آفتاب

تولید فیلتر جدید برای مقابله با ریزترین آلاینده‌های محیط زیست

تولید فیلتر جدید برای مقابله با ریزترین آلاینده‌های محیط زیست

محققان موفق به تولید نسل جدیدی از فیلترهای الکترواستاتیک شده اند که قادر به متوقف کردن کوچک‌ترین ذرات آلاینده‌های زیست محیطی بوده و برای استفاده در محیط‌های دربسته طراحی شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مدیکال نیوز، مهم‌ترین مزیت این فیلترهای تازه آن است که مصرف انرژی آنها پایین بوده و لذا استفاده از آنها هزینه زیادی به افراد تحمیل نمی‌کند.

نفوذ ذرات آلاینده به درون محیط‌های دربسته و عبور این ذرات ریز از جداره‌های پنجره‌ها به یک چالش جدی مبدل شده و دستگاه‌های تصفیه هوای موجود قادر به فیلتر کردن ذرات مذکور نیستند. باید توجه داشت که آلودگی هوای محیط‌های دربسته خطرناک‌تر از محیط‌های باز است. زیرا این آلودگی‌ها به راحتی از داخل این محیط‌ها خارج نمی‌شوند.

از سوی دیگر برخی لوازم خانگی مانند مبلمان‌ها و مواد ساختمانی مواد سمی از خود متصاعد می‌کنند که این مواد برای سلامت انسان به شدت مضر بوده و موجب ابتلاء به انواع سرطان و بیماری‌های قلبی می‌شوند.

شرکت اسپانیایی Clivet برای حل این مشکلات دستگاه تهویه خاصی به نام ELFOPack ابداع کرده که فیلترهای الکترواستاتیک آن قادر به شکار ذرات آلاینده بسیار کوچک هم در محیط‌های باز و هم در محیط‌های دربسته هستند. ارزان بودن این دستگاه استفاده خانگی از آن را نیز ممکن می‌کند.

این دستگاه برای شناسایی و نابودی آلاینده‌های جامد و مایع در جریان هوا از یک میدان الکتریکی استفاده کرده و با یونیزه کردن ذرات موجود در هوا آنها را بر مبنای ابعاد، بار موجود و غیره دسته بندی کرده و ذرات مضر را شناسایی کرده و از بین می‌برد. قیمت و زمان عرضه این دستگاه مشخص نشده است.

کد N2166146

وبگردی