آفتاب

پاسخ ایران به 'لینکلن' صلح و امنیت است

پاسخ ایران به 'لینکلن' صلح و امنیت است

تهران- ایرنا- اعزام ناو هواپیمابر آمریکایی به خلیج فارس، اگرچه در راستای حداکثرسازی فشارهای واشنگتن بر ایران صورت گرفته است، ولی بر تغییر رویکرد و گفتمان صلح طلبانه و امنیت خواهانه تهران در حوزه سیاست خارجی تاثیری نخواهد گذاشت.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، اعلام اخیر «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا در مورد اعزام یک ناو هواپیمابر به خلیج فارس، بحث و نظرهای بسیاری را در رسانه ها ایجاد کرده است.
شامگاه یکشنبه 15 اردیبهشت ماه بود که بولتون مدعی شد آمریکا در پاسخ به 'شماری از هشدارها، نشانه‌های مشکل‌ساز و تشدیدکننده تنش‌'، در حال اعزام ناو هواپیمابر«لینکلن» حامل شماری بمب ‌افکن به منطقه تحت نظارت فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) است؛ منطقه ای که از سوریه تا پاکستان را در بر می‌گیرد.
مشاور امنیت ملی آمریکا در بیانیه ای که در این باره منتشر کرد، مدعی شد که اعزام یگان بمب‌افکن ارتش آمریکا به خاورمیانه حامل این «پیام روشن» برای ایران است که در صورت هرگونه «تعرض نظامی» علیه منافع ایالات متحده و یا متحدان آن، با «واکنشی بی‌ رحمانه» مواجه خواهد شد.
به تازگی خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به نقل از یک مقام دولتی در وزارت دفاع آمریکا در گزارشی مدعی شده بود که نشانه‌هایی در دست است که ایران و نیروهای «نیابتی» وابسته به جمهوری اسلامی قصد حمله به نیروهای امریکایی در منطقه را داشته اند.
این نخستین بار نیست که مقام های آمریکا از ادعاهای دروغین برای زمینه سازی اقدامات تجاوزکارانه خود علیه کشورهای دیگر بهره می برند.
در حالی آمریکا با اعزام این ناو هواپیمابر در برابر ایران گارد جنگی گرفته که بولتون در بیانیه اش مدعی شده که آمریکا قصد جنگ با ایران را ندارد، ولی کاملا آماده واکنش نشان دادن به هرگونه حمله ای چه از سوی سپاه پاسداران، نیروهای نظامی متعارف ایران یا گروه های نیابتی (ایران) است.
بولتون از استدلالی دفاعی برای توجیه اقدام تهاجمی آمریکا استفاده کرده است، در حالیکه جمهوری اسلامی ایران تاکنون منافع هیچ کشوری را مورد تعرض قرار نداده و همواره تلاش خود را در جهت استقرار ثبات و امنیت در منطقه به کار گرفته است.
اعزام این ناو به خلیج فارس حدود یک ماه پس از آن صورت می‌گیرد که «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست سازمان های تروریستی مورد شناسایی خود قرار داد. در برابر، ایران هم فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در غرب آسیا را سازمانی تروریستی اعلام کرد.
شواهد نشان می دهد رییس جمهوری آمریکا خود از «گزینه نظامی» در برابر ایران استقبال نمی کند و اعمال فشارهای مورد نظر او بر کشورمان، با هدف «تغییر رفتار ایران» صورت می گیرد.
به رغم هشدار اخیر «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در مورد تحرکات نزدیکان ترامپ برای سوق دادن آمریکا به سوی برخورد نظامی، ولی گویا بولتون به عنوان سردسته «تیم ب»، مصرانه برای پیشبرد مقصود خود در عرصه سیاست خارجی آمریکا تلاش می کند.
ظریف چندی پیش در گفت و گو با «فاکس نیوز» از «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی، «خلیفه بن زاید آل نهیان» رییس امارات متحده عربی و جان بولتون به عنوان اعضای تیم «ب» نام برد که می‌خواهند ایالات متحده را به یک درگیری (نظامی با ایران) بکشانند.
به گزارش برخی منابع خبری خود ترامپ با علم به تحرکات امثال بولتون، با آن مخالف است. شبکه خبری «سی ان ان» به تازگی در گزارشی درباره تحولات ونزوئلا به نقل قولی از دونالد ترامپ اشاره کرده که در جریان آن رییس جمهوری آمریکا به حلقه ای از نزدیکانش گفته اگر قرار باشد سیاست های بولتون را اجرایی کنیم، آن زمان در همه جای دنیا درگیر جنگ خواهیم بود.
مقام های ایالات متحده آمریکا حتی بولتون ادعا می کنند از فشار بر ایران، هدف تغییر رفتار کشورمان را دنبال می کنند. درحالی که ترامپ به واسطه این اقدامات، رفتار منفعلانه و تسلیم ایران در برابر خواست خود را طلب می کند، ولی بولتون که در ایران ستیزی سابقه ای دیرینه دارد، از گزینه نظامی استقبال می کند. بررسی اظهار نظرهای این ممقام آمریکایی چه در زمان بوش پسر که نماینده آمریکا در سازمان ملل بود و چه در سال های بعد از آن، این گزاره را اثبات می کند.
تجربه چهل ساله جمهوری اسلامی ایران نشان داده که نوع و ماهیت تصمیم آمریکا، بر کنشگری ایران در عرصه منطقه و عرصه بین المللی تاثیری نخواهد گذاشت.
خواه ترامپ رفتار منفعلانه ایران را هدفگذاری کند، خواه بولتون درگیری با ایران را، جمهوری اسلامی ایران همواره به تعهدات بین المللی خود پایبند خواهد بود و در چارچوب اصول قانونی حاکم بر روابط بین الملل، رفتارهای خود با دیگر واحدهای ملی را تنظیم خواهد کرد.
ایران چنانکه طی چهل سال گذشته همواره در اندیشه ایجاد صلح و ثبات در منطقه بوده، فارغ از کنشگری واشنگتن، همچنان در مسیر ارتقای ثبات در منطقه گام برخواهد داشت. تهران در سال های گذشته چه در زمان اوباما و چه در زمان ترامپ، صلح طلبی خود را در مبارزه با گروه های تروریستی در منطقه و حمایت از گفت و گوهای صلح در کشورهای درگیر ناآرامی به اثبات رسانده است.
اگرچه تعارض قول و عمل بولتون مشهود است، اما آنچه مسلم است اینکه جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصول حاکم بر سیاست خارجی خود در برابر هرگونه تجاوز از خود دفاع می کند و بر اساس سه اصل «عزت، حکمت، مصلحت» سیاست خارجی خود را پیگیری می کند.
استقلال عمل یکی از ویژگی های بارز سیاست خارجی جمهوری اسلامی است که از منفعلانه شدن کنش کشورمان جلوگیری می کند. آمریکا هر تصمیمی اتخاذ کند و هر گونه عمل کند، سکانداران دستگاه دیپلماسی کشور متکی به اصول خود هستند. چنانکه رهبر انقلاب به تازگی تاکید کرده اند، «نه مذاکره می کنیم، نه جنگ می کنیم». این گزاره نافی این امر نیست که مسلما در برابر تحرکات دشمن، برای دفاع از منافع خود، آرایش جنگی می گیریم.
پژوهشم**9275**
کد N2161167

وبگردی