آفتاب
با رأی نمایندگان؛

وزارت کار مکلف به تربیت استادکاران برای حفاظت از بناهای تاریخی شد

وزارت کار مکلف به تربیت استادکاران برای حفاظت از بناهای تاریخی شد

مجلس شورای اسلامی وزارت کار را مکلف به آموزش و تربیت استادکاران و کاردانان تجربی در زمینه حفاظت و احیای بناها و اماکن تاریخی ــ فرهنگی کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز، چند ماده از طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی - فرهنگی را تصویب کردند.

بر اساس ماده ۴ این طرح، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی مکلف است از طریق سازمان فنی و حرفه‌ای با استفاده از امکانات موجود و با مشارکت سازمان میراث فرهنگی نسبت به آموزش و تربیت استادکاران و کاردان‌های تجربی در زمینه‌های حفاظت و احیای بناها و اماکن تاریخی فرهنگی اقدام کند.

همچنین در تبصره این ماده آمده است که سازمان میراث فرهنگی موظف است ساز و کار طراحی و اجرای فعالیت‌های مرتبط را به گونه‌ای برنامه‌ریزی، تنظیم و تدوین کند که استفاده از نیروهای موضوع این ماده در اولویت قرار گیرند.

مطابق با ماده ۵ وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش مکلف هستند با مشارکت سازمان میراث فرهنگی، سرفصل، محتوای دروس و شیوه آموزش رشته‌های مرتبط با حفاظت و احیای بناها و بافت‌های تاریخی فرهنگی با رویکرد "مهارت آموزی" در این تخصص‌ها را اصلاح و یا تکمیل کنند.

همچنین بر اساس ماده ۶ این طرح سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است با همکاری سازمان میراث فرهنگی، وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ظرف مدت یک سال پس از تصویب این قانون نسبت به تهیه نظام فنی و اجرایی اختصاصی مربوط به بناها و بافت‌های تاریخی فرهنگی اقدام کرده و به تصویب هیأت وزیران برساند.

کد N2161793

وبگردی