جمله کارشکنی های محلی اتفاق افتاده که باعث شده شکایت از سوی انجمن خوزستان شکل گیرد و در حال حاضر ما فقط نیاز به شفاف سازی داریم.
در پایان این جلسه مقرر شد تا نظرات و شفاف سازی های مطرح شده در این نشست به اطلاع انجمن های دو استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد برسد و در صورت نیاز این جلسات ادامه داشته باشد.
منطقه 'کوه خیز و سرخ' (خائیز) در سال 1377 با مصوبه شورای عالی محیط زیست (کمیسیون زیر بنائی دولت) به عنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوست.
این منطقه با مساحت32 هزار و 332 هکتار در غرب کهگیلویه و بویراحمد و مرز این استان با شهرستان بهبهان در استان خوزستان قرار دارد.
شاخص ترین گونه جانوری این منطقه کل و بز است که با جمعیت بسیار مناسبی در کوهستان های خائیز حضور دارند که قرار است طرح گردشگری منطقه «تنگ تکاب بهبهان» در این منطقه اجرا شود که کش و قوس هایی به همراه دارد.
علمی** 9014**1485
کد N2166891

وبگردی