آفتاب
یک کارشناس اقتصادی در گفت وگو با ایرنا:

«بازار متشکل»، دست سوداگران را در تعیین قیمت ارز کوتاه می کند

«بازار متشکل»، دست سوداگران را در تعیین قیمت ارز کوتاه می کند

تهران- ایرنا- یک کارشناس اقتصادی گفت: راه اندازی «بازار متشکل ارزی» مدیریت بازارساز را بر بازار ارز تسهیل و عملا دست سوداگران را برای تعیین قیمت ارز در بازار کوتاه خواهد کرد.

وحید شقاقی امروز (چهارشنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان اینکه با ایجاد بازار متشکل ارزی قیمت ارز بر اساس عرضه و تقاضا در بازار تعیین می شود، افزود: ایده تشکیل بازار متشکل ارزی و وصل شدن همه صرافی های مجاز به این مجموعه با نظارت بانک مرکزی اقدامی مفید و مثبت در شرایط اقتصادی است و موجب افزایش شفافیت در این بازار می شود.
این کارشناس اقتصادی افزود: با ایجاد این بازار، دیگر قیمت ارز از بازار‌های کشور‌های همجوار مانند سلیمانیه و دبی تأثیر نخواهد گرفت و مزیت اصلی این بازار تعیین قیمت در داخل کشور خواهد بود.
شقاقی مزیت دیگر بازار متشکل ارزی را ایجاد بازار بین صرافی ها خواند و گفت: همه صرافی‌ها به این بازار وصل خواهند شد و به‌صورت شفاف به خرید و فروش اقدام می‌کنند و بازار پشت پرده تا حدودی ساماندهی می‎شود.
این صاحب نظر اقتصادی تاکید کرد: معاملات این بازار متشکل ارزی قابل‌ردیابی و شفافیت آن بسیار بالاست. از سوی دیگر، می‌توان توسط این بازار همه خرید و فروش‌ها در کوچه و پس‌کوچه‌ها را ساماندهی کرد.
وی درباره تأثیر این بازار بر نرخ ارز گفت: به طور طبیعی وقتی شفافیت، بیشتر شود هیجانات و التهابات تا حد بسیار زیادی کنترل می‌شود و از این طریق، قیمت ارز دچار التهاب و نوسانات هیجانی نخواهد شد.
به گزارش ایرنا، مدیرعامل بازار متشکل ارز دیروز از تکمیل همه مراحل ثبت شرکت و اجرای فاز عملیاتی این بازار به طور آزمایشی در آینده نزدیک خبر داد.
محمود شکسته بند درباره بازار متشکل معاملات ارز افزود: کارهای کارشناسی، برنامه‌های نرم‌افزاری و سیستم‌های مورد نیاز این بازار نیز در حال طراحی و تدوین است و به طور مرتب هیات مدیره شرکت، جلساتی را با کارشناسان فناوری اطلاعات برگزار می‌کند.
وی اضافه کرد: ساختمان محل استقرار این بازار نیز تجهیز شده است و به محض نهایی شدن ثبت شرکت، هیات مدیره، مدیران و کارشناسان در محل بازار متشکل ارزی مستقر می‌شوند.
مدیرعامل بازار متشکل معاملات ارز اعلام کرد: پس از طی شدن مرحله تاسیس، فاز عملیاتی بازار به صورت آزمایشی آغاز می شود.
اقتصام *2022 * 3063
کد N2162944

وبگردی