آفتاب
مهر گزارش می‌دهد

سایه سیاه کودک انگاری بر سر افراد بالغ

سایه سیاه کودک انگاری بر سر افراد بالغ

باتوجه به اذعان همگان بر پایین آمدن سن بلوغ میان دختران و پسران و همچنین افزایش فاصله این سن تا زمان ازدواج اما برخی از مسئولین به بهانه کودک انگاشتن افراد در پی محدودیت سن ازدواج هستند.

خبرگزاری مهر؛ گروه جامعه: نیروی انسانی از مهم‌ترین اجزای یک جامعه است. در صورتی که نیروی انسانی در جامعه از سلامت روان و جسم، برخوردار باشد، رشد و توسعه جامعه با روند رو به رشدی پیش می‌رود. نیروی انسانی جوان از سرمایه‌های یک کشور محسوب می‌شود و در صورت بی‌توجهی و نادیده‌انگاشتن نیازهای آنان از سوی خانواده و دولت، آسیب‌های جبران ناپذیری به جامعه وارد می‌شود.

یکی از نیازهای اساسی قشر جوان، تشکیل خانواده است. ذیل تشکیل خانواده به نیازهای اساسی انسان از جمله؛ نیاز جنسی و عاطفی پاسخ داده می‌شود. هم‌چنین استقلال و مسئولیت‌پذیری جوان نیز در همین فرایند تکمیل می‌شود. در نتیجه ازدواج از مهم‌ترین نیازهای نیروی فعال جامعه است. سن ازدواج یک پدیده بسیار مهم تلقی که به عنوان معیاری برای سلامت جسمی و روانی افراد جامعه شناخته می‌شود.

اگر جوانان در سن مناسب اقدام به ازدواج نکنند، دچار اختلالات روانی و افسردگی می‌شوند. از طرف دیگر برای برآورده کردن نیازهای جنسی و عاطفی خود به سمت روابط نامشروع و آزاد می‌روند. این نتایج در پیشرفت و سلامت کلی جامعه تأثیر منفی می‌گذارد.

بنابراین یکی از مهم‌ترین سیاست‌های یک دولت کمک به ازدواج به هنگام جوانان و توجه به این مسئله می‌باشد. با وجود آن‌که میانگین سن ازدواج در ایران بالا رفته، تمام آمارها و گزارش‌ها نشان دهنده پایین آمدن سن بلوغ هستند.

حامد برکاتی مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت نیز با تاکید بر پایین آمدن سن بلوغ در دختران کشور گفته است: در زمینه آموزش بلوغ و مسائل مربوط به بلوغ به نوجوانان و والدین آنها، از بسته مشترک با وزارت آموزش و پرورش با کمک فنی وزارت بهداشت استفاده خواهیم کرد.

این اظهارات و دیگر آمارها نشان دهنده جدی بودن مشکل کاهش سن بلوغ و اثرات آن است. در شرایطی که سن بلوغ جوانان پایین آمده است و نیازهای آنان زودتر ظهور پیدا می‌کند، دولت باید به ازدواج به هنگام جوانان اولویت بدهد و در این راستا اقداماتی انجام دهد. با این وجود برخی نمایندگان مجلس و هم‌چنین معاونت امور زنان ریاست جمهوری با تفکر کودک انگاری که برخلاف واقعیت موجود جامعه است به دنبال محدودیت سن ازدواج هستند.

این کودک انگاری در کشور موجب بی‌توجهی و غافل ماندن از نیاز اصلی جوانان می‌شود و این ایده را که افراد زیر ۱۸ سال کودک هستند و توانایی پذیرش مسئولیت را ندارند، به جامعه القا می‌کنند. در صورتی که اکثر افراد در این سنین به بلوغ رسیده و این نگاه نسبت به آنان باعث سرخوردگی‌شان می‌شود. در نتیجه در حالی که جامعه با کاهش سن بلوغ و نیاز بیشتر جوانان به ازدواج رو به رو است، اولویت سیاست‌گذاری کشور باید، تسهیل ازدواج جوانان و کمک به آنان باشد.

در این خصوص مجید ابهری آسیب شناس و رفتارشناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره افزایش فاصله سن بلوغ جوانان تا زمان ازدواج گفت: سن بلوغ مرز تشخیص خوب و بد و ورود به جرگه مردان یا زنان است. در هر کشور سن بلوغ قانونی به طور مشخص تعیین می‌گردد ما نیز به علت برخورداری از قوانین اسلامی، بلوغ شرعی و قانونی را در جامعه ملاک قرار می‌دهیم.

ابهری با توضیح درباره عوامل بروز بلوغ زودرس افزود: بلوغ شرعی به معنای واجب شدن عبادات و بلوغ قانونی به معنای توانایی انجام برخی معاملات و فعالیت‌های اجتماعی است. در این میان تکلیف بلوغ جنسی باید مشخص شود چرا که شرایط آب و هوایی، تغذیه و وضعیت محیطی در بروز این بلوغ مؤثر است. آب و هوای مناطق گرمسیری، تغذیه و مواد غذایی پر انرژی می‌تواند عامل بلوغ زودرس باشد؛ متأسفانه هیجانات جنسی ناشی از تماشای برخی فیلم‌های ماهواره یا فیلم و عکس‌های فضای مجازی موجب رشد غدد جنسی و بلوغ زودرس در نوجوانان و جوانان می‌شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه در جامعه ما فاصله سن بلوغ و ازدواج به دلایل مختلف افزایش یافته و از حد منطقی بیشتر است، بیان کرد: بروز انحرافات جنسی مانند خود ارضایی، همجنس گرایی و همچنین روابط نامشروع از عوارض فاصله زیاد سن وقوع و زمان ازدواج است و در صورت عدم کنترل این روند، شاهد افزایش این انحرافات در جامعه خواهیم بود.

این آسیب شناس خاطرنشان کرد: متأسفانه طی ۴۰ سال گذشته مدیریت غریزه جنسی در کشور مشمول برنامه‌ریزی درست و منطقی نبوده و باید حمایت‌های واقعی برای ارائه تسهیلات ازدواج به جوانان انجام شود در غیر این صورت بروز آسیب‌های یاد شده می‌تواند چالش شدید پیش روی جامعه باشد.

گزارش از زهره حسنی سعدی

کد N2161552

وبگردی