آفتاب
به دلیل تحقیقات حوزه تغذیه؛

جایزه سازمان جهانی بهداشت به محقق دانشگاه علوم شهیدبهشتی رسید

جایزه سازمان جهانی بهداشت به محقق دانشگاه علوم شهیدبهشتی رسید

دکتر گلاله اصغری محقق جوان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برنده جایزه «شوشا» سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۹ شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سازمان جهانی بهداشت به خاطر بیشترین خدمات ارزنده دکتر اصغری و مشارکت فعال وی در مطالعات اپیدمیولوژی تغذیه در منطقه امرو (مدیترانه شرقی) جایزه شوشا در سال ۲۰۱۹ را به وی اعطا کرده است.

دکتر گلاله اصغری دانش آموخته دانشکده تغذیه و محقق پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است که خدمات ارزنده‌ای در راستای ارتقای سلامت عمومی بخصوص در حیطه تغذیه و دریافت‌های غذایی جامعه و ارتباط آن با بیماری‌های غیر واگیر به ویژه غدد درون ریز مثل دیابت و چاقی داشته است.

گلاله اصغری متولد شهریور ۱۳۶۲، فارغ التحصیل رشته علوم تغذیه و محقق عالی پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی؛ تحصیلات خود در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری رشته تغذیه را در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گذرانده است.

وی مدرک دکتری تغذیه را سال ۹۷، فوق لیسانس را سال ۸۹ و لیسانس را سال ۸۵ از دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اخذ کرد. این محقق جوان از سال ۸۵ همکاری خود را با پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه آغاز کرد و هم اکنون به عنوان پژوهشگر در مرکز تحقیقات تغذیه در بیماری‌های غدد این پژوهشکده مشغول فعالیت است.

در کارنامه علمی و پژوهشی این پژوهشگر جوان مواردی نظیر همکاری در اجرای بیش از ۱۰۰ طرح تحقیقاتی در حیطه تغذیه و غدد، انتشار بیش از ۷۰ مقاله با موضوعات تغذیه در بیماری‌های غدد در مجلات معتبر بین المللی، شرکت در کنفرانس‌های بین المللی، اخذ گرانت از معاونت پژوهشی، همکاری در تألیف درسنامه برای دانشجویان علوم تغذیه به چشم می‌خورد.

از جمله جوایز و افتخارات دکتر گلاله اصغری می‌توان به مواردی نظیر انتخاب به عنوان دانشجوی برگزیده در جشنواره رازی سال ۹۳، دانشجوی برگزیده فوق لیسانس در جشنواره پژوهشی دانشگاه سال ۸۹، دانشجوی دکترای برگزیده در جشنواره پژوهشی سال ۹۵، دانشجوی برگزیده در جشنواره موقوفه بنیاد البرز سال ۹۷ و عضویت در بنیاد نخبگان اشاره کرد.

جایزه فلوشیپ بنیاد دکتر شوشا به فردی تعلق می‌گیرد که دارای سوابق علمی و اجرایی شاخص در حوزه سلامت و علوم پزشکی باشد و مسلط به زبان انگلیسی باشد (ارائه مدرک IELTS یا TOEFL).

اصغری با اشاره به اهمیت رشته تغذیه در ارتقای سلامت جامعه و پیشگیری و درمان بیماری‌ها گفت: رشته تغذیه از جمله رشته‌هایی است که ارتباط تنگاتنگی با بسیاری از رشته‌های علوم پزشکی داشته و نقش مؤثری در هر دو حوزه پیشگیری و درمان بیماری‌ها ایفا می‌کند. البته در سال‌های اخیر این رشته رشد چشمگیری از نظر پژوهشی و بالینی در دنیا داشته و ایران نیز از این موضوع مستثنی نبوده است.

وی با اشاره به آغاز فعالیت‌های پژوهشی خود از سال ۸۵ اظهار داشت: پس از اتمام دوره کارشناسی در سال ۸۵ برای انجام برخی امور پژوهشی با استادم دکتر میرمیران همکاری داشتم و از سال ۸۶ همکاری پژوهشی خود را با مرکز تحقیقات تغذیه در بیماری‌های غدد درون ریز پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آغاز کردم.

این محقق جوان که همزمان با دوران تحصیلش با این مرکز تحقیقات همکاری پژوهشی داشته و در حوزه‌های مطالعات اپیدمیولوژیک تغذیه با تمرکز بر اطفال، بیماری‌های دیابت و سندرم متابولیک، کمبود ویتامین D به فعالیت‌های پژوهشی پرداخته است، افزود: همکاری با این مرکز تحقیقاتی برجسته کشوری فرصت مناسبی برای من بود تا ضمن کسب تجربه در کنار اساتیدی همچون دکتر فریدون عزیزی، بتوانم برای یک آینده پژوهشی و آموزشی آکادمیک آماده شوم.

این محقق جوان برجسته تاکید کرد: پژوهش کاری دشوار است که شاید در گام‌های اولیه منجر به کسب نتیجه مطلوب نشود، اما موضوع مهم این است که پشتکار، عنصر اصلی پژوهش است. در این مسیر نباید هراسی از شکست داشت و قطعاً افرادی که در این مسیر با عزم جدی و پشتکار گام بر می‌دارند در نهایت به پیروزی خواهند رسید.

به گفته وی کسب افتخار و جوایز ملی و بین‌المللی برای هیچ یک از دانشجویان و محققان جوان کشور بعید و غیرمحتمل نیست و بدون تردید با توکل به خداوند متعال و تلاش شبانه‌روزی و بهره گیری از تجربیات و آموزه‌های اساتید برجسته دانشگاه این امر دست یافتنی خواهد بود. همچنان که جایزه بنیاد دکتر شوشا سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۹ به یک محقق رشته علوم تغذیه از ایران تعلق گرفت.

محقق جوان برنده جایزه شوشا خاطرنشان کرد: به خود می‌بالم که توانستم این افتخار را برای کشورم به ویژه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مرکز تحقیقات تغذیه در بیماری‌های غدد درون ریز پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه کسب کنم و امیدوارم شاهد توفیقات ملی و بین‌المللی تمامی محققان جوان کشور باشم.

کد N2162744

وبگردی