آفتاب
رئیس سازمان زندان ها:

حبس زدایی نیازمند تعامل قوای مقننه و قضاییه است

حبس زدایی نیازمند تعامل قوای مقننه و قضاییه است

تهران- ایرنا- رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: لوایح بسیاری از قوه قضاییه در مجلس مانده است که تصویب بخشی از این لوایح به جرم زدایی و حبس زدایی کمک می کند.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا، اصغر جهانگیر در حاشیه سی و دومین جشن گلریزان ستاد دیه کشور در جمع خبرنگاران درباره لزوم بازنگری در برخی قوانین که موجب افزایش زندانیان می شود، اظهار داشت: ما باید در این زمینه فعالیت جدی تری را در دستورکار قرار دهیم و در همین ارتباط ریاست قوه قضاییه اولین جلسه مشترک خود را با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار کرد. زیرا لوایح بسیاری از قوه قضاییه در مجلس باقی مانده است.
وی افزود: بخشی از این لوایح به مقوله حبس زدایی و کاهش جمعیت کیفری ما کمک می کند. به همین دلیل با توجه به اینکه ما با تورم کیفری روبه رو هستیم، باید مراودات، تعاملات و ارتباطات دو قوه در این خصوص بیشتر شود تا ما هرچه سریعتر شاهد این امر باشیم که جرم زدایی و حبس زدایی از قوانین صورت گیرد.
معاون قوه قضاییه اضافه کرد: نباید این احساس در مجموعه کشور وجود داشته باشد که همه مشکلات کشور را می شود با مجازات ها حل کرد. چون بسیاری از مشکلات کشور در ساختارهای اقتصادی و فرهنگی ریشه دوانده و باید در این زمینه تلاش بیشتری کنیم تا با توسعه امر پیشگیری، زمینه ایجاد جرم را در جامعه کم کنیم و اگر این اتفاق رخ دهد، هم جمعیت کیفری و هم جرائم کاهش می یابد.
رئیس سازمان زندان ها اضافه کرد: ما باید به سمتی برویم که بتوانیم بسیاری از جرائم را به سمت تخلفات ببریم و کاری کنیم که تخلفات هم انجام نشود.
وی افزود: اکنون بیش از 13هزار و 500 نفر زندانی جرائم غیرعمد داریم که بیش از 10 هزار نفر از این زندانیان محکومین جرائم مالی هستند. بیش از 2 هزار 500 نفر نیز جزو محکومان مهریه هستند و تعداد کمی محکومان هم مربوط به دیه هستند که جمع بدهی این افراد حدود 2 هزار و 450 میلیارد تومان است.

* وضعیت زندانیان در استان های سیل زده
جهانگیر درباره وضعیت زندانیان استان های سیل زده گفت: با توجه به اینکه ستاد دیه به عنوان معین سازمان زندان ها است، علاوه بر تشکیل یک کارگروه در این زمینه، در تلاشیم به صورت ویژه به آنها کمک کنیم که این کمک خارج از آن اساسنامه و دستورالعمل هایی خواهد بود که بتوانند سریعتر به آغوش خانواده هایشان بازگردند.
وی افزود: آیت الله رئیسی ریاست قوه قضاییه در خصوص استان های آسیب دیده با مرخصی زندانیان این استان ها موافقت کرد که این امر کمک می کند تا آنان در کنار خانواده های خود باشند و از آسیب های آنها کاسته شود.
به گزارش ایرنا جشن گلریزان هر سال در ماه مبارک رمضان، به همت ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه با هدف حبس‌زدایی و کاهش جمعیت زندانیان نیازمند و حضور جمعی از مسئولان و خیّرین نیکوکار برگزار می‌شود. امسال نیز قرار است بیش از 300 آیین گلریزان در سراسر کشور برگزار شود.
ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند به عنوان یک موسسه مردم نهاد با هدف کمک به آزادسازی زندانیانی که به دلیل عدم توانایی در پرداخت دین (حق الناس) در جرائم غیرعمد مانند بدهی دیه ناشی از سوانح رانندگی و حوادث کارگاهی، محکومیت های مالی نظیر صدور چک های غیرکلاهبرداری، مهریه معقول و نفقه در زندان ها محبوس هستند، در سال 1369 تاسیس شد و طی 29 سال گذشته توانسته است با کمک خیران، بیش از 121 هزار زندانی را آزاد و به آغوش خانواده بازگرداند.
اجتمام*1003*1834
کد N2166752

وبگردی