آفتاب
توجیه معاون گردشگری درخصوص عملکرد نوروز ۹۸

می‌خواستیم به مردم روحیه دهیم

می‌خواستیم به مردم روحیه دهیم

معاون گردشگری کشور در توجیه عملکردش در نوروز ۹۸ گفت: می‌خواستیم به مردم روحیه بدهیم.

به گزارش خبرنگار مهر، ولی تیموری معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در جمع مدیران دفاتر خدمات مسافرتی که شب گذشته در هتل اسپیناس پالاس برگزار شد، گفت: میزان بازدید گردشگران از سایت‌های تاریخی تهران نشان می‌دهد که شرایط خوبی داریم حتی برخی از آنها می‌گویند زمان بازدیدها را افزایش دهید. این در شرایطی است که فشار بر روی صنعت گردشگری زیاد است. من چندین آژانس مسافرتی را دیده‌ام که به آنها گفته شده که یا باید با ما کار کنید یا با ایران. برخی از دفاتر مسافرتی با چنین مشکلاتی از سوی کشورهای دیگر روبرو هستند. ما در حوزه‌ای کار می‌کنیم که اصطلاحاً به آن «صنعت ترسو» می‌گویند چون با کوچک‌ترین چالش‌ها و اتفاقات، دچار مخاطره می‌شود.

وی ادامه داد: شرایطی که امروز ما را بی‌تأثیر نمی‌گذارد در فرآیند گردشگری، شرایط اقتصادی داخلی‌مان است. ما با همه اطلاع‌رسانی‌هایی که در طول نوروز داشتیم، به واسطه اینکه شاید منافع همه ذی‌نفعان در نظر گرفته نمی‌شد، نه تنها برای استانی که سیل آمده بود، بلکه برای استان‌های مجاورش نیز اعلام می‌کردند که به آنجا سفر نکنید اما خانواده گردشگری نشان داد سفر به عنوان نیاز جامعه امروز، در سبد خانواده‌ها قرار گرفته است و مسائل اقتصادی و این تصویرهای یکجانبه، نتوانست مردم را در خانه‌های خود نگه دارد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: در نوروز خبرهای خوبی شنیده نمی‌شد اما من سعی می‌کردم نوع پیام‌هایم به مردم متفاوت باشد؛ شاید از این طریق مؤثرتر باشم چون وقتی در کشور همه از سختی، سیل و مشکلات صحبت می‌کنند، اگر قرار باشد ما هم به این اظهارنظرها اضافه کنیم، قطعاً ما هم یکی مثل آنها می‌شویم ولی زمانی که می‌دانیم گردشگری می‌تواند معجزه‌آسا باشد، بنابراین باید متفاوت هم فکر کنیم. با این وجود برخی از مدیران دستگاه‌ها به من می‌گفتند که حواسمان بود شما سعی می‌کردید روحیه به مردم بدهید. گردشگری علاوه بر اینکه این روحیه را به مردم داد، کارهای دیگری هم انجام داد که توانستم از آن در مجلس و دولت دفاع کنم. ما قول داده بودیم به رغم اینکه هزینه‌ها بالا رفته، اما در عید خدمات گردشگری، افزایش هزینه نداشته باشد. آژانس‌های مسافرتی و هتل‌ها نیز با وجود کنسلی‌های رزرو زیاد، اما این شرایط را تحمل کردند.

سخنرانی تیموری در حالی به پایان رسید که آژانس‌های مسافرتی به دلیل طولانی شدن سخنرانی، با تشویق او خواستار اتمام صحبت‌هایش شدند.

در ادامه حرمت‌الله رفیعی مدیرعامل انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی بیان کرد: فرصت‌های شغلی در دفاتر خدمات مسافرتی در حال از بین رفتن است. ما برخی از مشکلات دفاتر را مانند ضمانت‌نامه‌ها حل کرده‌ایم اما برخی مسائل را در حوزه مالیاتی داریم. با این وجود مسئولان اداره مالیات، پاسخ ما را نمی‌دهند. اکنون برای هتلی که در خارج از کشور رزرو می‌کنیم هم باید در ایران مالیات بدهیم حتی برای سودی که از شرکت یا هتل خارجی می‌گیریم، در ایران از ما مالیات می‌گیرند؛ این چه وضعیتی است؟

وی گفت: روابط ما با مسئولان دولتی خوب است اما باید بگویم آنها هیچ دفاعی از صنعت گردشگری نکرده‌اند. توقع ما بیش از اینها بود.

رفیعی خطاب به مدیران آژانس‌ها اظهار داشت: حداقل بیاییم به خودمان رحم کنیم و تخفیف بیجا ندهیم؛ متحد شویم همه کنار هم از یک سفره ارتزاق کنیم، کنار هم بنشینیم و ریشه تخفیف را در کار خود حذف کنیم. در این راستا تیمی تشکیل شود و این تخفیف‌ها را از صنعت گردشگری بردارد. ما توقعمان از مسئولان دولتی این است که زودتر تصدی‌گری کرده و به صنوف اجازه فعالیت دهند تا آنها به بهترین نحو ممکن، به کار خود ادامه دهند.

کد N2159054

وبگردی