آفتاب

در باب رفتارهای چندگانه مهناز افشار | احضاریه برای یک سلبریتی

در باب رفتارهای چندگانه مهناز افشار | احضاریه برای یک سلبریتی

چندسالی‌ست که مهناز افشار به عنوان سفیر کودکان بدسرپرست فعالیت می‌کند؛ کسی هم نمی‌پرسد دختر او که پدرش با وثیقه آزاد است و مادرش به دادگاه احضار شده، آیا در دسته بدسرپرست‌ها قرار نمی‌گیرد؟

مهناز افشار بازیگر شناخته شده‌ای در سینمای کشور است، کارنامه هنری او را که می‌بینیم، پر از فعالیت‌های سینمایی و تئاتری است که اتفاقاً هرکدام در زمان خودشان هم دیده شده و فروش‌های نسبی داشته‌اند.
اما چند سالی می‌شود که دیگر مهناز افشار نه تنها تضمین گیشه نیست که بیشتر باعث دردسر برای کسانی است که با او کار می‌کنند.
ماجرا از فضای مجازی شروع شد. بستری فراهم شده بود تا بدون واسطه حرف‌هایش را به گوش دیگران برساند و حتی در برخی موارد بحث کند. هرچه مسیر جلوتر رفت و اظهارنظرهایش بیشتر دیده و شنیده شد و با همان صحبت‌ها به فضای رسمی جامعه راه پیدا کرد، حضورش هم پررنگ‌تر و در مواردی بی‌ملاحظه‌تر شده است.
حالا دیگر خودش را فعال مدنی می‌داند که باید در اتفاقات جامعه، هرچیزی که رخ می‌دهد نظر بدهد و یک سمت ماجرا را بگیرد.
او حالا به مدد تریبون ۹ میلیون فالوئری‌اش به خوبی تیتر یک اخبار می‌شود، مدتی است که پرچمدار جریان شبه‌روشنفکری و سکولار ایران شده است. افشار اگر چه هیچ گاه مشاوران خوبی نداشته است اما به خوبی می‌داند که چگونه و چه موقع به جریان مخالف خود زخم بزند.
از مخدوش کردن مراسم اربعین گرفته تا تجاوز به دخترک معصوم کردستانی که بلافاصله معلوم شد بر اثر ریزش دیوار مدرسه جان خود را از دست داده است.
ادعای وطن پرستی دارد اما فرزندش را در آلمان به دنیا می‌آورد تا پیشاپیش اقامت دائم یک کشور اروپایی را به او پیشکش کند. در همان حال اما از مردم کشور عراق که برای کمک به مردم سیل‌زده راهی ایران شده‌اند؛ بدگویی می‌کند. در این میان کسی از خانم افشار نمی‌پرسد اگر اینقدر خوب یادش است که عراق در هشت سال جنگ به بلایی بر سر ایران آورده، چرا از سلاح‌های شیمیایی آلمانی نمی‌گوید که بر سر مردم حلبچه و سردشت ریخته شد؟
تعداد زیادی از پست‌ها و توییت‌های افشار تکذیب می‌شوند که البته به نظر می‌رسد برای او چندان هم مهم نیست. همان که بتواند نیشش را به منتقدانش بزند کافی است. تناقض در رفتار، گفتار و تک‌تک لحظات زندگی او ریشه دوانده؛ یک روز با شهره آغداشلو سلفی می‌گیرد و یک روز از رئیس دولت اصلاحات، تقاضای مسکن می‌کند. به ظاهر تفکرات اصلاح‌طلبی دارد ولی با آقازاده‌ای اصولگرا ازدواج می‌کند. همچنین محمدعلی رامین، پدر یاسین رامین هم در پستی اینستاگرامی خودش خواستار محاکمه عروسش شد.
در کارنامه مهناز افشار، سفیر کودکان بدسرپرست هم دیده می‌شود، حالا کسی نمی‌پرسد دختر خودش که پدرش با وثیقه آزاد است و مادرش هم به دادگاه احضار شده، آیا در دسته بدسرپرست‌ها قرار نمی‌گیرد؟
ماجرای فعالیت‌های بدون فکرش تا جایی بیشتر و بیشتر شد که چندی پیش در اقدامی عجیب آمپول نالوکسان را تبلیغ کرد. دارویی که نه تنها بدون نسخه تجویز نمی‌شود بلکه صرفاً مصرف بیمارستانی دارد. جالب‌تر اینکه خیلی زود اعلام کرد که این اطلاعات را از یک خواننده لس آنجلسی دریافت کرده که خودش سال‌ها در دام اعتیاد گرفتار بوده است. این اتفاق صدای وزارت بهداشت را هم درآورد که اصلاً چرا کسانی که هیچ سررشته‌ای در علوم پزشکی ندارند، درباره این مسائل اظهار نظر می‌کنند.
این سینماگر نشان داده که برای در خبر ماندن دست به هر کاری می‌زند. یک روز هشتگ‌های آزادی برای آرش و نسرین را توییت می‌کند و یک روز تولد احمد باطبی را تبریک می‌گوید (یکی از فعالان سیاسی خارج‌نشین که در نامه‌ای به دونالد ترامپ خواستار تحریم هرچه بیشتر برای ایران شد.)
اما این بار ماجرا برای افشار و حرف‌هایش نسبت به قبل متفاوت است، این بار با حکم نشر اکاذیب از او شکایت شده و خیلی‌ها دنبال محاکمه او در مراجع قضائی هستند. این جریان تا جایی پیش رفت که دادستانی بابل در استان مازندران حکم جلب مهناز افشار، هنرپیشه سینما را به دلیل به اشتراک گذاشتن یک مطلب توئیتری صادر کرد.

براساس تصویر منتشر شده از حکم جلب و احضاریه این بازیگر، شعبه سوم دادیاری دادسرای بابل خطاب به دادسرای ناحیه ۳۳ تهران آمده است: «با توجه به شکایت سیدغفار دریاباری از مهناز افشار، دایر بر تشویش اذهان عمومی و انتشار اکاذیب به وسیله سامانه رایانه‌ای و فضای مجازی، خواهشمند است، با پذیرش این برگ به عنوان نیابت قضائی، شخصاً یا با ارجاع امر به یکی از همکاران قضائی با دارا بودن تمام اختیارات قانونی از قبیل حق ورود به منزل، با رعایت قانون آئین دادرسی کیفری، پیرامون احضار و جلب متهم با قید نتیجه عدم حضور جلب است، احضار و در صورت عدم حضور بدون عذر موجه، جلب شود.»
بعد از گذاشت ۳ روز سرانجام عبدالصمد خرمشاهی، وکیل مهناز افشار در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا، گفته است: «موکلم در خارج از کشور است و در صحبتی که با من داشت گفته که تابع قوانین و مقررات است و اصلاً فکر نمی کرده که اتهامی متوجه او باشد و مشکلی ایجاد کند و به محض اینکه به ایران برگردد در اولین فرصت در مرجع قضائی مربوطه حاضر خواهد شد.»
حال باید دید اصلاً مهناز افشار به کشور برمی‌گردد؟ و اگر برگردد آیا این دادگاه می‌تواند جریان انتشار اظهار نظرهای فضای مجازی را که فقط به افشار محدود نمی‌شود، کنترل کند؟

مجله مهر
کد N2158927

وبگردی