آفتاب
تکواندو قهرمانی جهان- منچستر

تیم ملی ایران جوان، پرامید و با انگیزه/ این تیم قهرمانی می خواهد

تیم ملی ایران جوان، پرامید و با انگیزه/ این تیم قهرمانی می خواهد

تیم ملی تکواندو ایران با ترکیبی از جوانی و تجربه در بهترین شرایط، با امید و انگیزه های فراوان به دیدار رقبای خود در شی هاپ چانگ پهن شده در منچستر خواهد رفت.

به گزارش خبرنگار مهر، تیم ملی تکواندو کشورمان با پتانسیل بالای خود در حالی وارد بیست و چهارمین دوره رقابتهای قهرمانی جهان می‌شود که همانند ادوار گذشته یکی از مدعیان جدی کسب عنوان قهرمانی است. رقابتهایی که به نظر می‌رسد با وجود تغییر سیستم امتیاز دهی سخت‌تر از تمام سالهای قبل برگزار خواهد شد.

تکواندو ایران برای چندمین دوره متوالی با تغییر مربی راهی رقابتهای جهانی می‌شود و در این دوره قرعه بنام فریبرز عسکری مرد با اخلاق و ملی پوش سالهای نه چندان دور تیم ملی افتاد. مردی که در مسابقات جهانی مبارزه کرده و مدال هم کسب کرده با کمک علی محمد بسحاق و وحید عبدالهی که پیش از این امتحان خود را در بخش‌های مختلف پس داده‌اند، تیم خود را مهیای حضور در این میدان سخت جهانی کرده است.

شایسته سالاری، ایجاد فضای رقابتی سالم برای تمام مدعیان حضور در ترکیب اصلی تیم ملی، برقراری نظم و انضباط بالا در اردوهای تیم ملی و ایجاد یک جو صمیمی و بانشاط در بین کادر فنی و بازیکنان که به تزریق بار روانی مثبت انجامید، از مهمترین پارامترهایی بود که در مسیر انتخاب و آماده سازی تیم ملی مدنظر قرار گرفت تا پس از برگزاری هشت مرحله اردوی آماده سازی، هشت تکواندوکار جوان اما با انگیزه مترصد شروع مسابقات باشند.

تمرینات روزهای اخیر تیم ملی نشان می‌دهد که عسکری با علم به سختی‌های حضور در رقابتهای منچستر تیم خود را مهیای سفر به بریتانیا می‌کند. هر چند مسابقات جهانی پیش از المپیک‌ها از سختی‌های خاص خود برخودار است، ولی افزایش امتیازات نفرات برتر در مسیر کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ این دشواریها را دو چندان افزایش داده است.

تکواندو ایران دوره قبل بدون کسب مدال طلا روی سکوی سوم جهان ایستاد و در این دوره با نگاه جدی به کسب مدال‌های خوشرنگ طلا در اوزان مختلف، در کنار کسب سهمیه به ارتقا جایگاه خود روی سکوی قهرمانی توجه ویژه ای دارد. در این بین رسیدن به سکوی نخست و کسب مدال طلا در اوزان مختلف با امتیاز ۱۲۰ اهمیت فوق العاده ای دارد. این امتیاز نه تنها گام بلندی برای رسیدن به توکیوست، بلکه تیم را هم به کسب جایگاه مناسب در رده بندی نهایی رهنمون می‌سازد.

ارزیابی تک تک نفرات اعزامی به به منچستر از نگاهی دیگر ثابت می‌کند که این تیم برای آقایی دوباره در جهان چیزی کم ندارد. آرمین هادی پور یکی از سه تکواندوکاری است که از تیم هشت نفره تجربه حضور در دوره قبل رقابتهای جهانی را در کارنامه دارد. جوان گیلانی تکواندو ایران سال گذشته عملکرد درخشانی در رقابتهای مختلف داشت و با نقره ۲۰۱۷ موجود و البته سخت کوشی و انگیزه بسیار بالا برای ایستادن روی سکوی نخست وزن ۵۸- کیلوگرم جهان مبارزه می‌کند.

