آفتاب

دیدنی‌های اهواز را بیشتر بشناسید

دیدنی‌های اهواز را بیشتر بشناسید

اگر قصد سفر به جنوب کشور را دارید، تا هوا خیلی گرم نشده می‌توانید به اهواز سفر کنید و سری به پل‌های این شهر و رود کارون بزنید اما در کنار اینها، می‌خواهیم جاذبه‌های گردشگری اهواز را دقیق‌تر به شما معرفی کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خوزستان و اهوازش سرشار از دیدنی‌های طبیعی و تاریخی هستند؛ از پل‌های متعدد و زیبایش تا رود کارون خاطره‌ساز. اما در کنار این جاذبه‌ها، قصد داریم چهره شفاف‌تری از اهواز را به شما معرفی کنیم تا به کمک آن به تماشای زیبایی‌های همه‌جانبه این شهر بروید.

پل سفید

پل سفید یکی از جاهای دیدنی اهواز و یکی از نمادهای اصلی این شهر است. پل سفید با نام پل معلق هم شناخته می‌شود. حدود ۸۰ سال پیش و در سال ۱۳۱۵ دستور ساخت این پل صادر شد. این پل بر روی رود کارون قرار دارد و دو بخش مختلف را هم به متصل کرده است. البته که برای مراقبت بیشتر از پل، اکثر اوقات این پل یک طرفه است.

بهترین زمان برای سر زدن به این پل ساعتی پس از غروب آفتاب است. با خنک‌تر شدن هوا و پایین‌تر رفتن خورشید تصویر زیباتری از این پل خواهید داشت و با اصلی‌ترین نماد اهواز آشنا خواهید شد. همین امروز بلیت هواپیما اهواز را بخرید و به نگین جنوب ایران سفر کنید.

بازار عبدالحمید

بازار عبدالحمید یکی از جاهای دیدنی اهواز است. بازارهای اهواز هم محل خوبی برای گردش و همچنین خرید هستند. سه یا چهار بازار وجود دارد که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد و یکی از آن‌ها بازار عبدالحمید است که بافت سنتی آن، باعث شده تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری اهواز شود. این بازار در زمان قاجار بنا شد و بیش از یک قرن قدمت دارد. برای یک سفر ارزان می‌توانید بلیت اتوبوس را تجربه کنید.

بر اساس روایات، این بازار همان زمان با رونق بالایی مواجه بود. اکثر اعیان شهر برای خرید به این بازار سر می‌زدند. اما به هر حال با گذشت زمان و تغییر بافت شهری، این بازار هم دچار تغییراتی شد. امروزه این بازار بافت ساده‌تری دارد و محصولات ارزان‌ترین در آن فروخته می‌شود. با این حال، ارزش یک بار سر زدن را خواهد داشت.

بازار کاوه

یکی دیگر از بازارهای تاریخی اهواز، بازار کاوه است. این بازار کمی متاخرتر از بازار عبدالحمید بوده  و متعلق به دوران پهلوی است. این بازار بافتی بسیار قدیمی دارد. اکثر اوقات هم بوی ماهی و میگو در آن موج می‌زند. با این حال، این بازار همچنان یکی از محبوب‌ترین بازارهای اهواز است.

شب عید عموما مردم خرید خود را از این بازار انجام می‌دهند. همه جور محصولی در این بازار یافت می‌شود. از محصولات دریایی گرفته تا خرما و نوبرانه و سبزیجات. مردم بازار کاوه را برای خرید روزانه خود انتخاب می‌کنند. در سفر خود به اهواز سری به بازار کاوه بزنید و با بافت سنتی شهر آشنایی بیشتری داشته باشید. همچنین برای خرید بلیت هواپیما و سفر به این نقطه زیبای ایران همین امروز اقدام کنید.

بازار لشکرآباد

بازار لشکرآباد به بازار فلافل اهواز معروف است و در خیابان انوشه قرار دارد. حتما حتی یک بار هم که شده باید فلافل اهواز را امتحان کنید. خوشمزگی این فلافل باعث شده که یک بازار کاملا به این محصول اختصاص داده شود. اگر سری به این بازار بزنید، کل بازار پر است از مغازه‌های فلافل‌فروشی که دیگر غذاهای آماده را هم سرو می‌کنند.

