آفتاب

استارتاپی برای عرضه مستقیم و اصالت‌سنجی عسل

استارتاپی برای عرضه مستقیم و اصالت‌سنجی عسل

تهران- ایرنا- یک استارتاپ جوان که تلاش می‌کند با کیفیت‌سنجی و عرضه عسل طبیعی به بازار با عرضه عسل‌های تقلبی مقابله کند و در نوع خود اولین استارتاپ ایرانی در این حوزه شمرده می‌شود، برنده جایگاه سوم در رویداد فناورانه جاده ابریشم شد.

به گزارش روز شنبه خبرنگار علمی ایرنا، یکی از نیازهای اصلی دنیای استارتاپی ایران فعالیت در حوزه‌هایی است که می‌تواند علاوه بر کمک به کسب‌وکارهای بومی و کوچک، استانداردهای کیفی مورد انتظار مشتریان را هم برآورده کند. استارتاپ «هانیلی» که دیروز، جمعه مقام سوم را در رقابت رویداد جاده ابریشم به دست آورد یکی از همین نوع استارتاپهاست. استارتاپ جوانی که تازه هفت ماه است که در آذربایجان شرقی راه‌اندازی شده و هدف از راه‌اندازی آن‌ هم ایجاد بازارچه آنلاینی برای عرضه مستقیم عسل طبیعی زنبورداران به شمار می‌رود.
«محمد خاهانی» بنیان‌گذار این استارتاپ می‌گوید که هدف اصلی هانیلی از عرضه این محصولات در حقیقت ایجاد سازوکار میانی مطمئنی برای تضمین کیفی و اصالت‌سنجی طبیعی بودن عسلی است که به بازار عرضه می‌شود. این کیفیت‌سنجی نیز از طریق آزمایش عسل زنبورداران در آزمایشگاه‌های مورد تایید سازمان غذا و دارو و همچنین بررسی‌های میدانی انجام می‌پذیرد.
او می‌گوید: ما کار خود را ابتدا با گرفتن ارتباط از زنبورداران آشنا شروع کردیم اما اکنون وضعیت به‌گونه‌ای است که تقاضا دیگر از سوی خود زنبورداران است. ما هم پس از تایید کیفی آن‌ها امکان عرضه محصولات آنان را فراهم می‌کنیم.
خاهانی البته از نبودن همکاری‌های دولتی در ابتدای کار هم گلایه دارد: در ابتدای کار که به آمار زنبورداران فعال نیاز داشتیم جهاد کشاورزی این آمار را در اختیار ما قرار نداد. البته فعالیت‌هایی در تهران در حال شکل‌گیری است و قول‌هایی هم برای همکاری داده‌اند ولی به نتیجه‌بخش بودن آن‌ها چندان امیدوار نیستیم.
وی با این توضیح که راه‌اندازی این استارتاپ از یک علاقه شخصی به عکاسی از حشرات شروع شد، می‌گوید که در جریان همین علاقه بود که تحقیقی را در مورد زنبورهای عسل و بحران زیست‌محیطی گریبانگیر آن‌ها صورت داده است.
به‌علاوه این مسئله در کنار مشکل فزاینده عسل‌های تقلبی به طرح استارتاپ هانیلی منجر شد؛ استارتاپی که به زنبورداران کمک می‌کند تا با فروش بهتر برای تولید عسل بیشتر و افزایش جمعیت زنبورهای خود تلاش کنند و افزون بر این، با مشکل عسل‌های تقلبی بازار هم مقابله خواهد کرد.
مرحله پایانی دومین دوره رویداد استارتاپ جاده ابریشم (Silk Road Startup) طی دو روز گذشته (پنجشنبه و جمعه) با شرکت ‌تیم‌های استارتاپی مختلف در سالن شهرداری شهر قدس تهران با هدف معرفی برترین استارتاپ‌های ایرانی و عرضه دانش و تجربه کارآفرینان داخلی و خارجی در این حوزه برگزار شد.
در این دوره، تیم استارتاپی فن‌آسا جایگاه اول را از آن‌خود کرد و تیم‌های سه‌سوت جابز و هانیلی در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.
علمی **9224** 1055
کد N2158811

وبگردی