آفتاب
دبیر ستاد توسعه انرژی:

فناوری‌های تجدیدپذیر از خسارات سیل جلوگیری می‌کنند

فناوری‌های تجدیدپذیر از خسارات سیل جلوگیری می‌کنند

دبیر ستاد توسعه انرژی گفت: پایلوت ۳ طرح توربین‌های آبی، صفحات خورشیدی و کیسه‌های هوشمند برای جلوگیری از ورود سیل با حمایت ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی به بازار عرضه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کامبیز مهدی زاده دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی گفت: این ستاد برای جلوگیری از ورود سیل در کشور و به بار آمدن خسارات زیاد، پایلوت ۳ طرح توربین‌های آبی، صفحات خورشیدی و کیسه‌های را هوشمند طراحی کرد و به زودی بهره برداری و به بازار عرضه می‌شود.

وی افزود: سال گذشته، ستاد انرژی ۱۵ شرکت دانش بنیان در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر را حمایت کرده و در سال جدید در حال اجرای این طرح‌ها هستیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری درباره سیل اخیر و ایجاد فرصت‌های ناشی از آن گفت: با پر شدن هورها و تالاب‌ها امسال کمتر شاهد کانون‌های ریزگرد و گرد و غبار نسبت به سال‌های قبل خواهیم بود و باید از این موضوع به عنوان یک فرصت برای رفع بسیاری از مشکلات زیست‌محیطی استفاده کنیم.

نقش دریاچه ارومیه در جلوگیری از فجایع زیست محیطی

مهدی زاده همچنین احیای دریاچه ارومیه را از دیگر فرصت‌های ناشی از سیل دانست و گفت: علیرغم اظهار نظرات غیرکارشناسی که از سوی برخی استادان دانشگاه‌ها و مسئولان نسبت به احیای دریاچه وجود دارد، اما این دریاچه نقش مهمی در جلوگیری از فجایع زیست محیطی همچون گرد و غبارهای نمکی دارد.

دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری بیان کرد: پنل‌های خورشیدی شناور برای تولید برق، میکرو توربین‌های آبی کف رودخانه‌ها و نزدیک آبشارها به منظور تولید برق و نیروگاه‌های خورشیدی برای استخراج نفت از جمله تکنولوژی‌های کاربردی برای مقابله با سیل است.

وی گفت: این ستاد از طرح‌های دارای دانش فنی و تکنولوژی در زمینه ساخت ژنراتورها، توربین‌ها و ابزارهای سیل بند آبی و بادی حمایت کرده و آماده سرمایه گذاری روی این طرح هاست.

مهدی زاده به اهمیت استفاده از نقشه‌های زمین شناسی و مطالعات گسل‌ها تهیه شده توسط کارشناسان سازمان زمین‌شناسی هنگام ساخت سدها و راه‌ها اشاره کرد و گفت: مدیریت کشور باید به سمت مدیریت علمی حرکت کند تا هنگام ساخت سدها ملاحظات زمین شناسی مورد مداقه قرار گرفته و کمتر شاهد چنین آسیب‌ها و صدماتی مانند آنچه درباره سیل اخیر روی داد، باشیم.

وی پیرامون ساماندهی رودخانه‌ها و جلوگیری از طغیان رودها نیز افزود: قراردادن سیستم هشدار در مسیر رودخانه‌ها مطابق آنچه در بسیاری از کشورها رایج است، لایروبی مسیر رودخانه‌ها، تالاب‌ها و هورها، باید در دستور کار قرار بگیرد.

وی بر استفاده از تکنولوژی‌های روز، استفاده از بلوک‌های هوشمند برای مهار سیل‌ها و البته به جانمایی دقیق سدها تاکید کرد.

دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری ضمن اشاره به منویات مقام معظم رهبری و عزم ریاست جمهوری به بهره گیری از توانمندی‌های جوانان در عرصه‌های مدیریتی نیز افزود: کشور با استفاده از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های جوانان کشور، باید به سمت مدیریت علمی حرکت کند.

کد N2161070

وبگردی