محمد حسن پلنگ افکن آنقدر در لیگ، مسابقات بین المللی در کیش و انتخابی‌های تیم ملی خوب بود تا بدون حرف و حدیث نام خود را وارد لیست مسافران منچستر کند. یکی از ۵ تکواندوکاری که اولین تجربه جهانی خود را در قلب بریتانیا سپری می‌کند. نماینده با اخلاق وزن ۵۸- کیلوگرم اهل شهرستان نکا استان مازندران است که با قد و قامت بهتر نسبت به رقبای خود در روز نخست مسابقات می‌خواهد نوید بخش شروعی خود برای تکواندو ایران در بیست و چهارمین دوره جهانی باشد.

سروش احمدی چند سالی است که برای رسیدن به ترکیب تیم ملی تلاش می‌کند و این بار حق خود را در میدان مسابقه گرفت. نکته مهم اینکه این بار از جویبار نه یک کشتی گیر که یک تکواندوکار به ترکیب تیم ملی رسیده و می‌خواهد روی «شیء هاپ چانگ» جهانی با رسیدن به سکوی قهرمانی وزن ۶۳- کیلوگرم ثابت کند، جویبار در تکواندو هم قهرمان جهان دارد. سروش توانایی کارهای بزرگ را دارد و این را در عمل ثابت خواهد کرد.

در وزن ۶۸- یک تکواندوکار جوان با تجربه و از میانه مجوز حضور در رقابتهای جهانی را کسب کرده است. میرهاشم حسینی دوره قبل در یک وزن پایین‌تر نقره جهان را کسب کرد و این بار برای طلای وزن چهارم کار دشواری دارد. او طلای این وزن را می‌خواهد و فرقی نمی‌کند که حریف کره‌ای با تجربه و مدال دار باشد یا از بلژیک و روسیه!

سایت فدراسیون جهانی تکواندو امیرمحمد بخشی را یکی از شانس‌های کسب مدال طلا در وزن پنجم معرفی کرده است. دومین میانه ای تیم ملی که با نقره بازی‌های آسیایی و طلای جوانان جهان، در وزنی مبارزه می‌کند که هادی ساعی بهترین تکواندوکار تاریخ ایران سال‌ها عنوان دار جهانی بوده و آنقدر تجربه دارد که فرصت حضور در این میدان جهانی را به این سادگی‌ها از دست ندهد.

همیشه اولین‌ها این فرصت را دارند که نام خود را در تاریخ ثبت کنند و مهران برخورداری با ۱۸ سال سن اولین تکواندوکار قزوینی است که با اثبات شایستگی‌های خود در رقابتهای مختلف فرصت حضور در رقابتهای جهان را بدست آورد. دارنده نشان برنز نوجوانان آسیا در همین مدت کوتاه نمایشی دلپذیر در میدان مسابقه داشته و بدون شک نمی‌خواهد اعتماد کادر فنی را بی جواب بگذارد.

عرفان ناظمی سومین میانه ای تیم ملی تکواندو در رقابتهای جهانی است. در وزن ۸۷- کادر فنی با توجه به قابلیت‌های فنی اش به او این فرصت را داد که مقابل رقبا در میدان جهانی مبارزه کند و بی شک با پتانسیل بالایی که دارد، می‌تواند زنگ خطری برای مدعیان این وزن در قهرمانی جهان باشد.

در وزن هشتم نیز کاپیتان تیم ملی تکواندو ایران حضور دارد. سجاد مردانی در طول چند سال اخیر همیشه یکی از بهترین‌های جهان بوده و در یک سال اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته و اکنون با کوله باری از تجربه و مدال، بعد از نقره جهانی ۲۰۱۳ پائوبلای مکزیک و در چهارمین حضور جهانی تنها با مدال طلا و کسب سهمیه حضور در المپیک فکر می‌کند و بس.

در پایان باید اذعان داشته باشیم که قراردادن نام‌های کم تجربه و جوانی چون پلک افکن، برخوداری، ناظمی و… خود ریسک بزرگی آن هم برای میدان بزرگی چون قهرمانی جهان بود و امیدوارم تیمی که با بهترین روش ممکن انتخاب شده و راه سختی تا رسیدن به میدان جهانی را طی کرده، دست پر به تهران بازگردد.

کد N2164843

وبگردی