آفتاب

سیستم هوشمند پرورش ماهی در کشور بومی شد

سیستم هوشمند پرورش ماهی در کشور بومی شد

یکی از واحدهای فناور مستقر در پارک علم و فناوری همدان، سیستم هوشمند پرورش ماهی در کشور را بومی سازی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهرام بیگلری خوشمرام، مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان درباره سیستم هوشمند پرورش ماهی گفت: این سیستم ریسک تلفات در استخرها را به حداقل می‌رساند، سرریز شدن آب استخر (بر اثر گرفتگی مجرای خروج آب) را اعلام می‌کند و تغییرات (کاهش یا افزایش) دمای آب استخر را اطلاع می‌دهد.

وی افزود: در مراکز پرورش ماهی اندازه گیری لحظه‌ای، پارامترهایی ازقبیل DO ( اکسیژن )، PH و آمونیاک اهمیت زیادی دارند. PH پارامتری است که با اندازه گیری آن در یک نقطه از حوضچه می‌توان تصمیم کلی راجع به سایر نقاط گرفت.

این فعال دانش بنیان بیان کرد: با توجه به اهمیت زیاد پارامتر DO باید از اکسیژن رسانی به تمام نقاط حوضچه مطمئن شد که برای این منظور از پمپ‌های هوادهی استفاده می‌شود. ازآنجایی که انواع ماهی‌ها در سنین متفاوت از رشد به میزان مشخصی از اکسیژن نیاز دارند برای صرفه جویی انرژی مصرفی می‌توان پمپ‌های هوادهی را با توجه به نیاز ماهیان به صورت توالی روشن و یا از مدار خارج کرد.

وی ادامه داد: دستگاهی که توسط شرکت طراحی شده است علاوه بر نشان دادن لحظه‌ای پارامترهای حیاتی، مجهز به تغذیه موازی از طریق باطری است و می‌توان در صورت بروز مشکل آلارم مربوط به رخداد را فعال و پیام‌های مناسب را برای اطلاع اپراتور ارسال کرد.

بیگلری درباره میزان فروش محصولات شرکت، تصریح کرد: شرکت ما فعالیت خود را از تیرماه سال ۹۷ آغاز کرد و در این مدت حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان فروش داشتیم. در حال حاضر نیز دستگاه‌های خود را با ۳ نفر کارمند تولید می‌کنیم.

کد N2160062

وبگردی