آفتاب

کلانتری: چرای بی رویه دام در حوزه تالاب کجی مدیریت شود

کلانتری: چرای بی رویه دام در حوزه تالاب کجی مدیریت شود

بیرجند - ایرنا - معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: چرای بی رویه دام به ویژه شتر به حوزه آبریز تالاب کجی نهبندان خسارت وارد می کند که باید مدیریت شود.

به گزارش ایرنا، عیسی کلانتری عصر پنجشنبه پس از ورود به خراسان جنوبی در بازدید از تالاب کجی نمکزار نهبندان افزود: در این منطقه پوشش گیاهی نعمت خدادادی است که باید برای جلوگیری از ریزگردها پوشش گیاهی تالاب حفظ شود.
وی درباره توسعه تالاب کجی نهبندان گفت: توسعه این تالاب به آب نیاز دارد که در خراسان جنوبی نداریم و باید حومه این تالاب حفظ شود و اگر حفظ نشود می تواند مرکز وقوع ریزگردها و گرد و غبار باشد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: به دلیل نبود آب، اقدام چندانی جز مدیریت نمی توانیم در تالاب کجی انجام دهیم.
وی از خراسان جنوبی به عنوان یکی از استان های پیشرو فرهنگی در حفظ محیط زیست یاد و تاکید کرد: باید جوامع محلی بیش از گذشته در زمینه حفظ تالاب همکاری کنند.
کلانتری با اشاره به بازدید خود از تالاب هامون سیستان و بلوچستان گفت: وضعیت این تالاب خوب است و تاکنون 2 میلیارد مترمکعب آب وارد آن شده در حالی که سال گذشته تنها پنج میلیون مترمکعب ورودی آب داشته ایم.
وی ادامه داد: منشا ریزگردها در این تالاب محدود شده و حیات دوباره به تالاب بازگشته است.
تالاب کجی نمکزار نهبندان با چشم انداز زیبا در 75 کیلومتری نهبندان و حاشیه محور این شهرستان به بیرجند قرار گرفته است.
مساحت آن بیش از 22 هزار هکتار است و با وجود دو دهه خشکسالی در استان خراسان جنوبی هنوز زنده و پایدار است که زیستگاه پرندگان آبزی به شمار می رود.
این تالاب شوره زار وسیع بوده و با توجه به شوری زیاد خاک آن به دریاچه ای پوشیده از نمک و به رنگ سفید تبدیل شده است.
در شرایطی که تالاب کجی رو به خشکی بود اما بارندگی های خوب فروردین امسال باعث آبگیری 80 درصد آن شد.
مرکز شهرستان نهبندان در 200 کیلومتری جنوب بیرجند و مجاورت استان سیستان و بلوچستان است.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عصر امروز (پنجشنبه) برای بازدید از عرصه های زیست محیطی و مناطق حفاظت شده خراسان جنوبی وارد این استان شد.
وی با همراهی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی، نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استان و محلی از تالاب کجی نمکزار در شهرستان نهبندان دیدن کرد.
3215*3028
کد N2164111

وبگردی