این صدها مغازه همگی سلف‌سرویس هستند. چند سالی که این بازار به وجود آمده و در طی این چند سال تبدیل به یکی از اصلی‌ترین مناطق شهر و جاذبه‌های گردشگری اهواز شده است. همچنین یکی از اصلی‌ترین شریان‌های اقتصادی حوزه گردشگری شهر هم همین بازار است. در سفر خود به اهواز، به بازار لشکرآباد بروید و از فلافل‌های خوشمزه این بازار میل کنید.

پل طبیعت

پل طبیعت اهواز با نام پل طبیعت کیانپارس هم شناخته می‌شود. این پل یک پل پیاده‌راه است که از روی آب رد شده و مکانی زیبا و آرام برای قدم زدن و کنار خانواده بودن است. این پل حدودا ۵۰۰ متر است و دو پارک لاله و پارک ساحلی را به هم متصل کرده است.

هدف از طراحی این پل، استفاده کامل از زیبایی رود کارون بوده است. پل سفید پلی است که با ماشین می‌توان از روی آن گذر کرد، اما اینکه بتوان با پای پیاده روی رود کارون بود، جذاب است. در تمامی ساعات روز، این پل زیبا است و هر ساعتی که بروید، نمای کارون شما را جذب خواهد کرد.

کاروان‌سرای معین‌التجار

اهواز و خوزستان در دوران قاجار، قطبی برای تجار خارجی بود. تجار مختلف برای بردن محصولات از ایران در منطقی همچون خوزستان مستقر می‌شدند. به همین خاطر نیاز به بناهایی که اسکان این افراد باشد، حس می‌شد. یکی از این بناها که در اهواز واقع شده، کاروان‌سرای معین‌التجار است که یکی از جاهای دیدنی اهواز به حساب می‌آید.

به صورت کلی این بنا، بنای معین‌التجار نام دارد. چندین سرای مختلف در بنا واقع شده که همگی قابلیت اسکان تجار خارجی را داشتند. تمامی ملزومات زندگی اعم از حمام و اتاق خواب هم در نظر گرفته شده بود. امروزه که این بنا دیگر فعالیتی ندارد. اما ساختار تاریخی آن و اهمیت آن، باعث شده که مقصد خوبی برای افرادی باشد که به دنبال درک بهتر تاریخ اهواز هستند.

این بنا، از خشت و آجر بنا شده و خیلی تزئینات و اشکال خاصی را درون خود ندارد. چندین سال هم این بنا، مکانی برای فروش محصولات دستی و سوغاتی بود. همچنین یک آتش‌سوزی بد بخشی از این بنا را تخریب کرد.

خانه ماپار

خانه ماپار یکی از جاهای دیدنی اهواز است که هویت تاریخی آن توانسته با بازسازی و کاربری دوباره زنده شود. این خانه مربوط به دوران پهلوی اول است. پس از لحاظ تاریخی قدمت بالایی دارد. همچنین از نظر مساحت هم با یک خانه سنتی و بسیار بزرگ روبرو هستیم.

در وصف این منزل باید گفت که سر زدن به آن، حال آدم را جا می‌آورد. یک حوض خوش‌نقش در وسط حیاط قرار دارد و درختان هم سایه‌ای دلنشین طراحی می‌کنند. این خانه حدودا یک دهه پیش و در اوایل دهه ۸۰ به عنوان اثر ملی ثبت شد. اما پس از آن سرمایه فراوانی برای آن در نظر گرفته نشد. سال ۹۵ این بنا به بخش خصوصی انتقال داده شد تا دوباره بتواند بازسازی شود.

پس از آن می‌توان گفت که با بنایی کاملا نو و تازه روبرو هستیم. رستوران، عکاس‌خانه و فروشگاه صنایع دستی همگی در این مکان فعالیت دارند. همین باعث شده که این خانه تبدیل به یک جاذبه باشد و هویت خود را حفظ کند.

موزه هنرهای معاصر اهواز

موزه هنرهای معاصر اهواز در سال ۱۳۸۸ طراحی و بهره‌برداری شد. اهواز شهری است که به وفور نمی‌توان گالری خصوصی در آن پیدا کرد. به همین خاطر نیاز به یک قطب هنری در این شهر حس می‌شده. موزه هنرهای معاصر اهواز هم توانسته در طی چند سال اخیر کمی از این جای خالی را پر کند.

