آفتاب

دو مجسمه ایرانی در بینال ونیز

دو مجسمه ایرانی در بینال ونیز

بنیاد GAA که یک سازمان غیر انتفاعی اروپایی است، اعلام کرده با هدف افزایش آگاهی درباره تم‌های فلسفی در هنر معاصر، به ویژه زمان، فضا و وجود، این پاویون را برپا کرده و در همین راستا آثاری شاخص در گستره بین‌الملل گردهم آورده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، برای دومین دوره پیاپی، مسعود اخوان‌جم با دو مجسمه در پاویون بنیاد GAA در بینال ونیز حضوردارد. دو مجسمه اخوان‌جم، «معضل انسان» و «متامورفیس» نام دارند که یکی رویکرد نقد اجتماعی و دیگری بر اساس اساطیر ایرانی خلق شده‌اند و هر دو کنار هم در ورودی باغ زیبایی در جیاردینی مارینارِسا از روز ۱۱ مه (۲۱ اردیبهشت) ۲۰۱۹ به نمایش عموم درمی‌آید.

GAA با اشاره به ابعاد بزرگ مجسمه‌های اخوان جم (معضل انسان با ابعاد ۴۰۰ در ۲۴۶ سانتی‌متر و متامورفیس در ابعاد ۲۰۷ × ۸۰ سانتی‌متر) و تاکید بر متریال آنها که یک فولاد خاص ضدزنگ-آلیاژی که استحکام آن دو برابر فولاد است و یکی از سخت‌ترین و مقاوم‌ترین آلیاژهای عصر جدید به شمار می‌رود، این آثار را حائز ظاهری زیبا، صنعتی و در عین حال لطیف معرفی و یادآوری می‌کند در هردو مجسمه می‌توان سه شکل متفاوت را مشاهده کرد.

مجسمه «معضل انسان»، تصویری از مبارزه بین خیر و شر است، تندیس انسانی با یک جفت بال، یک بال دارای ساختاری باشکوه، بال فرشته درحالی‌که بالِ دیگر ظاهری شبیه خفاش دارد. این اثراستعاره‌ای از وجود خوبی و بدی در هر آدمی و مواجهه همیشگی انسان با انتخاب روزمره بین خیر و شر است.

«متامورفیس» که از ترکیب گاو، فیل و گوزن پدید آمده و اشاره به ترکیب‌های اسطوره‌ای عصر هخامنشیان (حدود ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح) دارد اما پیشنهاد می‌دهد که بشریت با صبوری، تحمل یکدیگر و هماهنگی می‌تواند با هم کار کنند تا به خیری بزرگتر برسند.

جانت رادی، متخصص هنر معاصر خاورمیانه که از سال ۲۰۱۶ کارهای اخوان جم را پیگیری می‌کند می‌گوید: «مسعود یک شخصیت قابل توجه در بازار معاصر ایران است و مشارکت وی در پروژه‌های داخل و خارج از ایران باعث معروفیت او در جهان هنر شده است. این یک فرصت نادر است برای دیدن دو کارهای برجسته جدید او در طول دوسالانه ونیز که از این هنرمند که به نمایش عمومی در می‌آید.»

دو مجسمه اخوان جم در کنار آثار هنرمندانی از سراسر دنیا منتخب بنیاد GAA در بینال ونیز در باغ جیاردینی مارینارِسا از روز ۱۱ مه (۲۱ اردیبهشت) ۲۰۱۹ لغایت جمعه ۲۴ نوامبر (۳ آذر) ۲۰۱۹ به تماشای عموم خواهد بود.

۵۷۲۴۵

کد N2162373

وبگردی