آفتاب
عضو هیات علمی پژوهشکده علوم زمین

مطالعه گسل ها به جای وزارت راه به زمین شناسی سپرده شود

مطالعه گسل ها به جای وزارت راه به زمین شناسی سپرده شود

تهران - ایرنا - دانشیار پژوهشکده علوم زمین گفت: واگذاری مطالعه گسل ها در کلان شهرها به وزارت راه و شهرسازی نادرست است و متولی اصلی مطالعه گسل، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور محسوب می شود.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از پژوهشکده مزبور، جلیل قلمقاش توضیح داد: دوم اردیبهشت امسال نمایندگان مجلس به هنگام بازنگری لایحه مدیریت بحران «وزارت راه و شهرسازی را موظف ساختند تا با رعایت ضوابط شورای عالی معماری و شهرسازی، نقشه حریم گسلها با اولویت کلانشهرها به همراه دستورالعملهای فنی، نحوه ساختمان سازی در حریم گسل ها را تهیه کند».
وی افزود: مجلس در حقیقت مسئولیت مطالعه گسلهای کشور را به وزارت راه و شهرسازی سپرده و در زمانی که سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و تمام ارگانهای پژوهشی و اجرایی کشور درگیر مطالعه و کنترل سیلاب در مناطق جنوبی و شمالی کشور و ساماندهی هموطنان درگیر در سیل بودند، آن را مصوب ساخت.
قلمقاش گفت: احتمال می رود این مصوبه بدون مشورت با وزیر صنعت و سرپرست سازمان زمین شناسی در جریان رسیدگی به لایحه مدیریت بحران انجام شده باشد.
وی افزود: نگاهی دقیق به ماموریتهای وزارت راه و شهرسازی نشان می دهد، مطالعه گسل ها در وظایف این وزارتخانه تعریف نشده و طبق قوانین موجود وزارت راه وشهر سازی مسئولیت تامین راه های کشور، اداره امور ترابری کشور، تعیین مراکز جمعیتی، تامین رفاه اجتماعی و راهبری تحقیقات ساختمانی به منظور ایمن سازی ساختمان ها در قبال حوادث طبیعی را برعهده دارد.
همچنین استفاده بهتر از منابع و مصالح محلی و افزایش کیفیت مصنوعات ساختمان و هماهنگی و تمرکز در تهیه و اجرای طرح ها و ساختمانهای دولتی و عمومی در سطح کشور به عنوان دیگر وظایف این وزارتخانه است.
قلمقاش گفت: سوال اصلی اینکه چگونه وظیفه خطیر و کاملا علمی-پژوهشی گسل ها به وزارت راه و شهر سازی محول شده و این وزارت دارای مرکز تحقیقات راه و شهرسازی است که مسئولیت آن تحقق و گسترش وظایف پژوهشی و آموزشی وزارت راه و شهرسازی در حوزه‌های حمل و نقل، راه، ساختمان و مسکن و معماری و شهرسازی ‌است.
وی خاطرنشان ساخت: بررسی وظایف مرکز تحقیقات راه وشهر سازی وزارتخانه مربوطه نشان می دهد، در وظایف این مرکز کمترین اثری از مطالعه گسل دیده نمی شود.
قلمقاش یادآور شد: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور از سال 1338 به شکل رسمی مسئول مطالعات زمین شناسی کشور بوده و در 60 سال گذشته این سازمان، زمین شناسی کشور را مطالعه و نتایج آنها را در قالب نقشه و گزارش های زمین شناسی در مقیاس یک 250 هزارم و یک 100 هزارم به گونه ای منظم برای سرتاسر کشور منتشر ساخته است.
وی گفت: سازمان زمین شناسی در دهه گذشته نقشه لرزه زمین ساخت کشور، خاورمیانه و کشورهای منطقه اکو را تهیه و منتشر ساخته و علاوه براین نقشه لرزه زمین ساخت جهان با همکاری سازمان زمین شناسی ایران تهیه و منتشر شده است.
وی اضافه کرد: سازمان زمین شناسی در چند سال گذشته با استفاده از اعتبارات خود طرح تدقیق گسلهای فعال در محدوده کلان شهرها را آغاز و در شهرهای تهران، تبریز، مشهد، کرمان، کرج و شیراز تهیه کرده است.
قلقماش تاکید کرد: مسئولیت مطالعه و موقعیت یابی گسل های فعال در تمام کشورها با سازمان زمین شناسی است که از جمله می توان استرالیا، کانادا، آمریکا و ترکیه را نام برد.
وی پیشنهاد داد: شورای نگهبان، مصوبه مجلس شورای اسلامی در ارتباط به موضوع مزبور را با نظر کارشناسی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور اصلاح نماید که در واقع مسئولیت مطالعه و تهیه نقشه های گسل های کشور با اولویت کلان شهرها به عهده سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور قرار گیرد.
اقتصام**ا.م**1559
کد N2162385

وبگردی