این موزه گنجینه‌ای از آثار هنرمندان اهواز و دیگر نقاط ایران را در خود دارد. به صورت منظم نمایشگاه‌هایی با همین آثار برگزار می‌شود. در کنار این، هنرمندان مختلف می‌توانند به صورت انفرادی در بعضی از گالری‌های این موزه اثر خود را به نمایش بگذارند.

علاوه بر این سالن‌های مختلفی همچون کتابخانه، سالن کنفرانس، کارگاه و کلاس‌های آموزشی هم وجود دارد که همگی به اهمیت این موزه افزوده‌اند. اگر قصد دارید که با یکی از جاهای دیدنی اهواز آشنا شوید، به یکی از نمایشگاه‌های این موزه سر بزنید.

 آبشار اهواز

هر چند اهواز پل زیاد دارد اما چرا پل‌ها را به صورت دیگری نبینیم و به صورت دیگری از آن‌ها بهره نگیریم؟ شهر اهواز چند سال پیش تصمیم گرفت که پل هفتم شهر را تبدیل به یک آبشار مصنوعی کند. این آبشار بلندترین آبشار مصنوعی کشور است.

از یک سو، این آبشار ۱۵۰ متر و از سوی دیگر ۲۰۰ متر است. نحوه کار این پل بدین ترتیب است که یک سری لوله با مکش بالا آب رودخانه را به خود می‌کشند و با پمپاژ قوی آن را به صورت فواره‌ای به بیرون خواهند ریخت. همین عمل باعث خنک‌تر شدن هوای اطراف و همچنین ایجاد صحنه‌هایی زیبا خواهد شد. نورپردازی خاصی هم بر روی این آبشار صورت گرفته که آن را حتی از دور هم نمایان خواهد کرد.

پل سیاه

پل سیاه اهواز یکی دیگر از پل‌های محبوب این شهر است که سال ۱۳۰۸ به عنوان بخشی از خط آهن کشوری تاسیس شد. طول این پل بیش از یک کیلومتر است. این پل فلزی، ساخته شده بر روی یک پل قدیمی دیگر است که قدمت آن به صدها سال پیش بازمی‌گردد. به خاطر شکل و رنگ این پل، این پل نام پل سیاه را از آن خود کرده است.

در روایات ذکر شده که در طول جنگ جهانی دوم، این پل به عنوان مسیری برای حمل آذوقه و مهمات متفقین استفاده می‌شده است. اواخر دهه ۷۰ این پل به عنوان یک اثر ملی ثبت شد. همچنین برنامه‌های برای زیباسازی و نورپردازی این پل هم در نظر گرفته شده بود. اگر در اهواز بودید می‌توانید گذری کوتاه هم به این پل تاریخی و مهم داشته باشید.

پارک کوهساران

پارک کوهساران روی تپه‌ای به نام کوه‌های بختیاری ساخته شده است. از نظر ارتفاع این پارک از بقیه شهر بالاتر است و همین باعث شده که نمایی زیبا و جامع به شهر داشته باشد. همچنین در روند ساخت یک پارک، به بافت تاریخی یعنی قبرستان‌های مذهبی این منطقه آسیبی نرسیده و این مناطق هم با بافت پیشین خود باقی مانده‌اند.

یک فواره بلند و زیبا، فضای سبز و آرام و خدمات گردشگری همگی باعث می‌شود که این پارک مقصد خوبی برای شما باشد. در سفر خود به اهواز حتما چد ساعتی در پارک کوهساران مشغول گردش و تفریح باشید.

اهواز مقصد خوبی برای یک سفر متنوع و تازه است. این شهر همانطور که گفتیم تاریخ بزرگی دارد و مردمانی خون‌گرم و غیوری که در دوران مختلف تاریخ‌ساز بوده‌اند. حتما به این منطقه سر بزنید و با گذر در بازارها یا کاروان‌سراها و پل‌ها، نگاهی به یک دیار پر از رویداد داشته باشید.

کد N2159730

وبگردی