آفتاب

آمریکا برای واردات گوجه‌فرنگی از مکزیک تعرفه وضع می‌کند

آمریکا برای واردات گوجه‌فرنگی از مکزیک تعرفه وضع می‌کند

مقامات مکزیک می‌گویند؛ پس از این که نتوانستند توافق ۲۰۱۳ خود با آمریکا برای تعلیق تحقیقات آنتی‌دامپینگ آمریکا را تجدید کنند، آمریکا تعرفه‌ای ۱۷.۵ درصدی بر واردات گوجه از مکزیک وضع می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از رویترز، مقامات مکزیک می‌گویند؛ پس از اینکه آنها نتوانستند برای توافق ۲۰۱۳ خود با آمریکا برای تعلیق تحقیقات آنتی‌دامپینگ آمریکا را تجدید کنند، آمریکا تعرفه‌ای ۱۷.۵ درصدی بر واردات گوجه از مکزیک وضع خواهد کرد که از روز سه‌شنبه اجرایی خواهد شد.

سازمان تجارت آمریکا در اوایل فوریه اعلام کرده بود که این کشور تحقیقات آنتی دامپینگ خود در مورد گوجه فرنگی مکزیک را از سر می‌گیرد. به این ترتیب آمریکا از توافقی که قبلاً با مکزیک انجام داده بود که تا زمانی که کشاورزان مکزیکی گوجه خود را بالاتر از یک قیمت از پیش تعیین شده بفروشند، تحقیقات آنتی دامپینگ خود را متوقف کند، خارج شد.

در آن زمان سازمان تجارت اعلام کرده بود که قبل از خارج شدن از این توافق ۶ ساله، یک مهلت ۹۰ روزه به مکزیک خواهد داد.

معاون وزیر اقتصاد مکزیک، لوئیز ماریا دلامورا، گفت: از امروز تعرفه ۱۷.۵ درصدی به این ارزش این محصول اعمال خواهد شد. صادرکنندگان مکزیکی تحت تأثیر قرار خواهند گرفت. این باعث می‌شود جریان‌های مالی آنها متأثر شود، اما تأثیر (افزایش قیمت) آن مستقیماً به مصرف‌کننده آمریکایی منتقل خواهد شد.

او اضافه کرد: ما خیلی ناامید شدیم، اما خبر خوب این است که مذاکرات ادامه دارد. این تعرفه‌ها تا زمانی که به توافق تعلیق جدیدی دست پیدا کنیم، پابرجا خواهد ماند.

طبق گفته دلامورا، مکزیک سالانه ۲ میلیارد دلار گوجه فرنگی به ایالات متحده صادر می‌کند.

از اواسط دهه ۱۹۹۰ تا کنون، ۲ کشور ۲ بار از جنگ تجاری بر سر گوجه‌فرنگی جلوگیری کرده‌اند که آخرین آن در سال ۲۰۱۳ اتفاق افتاد و یک «کفِ قیمت» برای گوجه‌فرنگی‌های مکزیکی که در آمریکا فروخته می‌شدند، تعیین کرد.

کد N2162270

وبگردی