آفتاب

آخرین بازمانده تیم ۷۵ نفره هنرهای زیبا از دنیا رفت

آخرین بازمانده تیم ۷۵ نفره هنرهای زیبا از دنیا رفت

ایسنا نوشت: شاپور ترابی گودرزی که آخرین بازمانده از ۷۵ هنرمند باقیمانده کارگاه‌های چوب هنرهای زیبا بود، از دنیا رفت.

این هنرمند معرق چوب و گره چینی روز جمعه ۱۳ اردیبهشت بر اثر کهولت سن از دنیا رفت و امروز (۱۵ اردیبهشت) در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

این خبر به تأیید روابط عمومی هنرمندان پیشکسوت رسیده است.

ترابی گودرزی از سال ۱۳۱۹ زیر نظر وزارت فرهنگ و صنایع مستظرفه آن زمان مشغول به کار و در سال ۱۳۵۹ بازنشسته شد و گواهی درجه یک هنری معادل دکتری را در زمینه معرق و چوب داشت و از سال ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۹ سرپرست کارگاه چوب هنرهای زیبا بود.

مرحوم ترابی گودرزی یکی از اتاق‌های خانه‌اش را برای وسایل شخصی برداشته بود و سالن پذیرایی‌اش را در اختیار شاگردانش گذاشته بود تا هر روز بتواند بخشی از هنری را که می‌داند، به نسل دیگری انتقال دهد.

این هنرمند که در امرار معاش و هزینه‌های زندگی با مشکلاتی مواجه بود، پیش از این به ایسنا گفته بود: «من قصد گدایی ندارم اما چرا هیچ نهادی وجود ندارد که من را با این کهولت سن حداقل برای چکاپ درمانی حمایت کند؟ باید از من نگهداری کنند. من که جوان نیستم، در حال فرو ریختن هستم. چندین بار در خانه خودم زمین خوردم، سرم شکست و شاگردانم به دادم رسیدند. هر بار که بخواهم چکاپ کنم باید کلی هزینه بپردازم و چون نمی‌توانم آن را بپردازم، از خیرش می گذرم».

نمونه کارهای شاپور ترابی گودرزی در کاخ گلستان، موزه هنرهای ملی و کاخ نیاوران وجود دارد. او دانش آموخته دانشکده هنرهای زیبا بود و سال‌ها در دانشگاه الزهرا تدریس می‌کرد.

۵۷۵۷

کد N2160176

وبگردی