آفتاب

آتش‌سوزی بازار تبریز مهار شد/ ۱۰۰ مغازه آسیب دیده‌اند

آتش‌سوزی بازار تبریز مهار شد/ ۱۰۰ مغازه آسیب دیده‌اند

شب گذشته سرای ایکی قاپیلی بازار تاریخی تبریز دچار آتش‌سوزی شد که ساعت سه نیمه‌شب این آتش مهار شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سرای ایکی قاپیلی بازار تاریخی تبریز که سال ۱۳۸۸ نیز دچار آتش‌سوزی گسترده‌ای شده بود، شب گذشته طعمه حریق شد که مهار آن تا ساعت سه نیمه شب چهارشنبه (۱۸ اردیبهشت) ادامه داشت.

 آبدار (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی) در گفتگو با ایلنا، با تائید این خبر افزود: ساعت سه نیمه‌شب مهار آتش در این سرای بازار تمام شده و لکه‌گیری‌ها تا نزدیک صبح ادامه داشت.

آبدار با بیان اینکه او، معاونان میراث فرهنگی و مدیران پایگاه جهانی بازار تبریز از ساعات ابتدایی آتش‌سوزی در محل حضور داشته‌اند، گفت: ارزیابی‌های نهایی برای برآورد میزان خسارت وارد شده به بازار ادامه دارد اما طبق ارزیابی اولیه حدود صد مغازه در سرای ایکی قاپیلار آسیب دیده‌اند.

آبدار افزود: با توجه به اینکه محدوده آتش گرفته همان موقعیتی است که 10 سال قبل هم دچار آتش‌سوزی شده بود و بعد از آن اقدامات مقاوم‌سازی باعث شد امروز کمترین خسارت را در بافت بازار و معماری آن شاهد باشیم.

یادآور می‌شود، ده سال پیش نیز سرای ایکی‌قاپیلار بازار تبریز در آستانه ثبت جهانی این بازار رخ داد و ۱۲۰ باب مغازه را طعمه حریق کرد. بازار تبریز در سال ۸۹ به عنوان میراث مشترک بشری در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شده است.

کد N2163744

وبگردی