آفتاب
معاون بنیادشهید در پاسخ به ایرنا

نگهداری اسناد و آثار شهدا نیازمند ایجاد یک مرکز ملی است

نگهداری اسناد و آثار شهدا نیازمند ایجاد یک مرکز ملی است

تهران- ایرنا- معاون فرهنگی و آموزشی بنیادشهید و امور ایثارگران گفت: برای نگهداری اسناد و آثار شهدا و ایثارگران نیازمند ایجاد یک مرکز ملی در کشور هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن کاویانی راد روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا اظهار داشت: با توجه به اینکه اسناد و آثار فراوانی مانند دست نوشته، وصیت نامه شهدا و هزاران اثر دیگر از شهدا و ایثارگران در کشورموجود است و تاکنون 9 میلیون آنها جمع آوری شده است، می بایست در یک مرکز ملی این آثار نگهداری شود تا مردم هم بتوانند البته به صورت الکترونیکی از این آثار استفاده و بهره کافی ببرند.
وی تصریح کرد: چون اسناد و آثار شهدا محل نگهداری و امکانات خاص می خواهد نمی توان این اسناد را به صورت دستی در اختیار مردم قرار داد و معتقدیم فیزیک سند نمی شود در اختیار هیچ فردی قرار داده شود بلکه باید به صورت الکترونیکی در معرض دید عموم باشد.
کاویانی راد افزود: اکنون آرشیو اسناد و وصایای شهدا و ایثارگران از نظر حرفه ای، استانداردهای بین المللی لازم را برای نگهداری دارد، حتی این اسناد به صورت دستی مرمت شده اما نگهداری آنها سخت است و طبیعی نیست که افراد دسترسی به اصل سند داشته باشند.
وی اضافه کرد: اسناد و آثار ایثار و شهادت باید در قالب یک مرکز ملی ساماندهی شود و این یک ایراد است که ما مساله نگهداری از اسناد را یک ماموریت سازمانی تلقی کنیم بلکه باید یک ماموریت ملی باشد. ما تلاش می کنیم با ارائه موضوع و طرح مساله با نهادهای مختلف این کار را انجام دهیم تا در کشور به صورت کلان و ملی یک مرکز ملی اسناد و آثار شهدا و ایثارگران ایجاد شود تا همه داشته ها در آن نگهداری مدیریت و عرضه شود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر موزه شهدا در برخی از استان های کشور به ویژه تهران وجود دارد اما معتقدیم برای نگهداری بهتر آثار شهدا و ایثارگران باید یک مرکز ملی اسناد و آثار شهدا در کشور وجود داشته باشد.
در دوران جنگ تحمیلی هشت ساله عراق علیه ایران، 43 هزار و 173 نفر آزاده شدند. مردم ایران در جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس و دیگر حوادث تروریستی، 230 هزار شهید را تقدیم انقلاب کرده اند.
شمار کل جانبازان کشور به 574 هزار و 101 نفر می رسد. 336 هزار و 282 نفر (59 درصد) جانبازان زیر 25 درصد و 237 هزار و 819 نفر (41 درصد) بیش از این میزان جانبازی دارند.
اجتمام*7268*1193
کد N2157936

وبگردی