آفتاب
دبیرکل مجمع خیرین سلامت کشور:

جایگاه طب ایرانی در کشور احیا شود

جایگاه طب ایرانی در کشور احیا شود

دبیرکل مجمع خیرین سلامت کشور با بیان اینکه طب ایرانی تا ۵۰۰ سال قبل در دانشگاه‌های اروپا تدریس می‌شد، بر لزوم احیای آن در کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسینعلی شهریاری در اولین هم اندیشی بنیاد ملی طب ایرانی که ظهر امروز در دانشکده طب ایرانی برگزار شد، اظهار داشت: طب ایرانی تا ۵۰۰ سال قبل در دانشگاه‌های اروپا تدریس می‌شد، متأسفانه ما غفلت کردیم، هر آنچه داشتیم آنها استفاده کردند و ما نتوانستیم پا به پای طب ایرانی پیشرفت کنیم و ذوق زده شدیم و در دامن طب نوین افتادیم.

دبیرکل مجمع خیرین سلامت کشور با بیان اینکه قطعاً هماهنگی بین طب نوین و طب سنتی ضرورت دارد، افزود: شاید درمان بسیاری از بیماری‌ها در طب سنتی و یا طب ایرانی ممکن نباشد، اما ما در جایگاهی هستیم که اقداماتی که در بسیاری از کشورهای دنیا در حال انجام است، در ایران حاضر نشدیم بپذیریم که انجام شود.

وی با بیان اینکه من شنیدم در کشوری مانند انگلیس بیش از ۱۶۰ مرکز حجامت وجود دارد، عنوان کرد: در کشورهایی مانند آمریکا و دیگر کشورها در حال استفاده از این ظرفیت‌ها هستند. ما هنوز این خود باروی را نسبت به خیلی از مسائلی که در طب ما بوده را نداریم.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای با بیان اینکه برخی آثار طب ایرانی خیلی مغرضانه تکذیب می‌شود، گفت: از نظر علمی نتوانستیم جایگاه طب ایرانی را تبیین کنیم، در علم نوین شواهد بالینی باید وجود داشته باشد، یکی از خواسته‌های ما در مورد طب سنتی و طب ایرانی هم وجود شواهد بالینی است و باید با شواهد بالینی به طب نوین این باور را بقبولانیم که نتیجه حاصله، ناشی از تحقیق بوده و قطعاً آن پزشک طب نوین نیز این موضوع را می‌پذیرد.

شهریاری با بیان اینکه در حوزه طب سنتی و طب ایرانی در کشور بی‌اخلاقی‌هایی مشاهده می‌شود، متذکر شد: انسان‌هایی به اسم دکتر داریم که از رسانه‌های عمومی استفاده می‌کنند و می‌گویند که واکسن نزنید، نمک ید دار نخورید و موارد مشابه را مطرح می‌کنند.

دبیر کل مجمع خیرین سلامت کشور با بیان اینکه باید با این بی‌اخلاقی‌هایی که در طب ایرانی و سنتی در کشور وجود دارد، مبارزه کرد، افزود: اگر بخواهیم طب ایرانی به معنی واقعی در کشور رواج یابد، باید جلوی این بی‌اخلاقی‌ها در حوزه طب سنتی و طب ایرانی گرفته شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه برخی بیماری‌ها هزاران میلیارد هزینه دارند، تصریح کرد: به عنوان مثال برای بیماران پروانه‌ای اگر هزاران میلیارد تومان هزینه دیده شود، باز هم کم است، تنها پانسمان این کودکان در گذشته ماهی یک میلیون تومان هزینه داشت و به شدت هزینه این پانسمان افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه باید به سوی طب سنتی و ایرانی برویم و نگذاریم انسان‌ها بیمار شوند، گفت: در مورد فروش دارو در دنیا مافیا وجود دارد. نباید به سادگی فکر کرد که می‌توان با این مافیای تجهیزات پزشکی و داروهای نوین در دنیا مبارزه کرد. آنها دوست ندراند که بسیاری از بیماری‌ها در دنیا از بین برود؛ چراکه از این محل دارویی که تولید می‌کنند، هزاران میلیارد در دنیا برای آنها کسب سود دارد.

شهریاری با بیان اینکه رهبری معظم انقلاب چندین بار در فرمایشات خود در مورد سبک زندگی فرمایشاتی را مطرح کرده‌اند، ادامه داد: باید با خود مراقبتی کاری کرد که بیمار نشد، در اسلام و روایات ائمه مطالبی زیادی در این مورد مطرح شده و در طب ایرانی نیز به این موضوع پرداخته شده که متأسفانه ما از این موضوع روی برگرداندیم.

وی با بیان اینکه یکی از این آسیب‌ها مصرف بیش از اندازه فست فود است، گفت: میزان زیادی از جمعیت نوجوانان کشور مبتلا به چاقی هستند که این موضوع تبعاتی همچون سرطان و فشار خون و دیابت را به همراه دارد. طب سنتی و ایرانی واقعاً در دنیا جایگاه دارد.

وی با بیان اینکه دانشکده‌ای طب سنی حرکتی لاک‌پشتی و بسیار کند دارند، افزود: در این زمینه خوب پیش نرفته‌ایم، دلیل آن هم این است که ما پزشکانی هستیم که با طب نوین آموزش دیده‌ایم.

کد N2157949

وبگردی