آفتاب

اروپا می‌تواند در 60 روز آینده، ایران و آمریکا را برای حضور در پای میز مذاکره ترغیب کند

اروپا می‌تواند در 60 روز آینده، ایران و آمریکا را برای حضور در پای میز مذاکره ترغیب کند

یک کارشناس مسائل بین‌المل با اشاره به تصمیم اخیر ایران در کاهش تعهدات خود نسبت به اجرای برجام و تعیین کردن زمان بندی در این زمینه برای الزام کشورهای اروپایی جهت انجام تعهداتشان در برجام گفت: حرکت صورت گرفته حرکت سنجیده و به جایی است .

امیر علی ابوالفتح، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اینکه ایران با توجه به فشارهای آمریکا و تحریم‌های روز افزون دولت واشنگتن علیه تهران دست به انجام اقدامات متقابلی بزند و یک توازن جدیدی را در این زمینه ایجاد کند حرکت سنجیده و به جایی است، اما اینکه تصور کنیم این اقدام ایران، اروپایی‌ها را وادار می‌کند که به تمام خواسته‌های ایران تن بدهند و اقدام به خرید نفت ایران و انجام مبادلات بانکی با تهران کنند، موضوعی است که محل تردید است.

وی ادامه داد: طی مدتی که آمریکا از برجام خارج شده و دولت واشنگتن اقدام به اتخاذ تحریم علیه ایران کرده است اروپایی‌ها و دو کشور دیگر عضو برجام یعنی چین و روسیه این اقدامات آمریکا را محکوم کرده‌اند و نارضایتی خود را از آن بروز داده‌اند ولی مساله مهم این است که به نظر می‌رسد توان کشورهای اروپایی بیش از آنچه که اکنون انجام داده‌اند نیست.

ابوالفتح معتقد است: آمریکایی‌ها طی این مدت حداکثر فشار به ایران و ۱+۴ اعمال کرده و اعمال می‌کنند و انتظار نمی‌رود که آمریکایی‌ها معافیت‌هایی را در نظر بگیرند. بنابراین این خوش بینانه است که تصور کنیم طی این ۶۰ روز معجزه‌ای از سوی کشورهای اروپایی رخ می‌دهد. مگر اینکه  طی این مدت ۵ کشور مقابل از طریق رایزنی با ایران و آمریکا، دو طرف را ترغیب کنند که بار دیگر بر سر میز مذاکره حاضر شوند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: شورای عالی امنیت ملی نیز در بیانیه امروز خود اعلام کرد که پنجره دیپلماسی بسته نیست. بنابراین این آمادگی از سوی ایران وجود دارد که مذاکره صورت بگیرد. اماباید به این موضوع نیز توجه داشت که مذاکره از نظر ما و آمریکا متفاوت است. آمریکایی‌ها در ارتباط با برجام می‌گویند که دیگر نباید بند غروب در برجام وجود داشته باشد و محدودیت‌های اعمال شده علیه ایران باید دائمی باشد و زمان بندی برای آن مشخص نشود.

وی خاطرنشان کرد: البته ممکن است طی این مدت این زمینه فراهم شود که ایران و آمریکا مذاکره کنند ولی به نتیجه رسیدن و نرسیدن این مذاکرات یک بحث دیگری است. ولی همانطور که اشاره کردم با توجه به واقعیت‌های موجود نمی‌توان انتظار داشت که معجزه‌ی خاصی در طی این ۶۰ روز از سوی اروپایی‌ها صورت بگیرد. چرا که توان آنها نیز در حد مشخصی است.

ابوالفتح در مورد واکنش آمریکایی‌ها در ارتباط با تصمیم ایران گفت: به نظر می‌رسد که آنها صبر می‌کنند تا ببینند در این زمان ۶۰ روز چه اتفاقی می‌افتد آیا در این زمان ۶۰ روز نقض برجامی از سوی ایران بر اساس گزارش آژانس صورت می‌گیرد یا خیر؟ البته باید به این موضوع توجه داشت که پیش از اعلام تصمیم ایران در مورد عدم فروش آب سنگین و اورانیوم غنی شده خود، آمریکایی‌ها محدودیت‌هایی را برای فروش این دو محصول در نظر گرفته بودند و تلاش دارند با اقدامات خود ایران را به سمت خروج از برجام سوق دهند.

انتهای پیام

کد N2163069

وبگردی