آفتاب
مهر گزارش می‌دهد؛

جزئیات تجارت خارجی سال گذشته/ ۱.۳ میلیارد دلار قطعه وارد شد

جزئیات تجارت خارجی سال گذشته/ ۱.۳ میلیارد دلار قطعه وارد شد

بررسی جزئیات تجارت خارجی در سال ۹۷ نشان می دهد که ۱.۳ میلیارد دلار قطعات منفصله با ساخت داخلِ ۱۴ تا ۳۰ درصدی وارد کشور شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، اگرچه به نظر می‌رسید که سال ۹۷ برای تجارت خارجی کشور سال سختی باشد اما بررسی آمار مربوط به سال ۹۷، نشان می‌دهد روند واردات و صادرات به صورت تقریبی وضعیت به سامانی داشته است.

البته مسائل مربوط به تحریم و سنگ اندازی در مسیر انتقال ارز را نمی‌توان نادیده گرفت اما به هر حال مطابق آنچه که آمار نشان می‌دهد وضعیت آنگونه که پیش بینی می‌شد، دشوار نبوده است.

اقلام عمده صادراتی

بر این اساس اقلام عمده صادراتی ایران در این مدت به ترتیب، میعانات گازی به ارزش ۴ میلیارد و ۹۳۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۱ و ۱۴ صدم درصد، گاز طبیعی مایع شده به ارزش یک میلیارد و ۹۲۴ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴ و ۳۴ صدم درصد، پروپان مایع شده به ارزش یک میلیارد و ۷۱۰ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳ و ۸۶ صدم درصد، سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین به ارزش یک میلیارد و ۴۵۶ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳ و ۲۹ صدم درصد و متانول به ارزش یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳ و ۵ صدم درصد بوده است.

در ۱۲ ماهه سال گذشته، ۳۱ و ۹۳ صدم درصد از ارزش کل صادرات ایران مربوط به پتروشیمی‌ها، ۱۱ و ۱۴ صدم درصد مربوط به میعانات گازی و ۵۶ و ۹۳ صدم درصد مربوط به سایر کالاها بوده است.

اقلام عمده وارداتی به ایران

همچنین آمار مربوط به بخش واردات کشور نشان می‌دهد که اقلام عمده وارداتی طی ۱۲ ماهه سال ۹۷ شامل ذرت دامی به ارزش ۲ میلیارد و ۹۰ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴ و ۹ دهم درصد، برنج به ارزش یک میلیارد و ۶۰۸ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳ و ۷۷ صدم درصد، قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری ردیف ۸۷۰۳ بنزینی با حجم سیلندر ۲۰۰۰ سی‌سی با ساخت داخل ۱۴ تا کمتر از ۳۰ به استثنای لاستیک به ارزش یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳ و ۲۴ صدم درصد، لوبیای سویا به ارزش یک میلیارد و ۱۶۱ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲ و ۷۲ صدم درصد و کنجاله و سایر آخال‌های جامد به ارزش ۶۵۱ میلیون دلار و سهم ارزشی یک و ۵۳ صدم درصد بوده است.

کد N2158378

وبگردی