آفتاب

گلکسی نوت ۸ یا اس ۹؟ رقابت سنگین وزن‌ها

گلکسی نوت ۸ یا اس ۹؟ رقابت سنگین وزن‌ها

اکتبر ۲۰۱۱ سال تولد گلکسی نوت سامسونگ بود؛ موبایلی که همزمان هم می‌خواست تبلت باشد، هم یک اسمارت فون. گلکسی نوت در مدل‌های مختلف به بازار آمد و نوت ۸، نه تنها به یکی از بهترین نوت‌های سامسونگ بلکه به یکی از بهترین مدل‌های این برند معروف شد.

از آنجایی که کهکشانی‌های سامسونگ متنوع و بسیارند، برای رقابت و مقایسه نیازی نیست به سراغ دیگر برندها برویم. مدیران سامسونگ با معرفی هر موبایل، محصولات پیشین خود را در چالش یک رقابت قرار می‌دهند و حالا ما این بار قصد داریم نوت ۸ را با یکی از بالارده‌های گروه اس یعنی اس ۱۰ مقایسه کنیم. شاید از این قیاس کمی تعجب کنید، زیرا نوت ۸ و اس ۱۰ از نظر قیمتی با یکدیگر تفاوت فاحشی دارند اما اگر کمی جلوتر برویم، خواهید فهمید خرید گوشی نوت ۸ احتمالا به مراتب برایتان به‌صرفه‌تر خواهد بود.

[p] اس ۱۰ از نظر ظاهری تفاوت چندانی با نوت ۸ ندارد؛ هر دو صفحه نمایشی کشیده و بدون دکمه‌ای دارند. سامسونگ دیگر قصد دارد تمامی حاشیه‌ها را از متن پاک کند و مخاطب جز نمایشگر، چیزی در وهله اول نبیند. با وجود همه شباهت‌ها، چند تفاوت عمده در طراحی اس ۱۰ و نوت ۸ دیده می‌شود که مهم‌ترین آن وزن بیشتر نوت ۸ است: ۱۹۵ گرم در مقابل ۱۵۷ گرم. همچنین نوت ۸ در اندازه هم از اس ۱۰ پیشی گرفته است: ۶.۳ اینچ در برابر ۶.۱ اینچ. نمایشگر همیشه روشن، محافظ کونینگ گوریلا گلس و صفحه لمسی خازنی که ۱۶ میلیون رنگ را پوشش می‌دهد نیز از نقاط اشتراک دو تلفن همراه است.

سیستم عامل اس ۱۰، اندروید ۹ و سیستم عامل نوت ۸ از نوع ۷.۱.۱ نوقا است. شاید گمان کنید رقمی که برای سیستم عامل نوت ۸ درنظر گرفته شده، پایین است اما سخت در اشتباهید. اندروید نوقا از عدد ۷ به بالا، یعنی قدرتمند بودن تلفن همراه. هر دو موبایل پردازنده ۸ هسته‌ای دارند. همچنین حافظه رم اس ۱۰، ۸ گیگابایت و حافظه رم نوت ۸، ۶ گیگابایت است که هر دو را در سطح ایده‌آلی نشان می‌دهد. پس نوت ۸ تا به اینجای کار در دوئل با اس ۱۰ تقریبا مساوی گام برداشته است.  از نظر میزان حافظه داخلی نیز نوت ۸ در سه نوع ۶۴،۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت و اس ۱۰ در دو نوع ۱۲۸ و ۵۱۲ گیگابایت به بازار عرضه شده‌اند.

[p] نوت ۸ و اس ۱۰، دو چشمی هستند؛ یعنی به دوربین دوگانه ۱۲ مگاپیکسلی مجهزند. لرزشگیر اپتیکال، فوکوس خودکار، فلاش ال ای دی و بزرگ‌نمایی اپتیکال از نقاط اشتراک دوربین‌های دو اسمارت فون محسوب می‌شود. با این حال اس ۱۰ یک آپشن بیشتر در دوربین خود دارد و آن، لنز واید است. همچنین دوربین سلفی اس ۱۰، ۱۰ مگاپیکسل و دوربین سلفی نوت ۸، ۸ مگاپیکسل کیفیت دارد.

[p]  اس ۱۰ سامسونگ جزو بالارده‌های گران قیمت این کمپانی به شمار می‌آید. در سایت دیوار اس ۱۰ آکبند مشکی رنگ، با حافظه ۵۱۲ گیگابایت به قیمت ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. در مورد دیگری مدل کارکرده این تلفن همراه ۱۱ میلیون تومان آگهی شده است. این در حالی است که قیمت گوشی نوت ۸ سامسونگ بسیار کمتر است. در این سایت نوت ۸ ۶۴ گیگابایتی آکبند، ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. بهتر است سایر آگهی‌ها را خودتان ببینید؛ کهکشانی‌های نوت ۸ در سایت دیوار بی‌حد و مرز هستند.

۲۱۲۱

کد N2160811

وبگردی