آفتاب
وزیر کشور:

بازسازی خانه‌های مناطق سیل‌زده تا پایان خرداد تمام می‌شود

بازسازی خانه‌های مناطق سیل‌زده تا پایان خرداد تمام می‌شود

وزیر کشور گفت: بنا داریم خانه‌هایی که احتیاج به بازسازی و نوسازی دارند تا پایان خرداد ۹۸ آماده و در اختیار هموطنان در مناطق سیل‌زده قرار گیرند.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا رحمانی فضلی، صبح امروز در جلسه کمیته بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده کشور که در وزارت کشور برگزار شد، گفت: در جلسه کمیته بازسازی و نوسازی که امروز برگزار شد، دستگاه‌های مختلفی که در این کمیته عضو هستند گزارش‌های مختلف خود را ارائه دادند. تمام مسکن‌هایی که تخریب شده و احتیاج به بازسازی و نوسازی دارند، کاملاً شناسایی شده، شناسنامه برای آنها تعیین شده، خسارت‌ها و برآوردها هم مشخص شده است.

وی افزود: خرید انبوه مصالح در دستور کار قرار گرفته و در حال انجام شدن است. جلسات متناظر با این کمیته هم در استان‌ها تشکیل شده و پیگیر کارها هستند، امر تحقیقات و بازسازی به سرعت انجام می‌شود.

وزیر کشور با اشاره به زمانبندی که برای بازسازی و نوسازی منازل آسیب دیده در نظر گرفته شده است، گفت: ما تا آخر خرداد زمانبندی را برای بازسازی و نوسازی منازل آسیب دیده در نظر گرفته ایم و امیدواریم که این زمان نیاز به تجدید مجدد نداشته باشد.

وی گفت: ان شاءالله تا آخر خرداد مردم می‌توانند در خانه‌های خودشان (همان خانه‌هایی که نیاز به بازسازی و نوسازی دارند) سُکنی گزینند و همچنین در همین راستا قراردادهای مشارکتی با دستگاه‌های مختلف بسته شده که به عنوان مثال بسیج ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار، کمیته ۱۰ هزار، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) حدود ۱۰ هزار خانه را برای بازسازی و نوسازی در نظر گرفته اند تا عملیات بازسازی و نوسازی را بر روی آنها انجام دهند.

رحمانی فضلی در تشریح کمک‌ها در حوزه مشارکتی گفت: تیم‌هایی که بنا دارند به صورت مشارکتی در مناطق سیل زده فعالیت کنند، ما کمک‌های بلاعوضی که از سوی دولت ارائه می‌شود، تسهیلاتی که از سوی بانک‌ها داده می‌شود و دیگر منابع موجود را در اختیار اینها قرار می‌دهیم و این تیم‌ها هم زیر نظر بنیاد مسکن به فعالیت برای ساخت و ساز می‌پردازند. البته هزینه هر ساخت و ساز را بنیاد مسکن برای این گروه‌ها مشخص می‌کند.

وی ادامه داد: هر کسی یا هر دستگاه یا هر فردی که بخواهد در مناطق کمک کند می‌تواند زیر نظر بنیاد مسکن به فعالیت بپردازد و به همنوعان خود کمک کند.

وزیر کشور در رابطه با بحث معیشت مردم در مناطق سیل زده گفت: وسایل زندگی تا به امروز بالغ بر ۱۰۰ هزار مورد تهیه و در اختیار مردم سیل زده قرار داده شده است. به دستگاه‌های مختلف هم اعلام کرده ایم که وسایل را در بین مردم توزیع کنند، به نسبت اینکه منازل آماده می‌شوند، وسایل هم به مردم داده می‌شوند.

وی تصریح کرد: در این جلسه تأکید کرده ایم ستادهای استانی باید بیش از پیش فعال شوند. استان‌هایی که به عنوان استان معین در نظر گرفته شده اند به وظایف مشخص خودشان عمل کنند.

رحمانی فضلی در پایان خاطرنشان کرد: همان طور که رئیس جمهور دستور داده بود، ان شاءالله تا نوروز ۹۹ تمام مسکن‌هایی که در سیلاب تخریب شده اند، ساخته شوند و مردم در شب عید در خانه‌های خودشان باشند و خانه‌هایی که احتیاج به بازسازی و نوسازی دارند، حداکثر تا پایان خرداد کارشان تمام شود.

کد N2164008

وبگردی